کشف هفت ژن خطرساز برای بی‌خوابی، روزنامه شیراز نوین

یک گروه بین‌المللی از محققان برای اولین بار موفق به کشف هفت ژن خطرساز برای بی‌خوابی شدند. یافته‌های این مطالعه نشان می‌‌دهد که بی‌خوابی فقط یک شرایط روانی نیست. محققان با این کشف، گام مهمی به سمت فاش کردن مکانیزم‌های بیولوژیکی که باعث ابتلا به بی‌خوابی می‌شوند، برداشته‌اند. بی‌خوابی احتمالاً شایع‌ترین عارضه سلامتی است؛ خواب ضعیف حتی بعد از درمان برای بسیاری از افراد به صورت یک بیماری مداوم باقی می‌ماند.
محققان در این مطالعه با بررسی 113هزار و شش نفر موفق به کشف هفت ژن برای بی‌خوابی شدند. این ژن‌ها در تنظیم رونویسی (رویه‌ای که دی.ان.ای به منظور ساخت یک رونوشت از RNA آن خوانده می‌شود) و برونسازی (آزادسازی مولکول‌ها توسط سلول‌ها به منظور ارتباط با محیط زیست خود) نقش دارند.
MEIS1 یکی از ژن‌های شناخته شده است که پیش از این با دو اختلال خواب دیگر حرکات دوره خواب (PLMS) و سندرم پاهای بی‌قرار (RLS) ارتباط داشته است. محققان با همکاری «کونراد اوکسل» و همکارانش از مؤسسه Neurogenomics در Helmholtz Zentrum در مونیخ آلمان نتیجه گرفتند که واریان‌های ژنتیک در این ژن با تمام این سه اختلال ارتباط دارد.
پروفسور «وان سومرن» متخصص خواب و بی‌خوابی معتقد است که این یافته‌ها آغاز راهی به سمت درک بی‌خوابی در سطح ارتباط با نرون‌ها و میان نرون‌ها و بنابراین به سمت کشف روش‌های جدید درمانی است.وی همچنین امیدوار است که این یافته‌ها بتواند به تشخیص بی‌خوابی کمک کند. نتایج این مطالعه امروز در مجله Nature Genetics منتشر شده است.