[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تا زنده باشم، ارکستر سمفونیک فارس زنده خواهد بود ، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی- گروه فرهنگ و هنر
در هفته نخست اردیبهشت و به مناسبت هفته بزرگداشت سعدی، از ارکستر سمفونیک فارس رونمایی شد. اعضای این ارکستر سمفونیک حدود یک ساعت در جوار آرامگاه شیخ اجل برای مردم اجرا کرده و آغاز به‌کار رسمی خود را اعلام کردند.
رهبر این ارکستر، در گفت‌وگو با شیرازنوین درباره ماهیت و عملکرد گروه خود توضیحاتی داده است.
ابراهیم بذرافکن گفت: ارکستر سمفونیک فارس یک ماهیت و هویت مشخصی دارد و کار ما اجرای آثار سمفونیک آهنگسازان ایران و جهان است. از دیگر خصوصیات کار ما این است که تنها ارکستر سمفونیک فعال پس از تهران هستیم و دست‌کم هیچ مورد دیگری که به‌صورت مداوم اجرا داشته باشد، نداریم و اگر هم ارکستری وجود داشته باشد، کارش به‌صورت مقطعی است که دلیلش هم سختی کار است. 
بذرافکن در این‌باره توضیح داد: برای داشتن یک ارکستر سمفونیک کامل، به سازهای بادی، چوبی، بادی-برنجی، زهی و ... نیاز است که معمولاً نوازنده‌های آنها هم کم هستند. مثلاً تهیه ساز تیمپانی به‌علت قیمت بالای آن، بسیار مشکل است. همچنین نیاز به یک سکشن مفصل زهی است که نزدیک به 50-60 نفر نوازندگان آنها هستند. گردهم آوردن همه این موارد، کار بسیار مشکلی است و معمولاً کسی به سراغش نمی‌رود.
وی افزود: تمام هزینه‌های این ارکستر را خودمان تأمین کردیم و هیچ‌گونه حامی مالی نداشتیم. تیمپانی را هم خودمان در شیراز ساختیم. تمام سازهای بادی-برنجی را خودمان خریدیم و 4 عدد کنترباس هم خریدیم و خیلی از وسایلی که نیاز بود را خودمان تهیه کردیم. مثلاً تیمپانی را سال 98 حدود 500 میلیون تومان خریدیم که الآن قطعاً بالای یک میلیاردتومان قیمت دارد. کنترباس‌ها هم نزدیک به 400 میلیون تومان بود که حالا نمی‌دانم چقدر است.
بذرافکن درباره اینکه تمرین‌های این گروه از چه زمانی آغاز شده بود، گفت: ما ابتدا یک سکشن زهی به اسم مهرگان داشتیم که سرپرستی آن را خودم برعهده داشتم و یک ارکستر بادی هم به اسم «صلح شیراز» و به سرپرستی آقای فرامرز فاطمی داشتیم. بنده رهبر دائم ارکستر هستم و فرامرز فاطمی هم مدیر ارکستر هستند و مسئول بخش بادی. ما این‌ها را در کنار هم قرار دادیم و از سال 98 با هم تمرین می‌کنیم؛ به‌طور رسمی‌تر، کار را از سال 1401 شروع کردیم و چند اجرا در شیراز، زرقان و استهبان داشتیم تا اینکه بالاخره امسال به‌صورت رسمی از ارکستر سمفونیک فارس رونمایی کردیم؛ یعنی چیزی که در وزارت ارشاد ثبت شد.
وی در خصوص جزییات اجرای رونمایی این ارکستر بیان کرد: اجرای افتتاحیه ما در دو پارت برگزار شد؛ پارت اول متعلق به آثار سمفونیک استاد فرهت و همچنین آهنگسازان کلاسیک بود و پارت دوم که از ساخته‌های ایرانی خودم بود. واقعیت این است که در ارکستر سمفونیک، آن مدل اجراهایی که در پارت دوم اجرا شد، اجرا نمی‌شود، اما به‌دلیل حضور مردم و به مناسبت هفته سعدی، سعی کردیم چنین آهنگ‌هایی را با حضور خواننده اجرا کنیم.
رهبر ارکستر سمفونیک شیراز درباره آینده گروه خود گفت: ارکستر ما نیاز به بودجه و حمایت مالی دارد که اگر این حمایت‌ها تأمین نشود، کارمان سخت خواهد شد. من و آقای فاطمی، سرمایه و زندگی‌مان را درگیر این ارکستر کرده‌ایم و هرجور باشد، این کار را پیش می‌بریم ولی بدون حمایت‌های دولتی، کار خیلی سخت می‌شود. حتی ارکستر تهران به‌خاطر ناهماهنگی‌ها و مسائل مالی که دارند، مدام افت‌وخیز دارد و گاهی تعطیل هم می‌شود. خیلی وقت است که منظم و دقیق کار نمی‌کند. ارکستر سمفونیک‌های دیگری هم که در تبریز و شهرهای دیگر تشکیل شد، زیاد دوام نیاوردند.
وی در پاسخ به این سؤال که چقدر به دوام ارکستر سمفونیک فارس امیدوار است، گفت: مگر اینکه من و آقای فاطمی، زنده نباشیم که این ارکستر از بین برود؛ یعنی تا آخرین لحظه زندگی‌مان پای این ارکستر هستیم، چون سرمایه مالی و زندگی‌مان به همراه 80 نوازنده درگیر این قضیه است و ما نمی‌توانیم یک ماه دیگر به نوازندگان بگوییم خداحافظ.
بذرافکن درباره اینکه نوازندگان حاضر در ارکستر سمفونیک فارس از چه شهرهایی هستند، اظهار کرد: ما به‌جز شیراز، نوازندگانی از فسا، جهرم، شمال استان، سعادت‌شهر، زرقان و لپویی داریم و به‌همین خاطر نام آن را ارکستر سمفونیک فارس گذاشتیم. البته از استان بوشهر هم نوازنده داریم و فعالیت‌ها و برنامه‌های ما در شیراز انجام می‌شود.
وی ادامه داد: همه بچه‌های ما موزیسین‌های حرفه‌ای هستند که اکثراً تحصیل‌أکرده موسیقی هستند و بیش از هفت، هشت سال است که ساز می‌زنند. ما نوازنده‌ای داریم که 30 سال سابقه نوازندگی دارد و نوازنده 14-15 ساله هم داریم که 6-7 سال است که ساز می‌زند. 
به گزارش شیرازنوین، ابراهیم بذرافکن، رئیس انجمن موسیقی فارس و مدیرگروه بخش موسیقی دانشگاه علمی کاربردی فاضل است. وی در رشته‌های رهبری ارکستر و آهنسگازی، تحصیل کرده و فوق لیسانس دانشگاه هنر دارد؛ مدرس ویولون و پیانو است، شاگرد استاد نادر مشایخی و استاد شاهین فرهت بوده و در دانشگاه تهران در کنار این اساتید، کار کرده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی