[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تفاوت نگاه دو کارگردان بزرگ به قصه‌های مرادی کرمانی، روزنامه شیراز نوین

کارگاه «خلق ایده؛ ساخت فیلم‌نامه» با مرور ضرورت‌های و اهمیت‌های فیلم‌نامه‌نویسی، به تفاوت نگاه داریوش مهرجویی و کیومرث پوراحمد برای ساخت فیلم «مهمان مامان» و همچنین چگونگی خلق «آبادانی‌ها» اثر کیانوش عیاری، پرداخت.
به‌نقل از روابط عمومی موزه سینما، این کارگاه با حضور علی‌اکبر قاضی‌نظام، فیلم‌نامه‌نویس و استاد دانشگاه و جابر قاسمعلی، فیلم‌نامه‌نویس به‌صورت جداگانه در موزه سینمای ایران برگزار شد.
در کارگاه نخست که در سالن تمدن موزه سینما برگزار شد، علی‌اکبر قاضی‌نظام گفت: کتابی به اسم «بنویس تا اتفاق بیفتد» نوشته شده است که پیشنهاد می‌کنم آن را بخوانید؛ زیرا من معتقدم تا ننویسید هیچ اتفافی نمی‌افتد. به‌عنوان مثال، اگر بگوییم خلق ایده، در همان لحظه باید بتوانیم درباره آن بنویسیم و شروع به خواندن کنیم و نقطه نظرات دیگران را بپرسیم تا متوجه شویم که آیا ایده مورد نظرمان برای ساخت فیلم سینمایی مناسب است یا نیست.
او با بیان این‌که بهترین فیلم‌های سینمایی دنیا اقتباسی بوده‌اند، افزود: شما که امروز در موزه سینما سر کلاس من حضور دارید، در واقع همکار فیلم‌نامه‌نویس من هستید و رابطه استاد شاگردی بین ما وجود ندارد. باید سعی کنیم زیاد بخوانیم و به این نقطه برسیم که خوانده‌هایمان اجازه می‌دهد وارد سینما شویم و یا می‌توانند از روی ایده ما برداشت کنند و فیلم‌نامه بنویسند.
قاضی‌نظام با بیان این‌که باید توجه داشته باشیم که نگاه‌ها و دیدگاه‌ها در مواجهه با قصه‌ها متفاوت است، عنوان کرد: ممکن است قصه‌ای از دید من خوب نباشد، اما از دید شما مناسب باشد و بتوانید آن را تبدیل به فیلم‌نامه کنید. یادم می‌آید از زنده‌یاد کیومرث پوراحمد سؤال کردند این همه «قصه‌های مجید» را کار کردی، فکر نکردی که شاید بتوانی «مهمان مامان» داریوش مهرجویی را بسازی؟ و پوراحمد در پاسخ گفته بود اتفاقاً آن را خواندم و فکر نمی‌کردم از آن فیلم‌نامه دربیاید، اما وقتی مهرجویی آن را ساخت، متوجه شدم فیلم‌نامه محکمی از آن درآورده است. بنابراین، تفاوت نگاه در اینجا مشخص می‌شود که مهرجویی می‌تواند «مهمان مامان» را بسازد که فیلم قشنگ و جذابی است که به ذهن پوراحمد نرسیده بود، اما کارهای دیگر هوشنگ مرادی کرمانی را توانست به بهترین شکل بسازد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی