[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

وام‌‌‌‌داری تاریــخ از تمــدن شیــراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
آیین نکوداشت روز شیراز با تأکید بر این موضوع که جاذبه‌های این کلان‌شهر منحصر و مختص شیراز است برگزار شد. این آیین با حضور استاندار مردمی فارس، شهردار کلان‌شهر شیراز، فرماندار شهرستان شیراز، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، جمعی از مدیران و مسئولان شهری، شماری از هنرمندان و با همراهی اصحاب رسانه در باغ جهان‌نمای شیراز برگزار شد.

 ظرفیت‌های شیراز بی‌همتاست

استاندار فارس در این آیین اظهار داشت: شیراز سرشار از داشته‌های بی‌شماری بوده که ممکن است به تک‌تک این داشته‌ها آسیب‌هایی وارد شود، اما وظیفه ما حفاظت از آنهاست. محمدهادی ایمانیه عنوان کرد: این افتخار نصیب هیچ شهر ایران نشده است که چهار امامزاده متبرکه در زیر سایه این شهر باشد که یکی از آنها حرم حضرت شاهچراغ‌(ع) بوده و برای مردم این شهر بسیار عزیز است. او با بیان اینکه این شهر دارای شعرای بزرگی است که از افتخارات جهان ادبیات هستند، افزود: هیچ شهر دیگری در ایران مثل شیراز، شعرای بزرگی همچون حافظ، سعدی و ملاصدرا که از جمله فیلسوفان جهان بشریت هستند، ندارد. نماینده عالی دولت در فارس با تأکید بر این موضوع که باغات شهر شیراز از مزیت‌ها و برجستگی‌های شهر شیراز است، بیان کرد: نباید اجازه داد تا این داشته‌ها خدشه‌دار شود و تک‌تک آنها نیاز به برنامه‌ریزی دارد. ایمانیه با اشاره به زبانزد بودن هوای پاک شیراز ادامه داد: این شهر به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و شهر ادب و فرهنگ فارسی بوده و هوای پاک آن زبانزد است.استاندار فارس با اشاره به ظرفیت قطب پزشکی بودن شهر شیراز، اضافه کرد: باید همه با یکدیگر مشارکت داشته تا از این قطب که نه تنها مورد اقبال سایر شهرها بلکه سایر کشورهای دیگر بوده، صیانت شود. او ادامه داد: شهر شیراز دارای داشته‌های بسیار ارزشمندی همچون بناهای دوره تاریخی زندیه و مساجد عتیق، وکیل، نصیرالملک و نو است و کمترین شهری در ایران وجود دارد که از همه این آثار بهره‌مند باشد. ایمانیه با اشاره به شهره بودن شهر شیراز به شهر بهار نارنج گفت: ارزش بهار نارنج این شهر در مقایسه با سایر شهرها بسیار بالاست .استاندار فارس عنوان کرد: شیراز، شهری فرهنگی، میهمان‌نواز، متدین و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، شهری دارای مردمی مهربان و میهمان‌دوست بوده است.

 تدوین دانشنامه‌ای برای شیراز

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز اظهار کرد: امروز از ارزش‌هايی در شيراز سخن می‌گوييم كه نهال‌هايی هستند كه در گذشته كاشته شدند و امروز به ذره‌ذره آن می‌باليم. مهدی طاهری با تأکید بر اینکه هنرمندان، ادبا و فلاسفه بزرگی زحمات بسیاری كشيدند تا شيراز به زيبايی امروز به دست ما برسد، تصریح کرد: شيراز ظرفيت دوم و سوم ندارد بلكه تنها ظرفيتش گردشگری است كه اگر مقتدر و محكم آن را توسعه دهيم، قادر خواهيم بود كه ساير ظرفيت‌های بزرگ را هم توسعه دهيم. او با بیان اینکه فرش قرمز برای سرمایه‌گذاری در این کلان‌شهر همت می‌‌خواهد، گفت: سرمايه‌گذار فرصت فكر كردن به ما نمی‌‌دهد و لذا بايد تمام زيرساخت‌های مورد نياز برای سرمايه‌گذاری متنوع و متكثر در شيراز ايجاد شود. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر شیراز، مسئوليت تهيه دایره‌المعارف و دانش‌نامه این کلان‌شهر را به معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری داده است. طاهری تصریح کرد: اين كار به سرمايه‌گذاری نياز دارد و ما دست ياری همه فرهيختگان شيرازی و غيرشيرازی را می‌فشاریم. او با بیان اینکه مراجع علمی برای اين موضوع كم نيست، عنوان کرد: مقرر شده که این دانش‌نامه به سه زبان رسمی دنيا ترجمه شود و اين يک ثروت ملی برای شيرازی‌ها در آینده خواهد شد كه همه اعصار از آن استفاده كنند.

 شهری دیرینه به قدمت تاریخ

شهردار کلان‌شهر شیراز نیز در این آیین در سخنانی اظهار کرد: شهر شیراز یک قدمت چندهزار ساله دارد و در الواح گلی ایلامی‌ها قدمت آن به دو هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد‌ و به عبارت دیگر قدمت این شهر تاریخی به 6 هزار و 500 سال قبل از اسلام می‌رسد. محمدحسن اسدی با بیان اینکه آغاز ماه اردیبهشت در شیراز مصادف با زادروز سعدی و پایان این ماه روز ملاصدرا شیرازی گرامی داشته می‌شود، عنوان کرد: هم‌زمان با پانزدهم اردیبهشت و اولین روز از هفته نکوداشت شیراز، برنامه‌های بسیاری برگزار شد که اجرای برج‌نگاره روز شیراز بر روی برج آزادی در تهران یکی از آنها بود.او با اشاره به اینکه بسیاری علاقه دارند تا در هفته و روز شیراز به شهر شیراز بیایند، گفت: روز گذشته بازدیدهای فراوانی از مجموعه‌های گردشگری و تفرجگاهی شهر شیراز صورت گرفت و این مکان‌ها مملو از جمعیت بود و این فرصتی است که شاید نصیب شهرهای دیگر کشور نشود. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز اضافه کرد: در جای‌جای این شهر در این ایام جمعیتی موج می‌زند و این وظیفه ما مسئولان و خادمان را به مردم در خصوص خدمت‌رسانی به این مرز و بوم سنگین‌تر می‌کند و از سوی دیگر باتوجه به جاذبه‌های تاریخی که این شهر دارد، هیچ شهر دیگری این خصوصیات را ندارد و آن تنها مختص به شهر شیراز است. اسدی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص شهر شیراز گفت: رهبر معظم انقلاب یک تاج و نشان بزرگ را بر شهر شیراز با عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) نهادند و بر وجه گردشگری این شهر تأکید داشتند.شهردار شیراز همچنین به قطب پزشکی گردشگری این کلان‌شهر اشاره و بیان کرد: قطب گردشگری این شهر به‌دلیل وجود آثار تاریخی و میراث به‌جا مانده است و به‌دلیل هوای پاکی که این شهر دارد و طی یک‌سال گذشته این کلان‌شهر یک روز هم هوای آلوده نداشته است و این موضوع بر قطب گردشگری بودن آن افزوده و ما باید قدردان آن باشیم. او با بیان اینکه شهر شیراز، قطب پزشکی است و این وجه به‌دلیل وجود متخصصان، بزرگان و دانشمندانی است که برای این شهر زحمات بسیاری کشیده‌اند، افزود: شیراز که بیش از هزاران سال پیش به برکت وجود امامزادگانی همچون حضرت شاهچراغ(ع) و شعرای بزرگی همچون شیخ اجل سعدی و حضرت لسان‌الغیب، حافظ شیرازی و دوره‌های تاریخی زندیه شهره بوده و اکنون به ما ارث رسیده است، بخشی از وظیفه ما آن است که برای شیراز الگوسازی کنیم و شهر جهانی صنایع دستی را که امروز به‌نام شیراز است ‌و شهرداری شیراز دبیر این شهر جهانی است را پاس بداریم و از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله مجلس شورای اسلامی و دولت استفاده کنیم.

 ثبت جهانی مجموعه زندیه

اسدی با اشاره به اینکه یکی از وظایف دیگر ما این است که کاری صورت پذیرد تا مجموعه جهانی زندیه ثبت جهانی شود، گفت: بایستی خواهرخواندگی‌های خود را با سایر شهرهای ادبی، تاریخی و فرهنگی بیشتر کنیم. شهردار کلان‌شهر شیراز همچنین به ظرفیت شهر شیراز اشاره کرد و یادآور شد: طی ۴۵ روز گذشته بیش از ۳.۵ میلیون مسافر وارد شهر شیراز شد و خاطرات بسیار خوبی در ذهن آنها نقش بست و تلاش شد تا اقدامات لازم برای میزبانی از مردم در اقامت و اسکان فراهم شود که رضایتمندی مردم را به همراه داشته است. 
این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز اعلام کرد: براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در میان نهادها و دستگاه‌های اجرایی و در میان کلیه شهرداری‌های کشور، شهرداری شیراز مقام نخست و برتر را در کل کشور در حوزه خدمت‌رسانی به مردم در نوروز به خود اختصاص داد. 
اسدی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم موضوعات مورد نیاز را برای شهر شیراز رقم بزنیم، عنوان کرد: در تلاش هستیم تا شیراز، بهشت سرمایه‌گذاری شود و باتوجه به همت استاندار فارس و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و سایر دستگا‌ه‌های اجرایی در این موضوع، جذب سرمایه‌گذار در دستور کار بوده تا فرش قرمز برای سرمایه‌گذار بگسترانیم و بهشت سرمایه‌گذاری را در عمل ثابت کنیم.

 شیراز شهر گوهرهای نایاب

معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز با تبریک و گرامیداشت روز و هفته نکوداشت شیراز اظهار کرد: شهر شیراز دُر و گوهرهای کمیاب بسیاری در دل خود جای داده و همه آنچه که شهر شیراز دارد  آن را از سایر شهرهای هم‌طراز خود متمایز کرده است. محمدعلی چوبینی گفت: بزرگترین سرمایه این شهر مردمان مهربان، فرهیخته و متدین آن است و باید قدردان آنها بود.

 تقدیر هنرمندان از مدیریت شهری

رحیم هودی، پیشکسوت عرصه تئاتر شیراز نیز در سخنانی بیان کرد: هنر، گوهری پاک و تابنده و زاییده هنرمند است. او ضمن قدردانی از مجموعه شهرداری در خصوص اهمیت به موضوع هنر و برگزاری چنین مراسمی، عنوان کرد: هنرمندی همچون مرحوم امین تارخ، دل در گرو شهر شیراز داشت. هودی که از بنیان‌گذاران تئاتر در شیراز است، ادامه داد: به وجود کلیه دوستانی که در پیشبرد عرصه تئاتر فعال هستند، سر تعظیم فرود می‌آورم؛ چراکه با رفتن هنرمندانی همچون مرحوم تارخ، همواره نام و یاد این افراد بزرگ در خاطره‌ها می‌ماند. این پیشکسوت عرصه تئاتر در پایان از فعالیت کلیه افراد و ارگان‌ها همچون مجموعه شهرداری شیراز که برای اجرای چنین برنامه‌هایی در راستای توسعه هنر و رونمایی از نشان تابلو موسیقی شیراز تلاش دارند، قدردانی کرد.‌ 
براساس این گزارش، در آیین نکوداشت روز شیراز از خانواده مرحوم امین تارخ، بازیگر و هنرمند شیرازی نیز تجلیل شد.
گفتنی است در آیین نکوداشت روز شیراز که با حضور مدیریت شهری شیراز، مدیران استانی و میهمانان ملی و اهالی فرهنگ و هنر در باغ جهان‌نما برگزار شد، بر همت مسئولان برای گسترانیدن فرش قرمز مدیریت استانی و شهری برای جذب سرمایه‌گذار به این کلان‌شهر به‌عنوان بهشت سرمایه‌گذاری تأکید شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی