[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایستادگی هنر علیه آسیب‌های اجتماعی، روزنامه شیراز نوین

 شیرازنوین: گروه فرهنگ و هنر
مدیرکل زندان‌های فارس از ایستادگی هنر علیه آسیب‌های اجتماعی خبر داد. اسحاق ابراهیمی، پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت در نشست خبری از برگزاری بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور به میزبانی شهر شیراز از ۲۹ اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه امسال خبر داد و افزود: فارس در برگزاری جشنواره‌های استانی پیشرو بوده و ۱۵ جشنواره استانی تا سال ۱۴۰۱ برگزار شده است و گروه‌ها بعد از پایان جشنواره سراسری برای شانزدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های استان خود را آماده می‌کنند.
او با بیان اینکه صحنه تئاتر، صحنه تمرین زندگی سالم و بازگشت سعادتمندانه است، افزود: تجربه دو دهه کار تئاتر در زندان‌های کشور به ما ثابت کرده است که کسانی که در زندان با تئاتر آشنا می‌شوند، کمتر بازگشت به زندان داشته‌اند.
ابراهیمی با بیان اینکه تئاتر کسب مهارت‌های زندگی و اجتماعی است و زندانی عزت نفس خود را در این صحنه به دست می‌آورد هم گفت: از همین‌رو در زندان‌های فارس بیش از ۴۲ گروه هنری فعال هستند و در طول سال به‌صورت مستمر به اجرای فعالیت می‌پردازند.
مدیرکل زندان‌های فارس این تعداد گروه نمایش و تعداد آثار نمایشی تولید‌شده در زندان‌های استان در کشور را بی‌نظیر دانست و عنوان کرد: استان فارس، رتبه اول را از این حیث دارد و دلیل میزبانی بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور به فارس نیز از همین جهت است.
او ادامه داد: در جشنواره استانی سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۲ گروه با هم به رقابت پرداختند که با رأی هیئت‌داوران تعداد ۷ اثر به ستاد مرکزی جشنواره معرفی شد و براساس رأی هیئت‌داوران ۵ اثر استان فارس برای حضور در بیستمین جشنواره تئاتر زندانیان کشور انتخاب شدند.
ابراهیمی با بیان اینکه از تعداد گروه‌های فعال در زندان‌های استان ۸ گروه متعلق به خانم‌ها و ۳۴ گروه متعلق به آقایان است، گفت: گروه‌ها در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه‌خوانی و عروسکی آثار خود را خلق و ارائه کرده‌اند. ابراهیمی ادامه داد: این فرآیندها در زمینه مهارت‌های اساسی زندگی، توسعه آموزه‌های دینی، آموزشی، فرهنگی، مهارت آموزی، اشتغال، خانواده‌های در معرض آسیب زندانیان و هنر که یکی از موارد برجسته در اصلاح و تربیت افراد به خطا رفته است، دسته بندی می‌شود.
معاون دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور نیز با بیان اینکه فعالیت بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور از مهرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد، اعلام کرد: برای اولین بار در کشور طی سال ۱۴۰۱ همه استان‌ها الزام به برگزاری جشنواره تئاتر استانی شدند که باعث رشد قابل‌توجهی در گروه‌های نمایش زندان‌های کشور شد. حمیدرضا جهانگیری با بیان اینکه در جشنواره نوزدهم ۸۲ اثر از کل کشور به دبیرخانه ارسال شد، اما در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل برگزاری جشنواره استانی با ۲۲۷ گروه و اثر نمایشی در حوزه‌های مختلف روبه‌رو بودیم که به نسبت سال ۱۴۰۰ بالای ۱۹۰ درصد در سطح زندان‌های کشور رشد داشتیم.
دبیر بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور با اشاره به اینکه هدفمان گسترش تئاتر در یک قالب هنری است که ظرفیت زیادی برای انتقال مفاهیم در خود زندان را دارد، بیان کرد: سعی شده تا تئاتر در همه بندها، خوابگاه‌ها و اندرزگاه‌ها نمایش داده شود و از همین‌رو در سال ۱۴۰۰ کل افرادی که در گروه‌های نمایشی فعالیت داشتند حدود ۸۰ گروه و ۱۱۰ نفر بود در حالی که طی سال ۱۴۰۱ ،۲۲۷ گروه و یک هزار و ده نفر در آثار نمایشی شرکت کردند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی