[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۷۹
  • دوره جدید

چگونه در مبارزه با دیابت نوع۲ پیروز باشیم، روزنامه شیراز نوین

رعایت اصول اساسی سلامت نظیر ورزش منظم، خوردن غذای سالم، حفظ وزن مناسب بهترین دوا برای دیابتی‌های تیپ ۲ است.
در یک مطالعه آینده‌نگری که در امریکا انجام شد، محققان فهمیدند بعد از ۴سال، دیابت ۵۰۰۰۰نفر از افراد تحت مطالعه با کنترل وزنشان، تغذیه مناسب و ورزش منظم بهبود یافت. اگر شما هم مایل هستید وضعیت دیابتی خودتان را بهبود ببخشید، ادامه متن را مطالعه نمایید.
یک- رژیم غذایی خودتان را اصلاح کنید
راه اصلی برای مدیریت دیابت تیپ ۲ این است که همیشه رژیم غذایی‌تان را زیر نظر داشته باشید. رژیم غذایی سالم برای افراد دیابتی تیپ۲ شامل میوه و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، لوبیا، گوشت بدون چربی و کلاً رژیم کم چرب است. بر خوردن میوه ها و سبزیجات غیرنشاسته‌ای مثل هویج و کاهو تمرکز داشته باشید. همچنین از مصرف خیلی زیاد غذاهایی مثل نان سفید، برنج سفید و جوش شیرین برحذر باشید و خوردن فست فود را محدود کنید. طبق مطالعه‌ای که روی ۳۰۰۰فرد بالغ انجام شد، افرادی که بیش از ۲بار در هفته فست فود مصرف می‌کردند تحمل به انسولین در آنها ۲برابر بیشتر از افرادی که اصلاً فست فود نمی‌خوردند بود. 
دو- وزن کم کنید
کم کردن وزن می‌تواند سطوح قند خون را پایین بیاورد و به کنترل دیابت تیپ ۲ کمک کند. اگر دیابت تیپ ۲ دارید و افزایش وزن هم دارید، ۵ تا ۶کیلو وزن کم کنید تا نتیجه آن را ببینید. محلی که چربی‌های شما تجمع پیدا کرده می‌تواند روی کنترل دیابت شما اثرگذار باشد. مثلاً اگر بیشتر چربی‌ها در شما تجمع پیدا کرده (هیکل سیبی شکل) کنترل دیابت را سخت‌تر می‌کند تا وقتی که چربی‌ها در باسن و ران‌ها تجمع دارد (هیکل گلابی شکل). اگر دور کمر در زنان بیشتر از ۸۹سانتی متر و در مردان بیشتر از ۱۰۱سانتی متر باشد نیاز به وزن کم کردن دارند.
سه- منظم ورزش کنید
وقتی ورزش می‌کنید، گلوکوز از درون رگ‌هایتان به سلول‌ها انتقال پیدا می‌کند، بنابراین گلوکز خون کاهش پیدا می‌کند. هرچه ورزش سنگین‌تری انجام دهید برای دیابتتان بهتر است. در مطالعه‌ای که بین زنان دیابتی انجام شد زنانی که می‌دویدند نسبت به زنانی که فقط قدم آهسته برمی‌داشتند، قند خون پایین‌تری داشتند.
بلند کردن وزنه به طور منظم قند را کاهش می‌دهد. رئیس مؤسسه آموزش و مراقبت‌های بهداشتی برای دیابتی‌های امریکا توصیه می‌کند در هفته ۲ تا ۳بار هربار نیم ساعت با وزنه های دستی کار کنید.
چهار- قطع موقت تنفس خوابتان را کنترل کنید
بسیاری از افراد چاق دیابتی، در طول خواب به صورت موقت تنفسشان برای لحظه‌ای قطع می‌شود که خطر سکته قلبی و مرگ وجود دارد. اگر شخصی قطعی موقت تنفس در هنگام خواب دارد باید با پزشک مشورت کند.
پنج- استرستان را کاهش دهید
استرس می‌تواند کنترل قند خون را سخت‌تر کند. سعی کنید تکنیک‌های آرام‌سازی انجام دهید. همچنین ورزش‌های ضداسترس مثل یوگا و ماساژ می‌تواند به شما کمک کند. قبل از خواب چندبار نفس عمیق بکشید، به صورت منظم بخوابید و لامپ‌ها را خاموش کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی