[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ساخت‌وسازها باید به سازندگان ذی‌صلاح سپرده شود، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
 اجلاس سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور با حضور رئیس و اعضای هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان و فعالان حوزه ساخت‌وساز در شیراز با هدف بررسی چالش‌های مرتبط با ساخت مسکن و ضرورت استفاده از سازندگان صاحب صلاحیت در این حوزه برگزار شد.
در این اجلاس، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان کشور با اشاره به اینکه کانون انجمن صنفی سازندگان با هدف ایجاد وحدت‌ ‌رویه برای ارائه خدمات سازندگان ذی‌صلاح به جامعه شکل گرفته است، گفت: بسیاری از ساخت‌وساز‌‌ها در دست سازنده ذی‌صلاح نیست.
محمدرضا چراغچی با تأکید بر اینکه ساخت‌وسازها باید به سازندگان ذی‌صلاح سپرده شود، اظهار داشت: همان‌طور که توقع داریم ناظر، طراح و سایرین به خدمات خود پاسخگو باشند، سازندگان ذی‌صلاح نیز باید به حوزه ساخت‌وساز ورود کرده و در این زمینه مسئولیت داشته باشند. در این خصوص در شرایط موجود، ساخت‌‌وساز دست کسانی است که شاید آشنایی درستی با این موضوع نداشته باشند. چراغچی، بررسی قراردادهای داوری و ارائه خدمات به جامعه مهندسی و بهره‌برداران را از اهداف این اجلاس عنوان و تأکید کرد : مقررات ملی ساختمان، ۲۲ مبحث دارد که تمام این مباحث عملیاتی نمی‌شود.
رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان کشور با اشاره به اینکه اکثر واحدهای ساختمانی از نظر عایق صوت و حرارت مشکل دارند، تصریح کرد: بررسی پرونده‌ها حکایت از این دارد که به تعهدات مجری عمل نشده و این موضوع به ضرر بهره‌بردارن‌‌ است.
چراغچی به فرونشست ۸۰ ساختمان در مشهد و عدم پاسخ‌گویی در این زمینه گریز زد و با بیان اینکه این‌گونه موارد یک فاجعه است که در اکثر استان‌‌ها با آن روبه‌رو هستیم، اضافه کرد: مرجع صدور پروانه، شهرداری است و اگر این ساخت‌وساز‌‌ها مجری و سازنده ذی‌صلاح داشت این مشکلات ایجاد نمی‌شد.
 براساس قانون باید از فعالیت افراد فاقد صلاحیت در چرخه ساخت‌وساز جلوگیری شود
دبیرکانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان نیز با بیان اینکه کانون سراسری در سال 94 در مشهد مقدس تأسیس شده و اولین دوره هیئت‌مدیره آن به پایان رسیده است، بیان کرد: اولین اجلاس سراسری سازندگان مسکن و ساختمان نظام مهندسی ساختمان با هدف تبیین جایگاه سازندگان دارای صلاحیت برگزار شده است.
مهندس محمدابراهیم باقریان‌پور، هدف از برگزاری این اجلاس را یادآوری اهمیت موضوع اجرای‌ساختمان‌ها توسط سازندگان صاحب صلاحیت و مطابق مقررات ملی ساختمان عنوان کرد و گفت: اساساً در قانون  نظام مهندسی، مقرر شده که مهندسان، تکنسین‌ها، معماران و افراد دارای صلاحیت در اجرای ساختمان نقش‌آفرینی کنند و در این راستا براساس قانون باید از فعالیت افراد فاقد صلاحیت در چرخه ساخت‌وساز جلوگیری شود تا شاهد ساخت بناهای ناایمن نباشیم.
دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان خاطر نشان کرد: مسئله مهم در ساختمان‌سازی، حفاظت از جان مردم است و در صورتی که ساختمان‌ها فنی و ایمن ساخته شوند، امنیت جانی مردم از این حیث تأمین می شود، چراکه در کشوری که همه شهرهایش در معرض زلزله هستند، ساختمان‌ها باید به‌گونه‌ای ساخته شوند که به‌واسطه داشتن ایمنی در زمان بروز حادثه، کمترین آسیب را به مردم وارد کنند. 
باقریان‌پور یادآور شد: زمانی می‌توان ساختمان‌های ایمن ساخت که این کار توسط افراد دارای صلاحیت، انجام و ساخت‌وسازها براساس مقررات ملی ساختمان اجرا شوند. او تأکید کرد: کاملاً بدیهی است که حضور سازنده صاحب صاحیت در ساخت‌وساز‌ها بسیار بهتر از حضور افراد فاقد صلاحیت در عرصه ساختمان‌سازی است و باید به‌سمت اجرای تمام ساختمان‌ها توسط سازندگان ذی‌صلاح برویم تا در این راستا ایرادات موجود در ساخت‌وسازها برطرف شود. باقریان‌پور اذعان داشت: براساس قانون، تنها سازندگانی که دارای پروانه ساخت‌وساز از راه و شهرسازی هستند، می‌توانند ساختمان‌های شهر را اجرا کنند و سازمان‌ نظام مهندسی کشور نیز از اجرای مقررات ملی ساختمان در کشور حمایت می‌کند.
دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان با اشاره به لزوم شناسایی ساختمان‌های ناایمن در فارس و مقاوم‌سازی آنها،  اظهار    داشت: توجه به قوانین ساختمان و استفاده از مهندسان مجرب و مسلط، می‌تواند در کاهش خطرات حوزه ساختمان، نقش بسزایی داشته باشد و در این راستا متولیان امر نیز باید با جدیت بیشتری بر روند ساخت‌وسازها نظارت کنند.
باقریان‌پور به این نکته اشاره کرد که دستيابی به ساختمان دارای كيفيت، فرآيندی است كه در آن توليد‌كننده مصالح ساختمانی، مهندسان، كارگران ماهر، دستگاه كنترلی و حاكميتی، وزارت مسكن و سایر متولیان حوزه مسکن نقش دارند و قطعاً هر كاری كه با حداكثر مشاركت برای انجام مسئوليت‌های محوله به نتيجه برسد، مثبت خواهد بود.
مهندس محمدهادی زاهد طلب، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سازندگان مسکن و ساختمان فارس هم در این اجلاس، ابراز امیدواری کرد که با رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان، گام های مؤثری برای حفظ مسکن به‌عنوان سرمایه ملی برداریم.
 قانون باید از مجرای خود اصلاح شود و تفسیر به رأی نشود
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری سازندگان مسکن و ساختمان عنوان کرد: واقعیت امر و پرسش اصلی این است که سازنده و مجری دی‌ضلاح در کجای کار است و آیا توانسته به نقشی که قانون به او داده، عمل کند و اگر نتواسته چه چیزی مانع شده است؟!
مهندس ستار خورشیدی با بیان اینکه ۸۰ درصد پرونده‌های تخلف و مشکلات ناشی از آن مربوط به ورود افراد بدون صلاحیت در ساخت‌وساز‌‌ها بوده است، تصریح کرد: باید عرصه فعالیت، در چرخه ساخت مسکن بر افرادی که در این زمینه تخصص ندارند بسته شود. او گفت: بسیاری از افرادی که در حرفه ساخت مسکن مشغول به کار هستند، متخصص نیستند و این گلایه به مسئولان وارد است که چرا به افرادی که واجد صلاحیت نیستند، اجازه ورود می‌دهند!
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اضافه کرد: طبق نص صریح قانون در ماده ۴ و ۳۴ و‌ ماده‌های مشابه در قانون نظام مهندسی، تمام ساخت‌‌وساز‌‌ها باید توسط سازنده ذی‌صلاح انجام شود.
خورشیدی گفت: از دیدگاه برخی، خدمات مهندسی، اتلاف هزینه است حال آنکه هزینه این خدمات تخصصی  ۲٫۵ درصد هزینه ساخت‌وساز و ضامن دیگر هزینه‌هاست. او یادآور شد: باید این افکار در جامعه حل شود و نباید مهندسانی که حافظ جان و مال مردم  هستند، مورد بی‌مهری واقع شوند.
خورشیدی به نحوه عملکرد سازندگان اشاره کرد و افزود: سازندگان ذی‌صلاح با قبول مسئولیت ساخت یک بنا، وظیفه سنگینی را عهده دار می‌شوند  و این مسئولیت قبل و در حین اجرا و بعد از پایان ساخت و تا پایان عمر بنای مورد نظر، متوجه آنها خواهد بود. او با انتقاد از مُهرفروشی‌‌‌ها و رفتن برخی مجری‌نما‌‌ها به سمت دلالی، گفت: بعضی افراد منفعت‌طلب که از هزینه‌ها فراری هستند به ساخت‌وسازهای غیرقانونی ورود می‌کنند که البته یکی از دلایل ایجاد این معضل بزرگ، خود مهندسان هستند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با تأکید بر اینکه ساخت‌وساز باید توسط افراد متخصص انجام شود، خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذار باید بداند که بدون حضور مهندس و متخصص، دچار ضرر خواهد شد.
خورشیدی با بیان اینکه بخش‌های دیگری از این قصورات، متوجه سازمان نظام مهندسی است، به ضرورت نظارت بر صحیح بودن کار مجریان و داشتن پروانه اشاره کرد  و افزود: یکی از مشکلات در این حوزه این است که دستگاه قضا به‌خوبی توجیه نشده و شاهد صدور رأی‌های ضدونقیض در این خصوص هستیم و بر همین‌اساس ما وظیفه داریم مجری اجرای قانون باشیم. خورشیدی در عین حال تأکید کرد:  قانون باید از مجرای خود اصلاح شود و تفسیر به رأی نشود.
 به سازندگان ذی‌صلاح، یک‌سوم قیمت واقعی تعرفه پرداخت می‌شود
نایب‌رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز گفت: سازندگان ذی‌صلاح با چالش‌هایی همچون ضعف قانونی، عدم اجرای قانون در کشور، ضعف در قراردادها، تعرفه غیرواقعی ساخت‌وساز و عدم آگاهی کافی و ضعف در فرهنگ‌سازی مواجه هستند.
 دکتر هادی بیاتی با بیان اینکه فارس جزو بدترین استان‌ها از نظر سازندگان ذی‌صلاح است و در بحث متراژ و طبقات برای الزام حضور مجری وضعیت خوبی ندارد، خاطر نشان کرد: به سازندگان ذی‌صلاح، یک‌سوم قیمت واقعی پرداخت می‌شود و اگر قیمت‌ها  واقعی شود، هزینه سازندگان 1.5 درصد کل هزینه ساخت‌وساز است.
 بیاتی اذعان داشت: عدم آگاهی از قانون توسط دستگاه‌ها و مسئولان و حساسیت موضوع نیز عامل دیگری است که به‌عنوان چالش، پیش‌ روی مجریان ذی‌صلاح است.
 در بازسازی برخی مسکن‌های حادثه‌دیده از  زلزله همان اشتباهات قبلی تکرار می شود
عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس هم با بیان اینکه مطابق مبانی قانونی، استفاده از خدمات مهندسی در حوزه طراحی و اجرا ضروری است، عنوان کرد: همه ساخت‌‌وسازها باید توسط افراد ذی‌صلاح اجرا و در تمام مراحل چرخه ساخت‌وساز باید از تخصص افراد واجد صلاحیت بهره‌گیری شود. 
مهندس مهرداد خواجه‌پور بیان کرد: در دنیا 10 کشور بیش از 80 درصد لرزه‌خیزی دارند که کشور ما نیز جزو این کشورهاست و لرزه‌خیزی کاملاً مشخص است و براساس پیوست جدید، ضرایب افزایش پیدا کرده و لرزه‌خیزی 10 برابر شده است. او اضافه کرد: نقطه اشتراک در زلزله کرمانشاه و دیگر زلزله‌ها این است که ساختمان به دست کسانی ساخته می‌شود که صلاحیت ندارند و 75 درصد مسئولان حوزه صنعت از چالش‌های آن بی‌اطلاع هستند.
خواجه‌پور به برخی مشکلات در ساختمان‌های بتنی و فعالیت افراد فاقد کارت مهارت در این زمینه اشاره کرد و گفت: چاره‌اندیشی در این خصوص، می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس افزود: امروز به‌جای آنکه به‌دنبال آموزش باشیم، به‌دنبال تبیین جایگاه سازنده ذی‌صلاح در صنعت ساختمان هستیم. به گفته خواجه‌پور در بازسازی برخی مسکن‌های حادثه‌دیده از زلزله، همان اشتباهات قبلی تکرار می‌شود و این معضلی غیرقابل درمان است. او  با بیان اینکه ما به‌عنوان سازنده، حافظ منابع بهره‌بردار هستیم، یادآور شد: سازمان نظام مهندسی، حافظ جان و مال مردم است. عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با بیان اینکه دستگاه‌های متولی در این قضایا سکوت می‌کنند هم گفت: در صنعت ساختمان، کمیت جای کیفیت را گرفته است. خواجه‌پور ادامه دا‌د: سرمایه‌گذار به این موضوع که متخصص و سازنده خوب کنارشان باشد و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنند، توجهی ندارند. وی تأکید کرد: باید از ورود افراد غیرمتخصص جلوگیری شود، اما در این زمینه قصور شده و علت این است که قانون به‌خوبی اجرا نشده و ارزش کار مهندسان در جامعه مشخص نشده است.
گفتنی است، دکتر امیر تابع بردبار، مدیر کنترل و ارزیابی پروژه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، مهندس سیامک فخرایی‌نژاد ، دکتر  احسان  پاک‌نیت،  دکتر محسن حیدری، مهندس حسن مهد‌زاده، مهندس مجید فرجامی، دکتر محمدرضا دهنوی، مهندس ابوقداره، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام،  مهندس عامری، رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی و اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان یزد و نیز اعضای کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان، آقایان مهندس سید هادی زحمتکار، مهندس سلمان طوسی خورشیدی، مهندس محمدرضا دهنوی، مهندس حامد قمری، مهندس یعقوب فرید احمدی‌نیا، مهندس یاسر بهدانی از جمله سخنرانان و میهمانان و شرکت‌کنندگان در پنل‌های تخصصی این اجلاس بودند. لازم به ذکر است، کنترل و ارزیابی پروژه‌ها در صنعت ساختمان با نگاهی به تجارب جهانی، شرح ظایف مهندسان مجری، بررسی قراردادها و مسئولیت‌های قانونی مهندسان، تبیین نقش مهندسی ارزش و فناوری‌های نوین در افزایش کیفیت ساخت و همچنین گفت‌وگوی آزاد مسئولان انجمن‌های صنفی سازندگان مسکن و ساختمان کشور، بخشی از موضوعات پنل‌های این اجلاس بود. در پایان این  مراسم هم از سازندگان و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان و نیز از حامیان مالی اجلاس تقدیر شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی