اقتصاد مهارتی را محقق میکنیم ، روزنامه شیراز نوین
دکتر حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی، مهمترین رویکرد این دانشگاه را در دوره مدیریتی جدید، کمک به ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کشور و مقابله با بیکاری عنوان کرد.
به گزارش شیرازنوین به نقل از روابطعمومی دانشگاه جامع علمیکاربردی، در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در شیراز در حال برگزاری است، دکتر بلندی رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی با رؤسا و سرپرستان مراکز آموزش علمیکاربردی استان فارس دیدار کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی در این دیدار تأکید کرد: کمک به ایجاد اشتغال مولد و پایدار دغدغه اصلی دانشگاه جامع علمیکاربردی است. مراکز مجری بهعنوان بازوان اجرایی این نظام آموزشی، نقطه اتصال بین برنامههای ستاد و بازار کار به شمار میروند و انتظار میرود در راستای اجرایینمودن سیاستها پیشرو باشند.
دکتر بلندی در پاسخ به سؤال نحوه ادامه فعالیت دانشگاه جامع علمیکاربردی گفت: دانشگاه جامع علمیکاربردی با رسالت پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و... کشور تأسیس شد و با استفاده بهینه از ظرفیت این بخشها، بهعنوان بنیانی برای توانمندسازی سرمایههای انسانی، امکان ثروتآفرینی و قابلیت دسترسی بازار کار را به نیروی انسانی مؤمن، متخصص و کارآفرین فراهم آورده است.
وی افزود: ملاک صدور مجوز برای دورههای آموزشی در این دانشگاه، نیاز تخصصی است. آموزش بر اساس نیاز دستگاههای اجرایی و بخشهای اقتصادی است و تا زمان رفع نیاز و با تکرار دورهها ادامه مییابد. برنامههای درسی بر اساس شغل و بر مبنای نیازها و محدودیتهای حوزههای شغلی با روش تجزیه و تحلیل شایستگیها و توانمندیهای شغلی تدوین میشود، به این دلیل است که این دانشگاه همواره موردتقاضا بوده و برنامههای آن با قوت ادامه یافته و مییابد.
وی با بیان اینکه توجه به فرامین و دغدغههای رهبر معظم انقلاب در اولویت برنامههای این دانشگاه قرار دارد، خاطرنشان کرد: بیشک آمایش دقیق رشتههای دانشگاهی و پذیرش دانشجو متناسب با نیازهای کشور ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی به حل بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کمک شایانی خواهد نمود.
دکتر بلندی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از آنجایی که مبنای توسعه آموزش عالی باید رشتههای دانشگاهی باشند که ظرفیت اشتغال بالاتری متناسب با نیاز جامعه دارند، لذا نخستین هدفگذاری در دوره جدید مدیریتی دانشگاه، اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمیکاربردی در برشهای ملی، استانی و محلی و بر اساس اسناد بالادستی بود که در پی اجرای فاز اول آن در بهمن سال گذشته 2600 کدرشتهمحل از 8800 کدرشتهمحل موجود با وضعیت اشتغالپذیری ضعیف یا فاقد متقاضی تحصیل حذف شدند. وی تصریح کرد: با شناسایی مشاغل نوظهور و طراحی 125 رشته جدید متناسب با آن در فاز دوم طرح برای پذیرش مهرماه سال جاری نیز 1000 کدرشتهمحل جدید با کدرشتهمحلهای فاقد تقاضا جایگزین شدند.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی افزود: اعتقاد ما بر این است که دانشگاهها باید رشتههایی را ایجاد کنند که تضمینکننده اشتغال جوانان باشند، با این نگرش دانشگاه جامع علمیکاربردی بهدنبال ایجاد و گسترش کدرشتهمحلهای مبتنی بر اشتغال است تا آموزشها متناسب با نیاز بهرهبرداران و متولیان حوزههای شغلی و بر اساس وضعیت کنونی و آینده بازار کار ارائه شود. برای دستیابی به این هدف، سازوکارهای اجرایی لازم تنظیم شده و از مهرماه سال جاری به مرحله اجرا در خواهد آمد. وی در تشریح نمونهای از این برنامه افزود: طی تعامل با نهادهای متولی شغلی مرتبط 5هزار متخصص تعمیر تجهیزات پزشکی تا 4 سال آتی توسط این دانشگاه تربیت خواهد شد که ضمن تحقق اقتصاد مهارتی، بر ایجاد اشتغال نیز اثرگذار خواهد بود.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی برنامه ارتقای توان اشتغالپذیری دانشجویان و دانشآموختگان را یکی از برنامههای مهارتی بزرگ این دانشگاه در راستای بسترسازی اشتغال عنوان کرد و گفت: نظامهای آموزشی بر ابعاد مختلف زندگی فردی و در سطحی بالاتر بر همه حوزههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور تأثیرگذار هستند؛ لذا تقویت آن و اثربخشکردن جریان آموزش به کمک طرحهای مهارتآموزی در آموزش عالی منجر به توانمندسازی منابع انسانی جامعه و در نهایت پیشرفت همهجانبه و توسعه پایدار خواهد شد. ارتقای توانمندیها و هدایت دانشجویانی که متقاضی ورود به بازار کار هستند، سبب و افزایش ظرفیت اشتغالپذیری متناسب با دانش فنی، شایستگی و فناوری بازار کار و همچنین رفع کاستیهای آموزشی خواهد شد.
دکتر بلندی افزود: با توجه به ظرفیتهای این دانشگاه بهلحاظ ارتباط با صنایع و بازار کار و همچنین دسترسی به محیط واقعی کار، ارتقای سطح مهارت دانشآموختگان بیکار دانشگاهها در دستور کار دانشگاه جامع علمیکاربردی قرار دارد. وی تصریح کرد: طی هماهنگیهای بهعملآمده بسیاری از واحدهای متقاضی این دانشگاه که دارای شرکتهای تخصصی هستند، برای تحقق این مهم اعلام آمادگی کردند. با توجه به تولیگری سامانه خاص (خاستگاه آموزشی صنایع) توسط این دانشگاه، صاحبان صنایع متقاضی میتوانند درخواست خود را برای دانشگاه جامع علمیکاربردی ارسال نمایند.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی در پایان خواستار اطلاعرسانی اثربخشی سیاستها و تجارب موفق دانشگاه جامع علمیکاربردی در حوزه توانمندسازی نیروهای انسانی برای ورود به بازار کار و ارتقای توان اشتغالپذیری جوانان و همچنین همراهی بیشتر نهاهای متولی برای کمک به پیادهسازی برنامههای بسترساز اشتغال این دانشگاه شد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین