[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۲۸
  • دوره جدید

نقش کامپیوتر در پرورش حس کنجکاوی فرزندان، روزنامه شیراز نوین

بازی کردن با تبلت‌ها می‌تواند به یادگیری کلمات و پرورش حس کنجکاوی کودکان دو سال به بالا کمک کند. کودکان زیر ۵سال استعداد عجیبی در استفاده از جدیدترین فناوری‌های هوشمند دارند. دیگر خیلی عجیب نیست که ببینیم کودکان دو سه ساله با خونسردی تمام نشسته‌اند و انگشتشان را با اعتماد به نفس کامل روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌کشند یا دکمه‌ بازی‌های کامپیوتری را فشار می‌دهند. با آنکه والدین هنگام بازی بچه‌ها با ابزار کامپیوتری نفس راحتی می‌کشند اما ته دلشان همواره این نگرانی وجود دارد که نکند این‌گونه سرگرمی‌ها به مغز بچه‌هایشان آسیب برساند.
اما ظاهراً وقت گذراندن پای صفحه‌های کامپیوتری به ویژه اگر تجربه‌ای دوسویه باشد، برای یادگیری بهتر مفید است. تحقیقات در دانشگاه ویسکانسن نشان داده است که کودکان بین سنین ۲ تا ۳سال بیشتر به صفحه‌ای عکس‌العمل نشان می‌دهند که از آن‌ها می‌خواهد بهشان دست بزنند تا صفحه‌ای که تعاملی با کودکان ندارد. این تحقیقات نشان داده است که هر چه صفحه‌ای بیشتر اینتراکتیو (دوسویه) باشد، بیشتر واقعی است و از دید یک کودک دو ساله جالب‌تر است و او خود را به آن نزدیک می‌داند. «بچه‌هایی که به طور اینتراکتیو با ابزار کامپیوتری بازی می‌کنند، با سرعت بیشتری یاد می‌گیرند و کمتر اشتباه می‌کنند.» هدر گریگوریان، استادیار دانشگاه ویسکانسن که این تحقیقات را انجام داده است، می‌گوید که صفحه‌های قابل لمس، قابلیت یادگیری کودکان را افزایش می‌دهند. وقتی او آزمایش دیگری در زمینه یادگیری کلمات انجام داد، باز نتیجه مشابهی گرفت. او در این باره گفت: «کودکانی که با اسکرین‌های اینتراکتیو بازی می‌کنند با سرعت بیشتری یاد می‌گیرند و کمتر اشتباه می‌کنند اما تبدیل به یک نابغه نمی‌شوند فقط با این کار اطلاعات بیشتری دریافت می‌کنند.»
پس والدین می‌توانند نفس راحتی بکشند. فرزندانتان با جهان اطرافشان ارتباط برقرار و تعامل می‌کنند و این امری بسیار طبیعی است. در هر صورت، تکنولوژی چه به شکل تلفن هوشمند چه به‌ شکل تبلت، ماندنی است. بسیاری از مدرسه‌های ابتدایی و پیش دبستانی، از آی پد در کلاس‌ها استفاده می‌کنند. تکنولوژی و نحوه به کار گیری آن در برنامه آموزشی مدرسه‌ها گنجانده شده است.
هلن مویلت، رئیس مؤسسه آموزش پایه، نهادی خیریه‌ای که برای بهبود روش‌های آموزشی و کیفیت آموزش کودکان زیر ۵سال فعالیت می‌کند، می‌گوید: «من از افرادی نیستم که معتقدند نباید موبایل و تبلت را در اختیار کودکان قرار داد. در صورتی که از این ابزار درست و به ‌موقع استفاده شود، می‌توانند واقعاً جالب باشند و به یادگیری کمک کنند. به شرط آنکه در تمام مواقع و در ازای سایر سرگرمی‌های مفید دیگر از آن‌ها استفاده نشود.» اما خانم مویلت از این نگران است که والدین ممکن است الگوهای خوبی در این زمینه نباشند. او می‌گوید: «من والدینی را می‌بینم که در حین راه رفتن اس ام اس می‌فرستند یا آنقدر غرق استفاده از ابزارشان هستند که با کودکانشان به سختی ارتباط برقرار می‌کنند.» تحقیقات اخیری که در دانشگاه استرلینگ انجام شده نشان می‌دهد که طرز برخورد خانواده با تکنولوژی در خانه نقش مهمی در نحوه ارتباط کودک با این ابزار بازی می‌کند. این تحقیقات نتیجه می‌گیرد: «تجربه کودکان بین ۳ تا ۵سال با فضای فرهنگی اجتماعی هر خانواده و سلایق شخصی هر کودک شکل می‌گیرد.» در ادامه نتیجه این تحقیقات آمده است: «این تکنولوژی نیست که هدایت‌کننده و غالب بر تجربه کودکان است، بلکه خواسته‌های آن‌ها و فرهنگ خانواده است که نوع ارتباط کودکان با این ابزار را تعریف 
می‌کند.
• سهیلا رئیسی؛ آموزگار پایه دوم دبستان فجر دو؛ ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی