[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بزرگ‌ترین بازار سینمایی دنیا در انتظار فیلم‌های ایران!، روزنامه شیراز نوین

همه‌چیز برای اکران فیلم‌های ایران در سینمای چین مهیا است؛ آنچه که برای این فرآیند مهم است، تدوین نقشه‌راه اصولی وحدت‌رویه در عملیاتی کردن این موضوع توسط ایران زیر سایه استقبال طرف چینی از سینمای کشورمان است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، زمینه‌های مشترک برای گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور، پایه و بستر اصلی تعاملات بین‌فرهنگی میان کشورهای دنیاست. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری با فرهنگ و تمدنی کهن، یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین فرهنگ‌های دنیا خصوصاً در قاره آسیا را دارد. کشورهای آسیایی به فرهنگ شرقی و معنوی شهره‌اند که در آینه هنرهایشان به وضوح مشهود است. اشعار، داستان‌ها، هنرهای دستی و تجسمی، موسیقی و همین‌طور هنرهای نمایشی پهنه وسیعی از اشکال گوناگون هنری و صناعی است که در آن، تجلی‌های فرهنگ فطری و معنوی آسیایی‌ها دیده می‌شود.
دو کشور ایران و چین در این زمینه مشترکات گسترده‌ای دارند و زمینه‌های فراوان، اما این تنها هنرهای سنتی و کهن نیست که دنیای مشترک ایرانیان و چینی‌هاست بلکه سینما به‌عنوان هنر هفتم و جمعی هنرهای قبل خود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، سریع‌ترین و فراگیرترین هنر و رسانه جهان است نیز میان ایران و چین هم از نظر شکلی و زیبایی‌شناسی و هم از نظر مضمون و محتوا دارای وجوه مشترک است. سینمای اصیل هر دو کشور در پی بازنمایی جلوه‌های انسانی و عاطفی در میان تنگناها و مشکلاتی است که برای شخصیت‌های فیلم ایجاد می‌شود. همچنین نمایش زیبایی‌های هستی در قالب طبیعت و هستی پیرامون ما یکی دیگر از علایق سینمایی دو کشور است.
به تازگی، سومین هفته سینمای چین در ایران برگزار شد که اتفاق بسیار خوبی برای اتحاد بیشتر میان دو کشور است. سفیر چین در این دیدار از ظرفیت بسیار بزرگ چین برای اکران فیلم‌های ایران گفته و همین‌طور همکاری برای تولید فیلم.
نکته قابل توجه درباره بازار فیلم در کشور چین اینجاست که سفیر چین در مراسم افتتاحیه سومین هفته فیلم کشورش در ایران گفت:  هشتصد میلیون چینی در سال اخیر به سینما رفته‌اند و باکس‌آفیس گیشه سینمای چین نزدیک به هشت میلیارد دلار فروش داشته است.
ارائه این آمار و همچنین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سینمایی ایران در کنار هم بیانگر این نکته است که درصورت برنامه‌ریزی دقیق و اصولی می‌توان نه تنها سهم قابل‌توجهی از باکس‌آفیس چین برای هنر هفتم کشورمان در نظر گرفت بلکه با تولید محصولات مشترک بدون تردید در سطح بین‌المللی می‌توانیم دستاوردهای قابل‌توجهی را برای اقتصاد فرهنگ کشورمان به ارمغان آوریم.
محمد مسعود صادقی، رایزن فرهنگی ایران در چین معتقد است: طی سه سال گذشته که شاهد همه‌گیری بیماری کرونا در اغلب کشورهای دهکده جهانی به‌خصوص کشور چین به‌عنوان اولین و بزرگترین کشور آلوده شده به این ویروس با چالش‌های متعددی در برگزاری‌ جلسات و دیدارها مواجه بودیم، درحالی که قبل از این اتفاق، تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه مسائل فرهنگی به امضای طرفین رسیده بود.
صادقی همچنین تأکید کرد در میان انواع و اقسام تفاهم‌های فرهنگی موضوع همکاری‌های سینمایی نیز مطرح شده بود، اما طبیعتاً برای بهبود شرایط خاص ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کرونا در اغلب موارد و البته موضوع سینما شاهد تغییرات معناداری بودیم که برای بازگشت شرایط عادی زمان لازم داریم.
به گفته وی، دلیل اصلی عقب‌ماندگی در اجرای برخی از این تفاهم‌ها، موضوع همه‌گیری کرونا و قرنطینه‌های ایجاد شده برای مدیریت بحران در تمامی نقاط جهان به‌خصوص کشور چین و ایران بود، این درحالی است که با کاهش بیماری و لغو شدن اغلب محدودیت‌ها در چین امید به بهبود روند اجرایی شدن تفاهم‌ها دوباره پررنگ شده درحالی که در پاره‌ای از موارد ملاحظه‌هایی نیز وجود دارد.
صادقی معتقد است، حوادث اخیر در ایران یکی از مواردی بود که بعد از کاهش بحران کرونا به جان سینمای ایران و البته تفاهم‌های منقعد شده در همین زمینه با کشور چین افتاد که جای بررسی دارد و برای اکران موفق فیلم‌های سینمایی در بازار کشور چین لازم است برنامه‌ریزی مدون و متناسب با این شرایط تدوین شود و خوشبختانه با از سرگیری دیدارها و برگزاری جلسات در این زمینه مواردی مطرح شده است.
وی همچنین تأکید کرد: طی صحبت‌های اخیر برخی از سینماگران چین و شرکت‌های پخش و تولید فیلم و انیمیشن در این کشور به واسطه پروژه‌های گسترده رسانه‌های غربی، ایران را از میان فیلم‌هایی می‌شناسند که فقر و فاصله از توسعه و پیشرفت المان اصلی آنها بوده است، در حالی که به‌دلیل مبادلات اقتصادی و ارتباط گسترده تجاری میان دو کشور، می‌دانیم واقعیت ایران چنین نیست.
به گفته صادقی در جلسات برگزار شده نکته قابل‌توجه که از سوی طرفین چینی مطرح شده، مربوط به دست‌یابی به تصویر واقعی از ایران توسط سینمای مطرح و غنی آن است، اما همان‌طور که قبلاً اشاره شد در برخی از فیلم‌های تولید شده درباره ایران و البته محتوای تولید شده غربی، دقیقاً تصویری نامناسب مطرح شده که مورد پسند بازار چین نیست.
این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به عدم ارتباط دقیق میان سینمای دو کشور همچنین افزود: با در نظر گرفتن موارد مطرح شده از سوی طرفین چینی اگر قرار است ایران برای بازار این کشور برنامه‌ریزی کند باید محتوایی امیدبخش، حاوی اطلاعات از ایران واقعی و البته متکی به پیشنه تاریخی غنی این سرزمین باشد که اتفاقاً به نوعی با کشور چین به واسطه جاده ابریشم گره خورده است.
صادقی درباره سیاست‌های جدید فرهنگی سفارت ایران در پکن گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران به واسطه اهمیت توسعه دیپلماسی فرهنگی، رویکرد تحولی داشته که در کنار آن نباید فراموش کنیم درهای بازار سینما چین به روی همه فیلم‌ها و سلایق و بدنه سینمای ایران باز است.
وی تأکید کرد: مخاطب در سینمای چین جایگاه ویژه دارد و فیلم‌هایی که با عینک بدبینی ساخته شده باشد و بیانگر واقعیت نباشد بدون تردید مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و بد نیست به فیلم‌های کشورهای هالیوودی در چین نگاهی بیندازیم و ببینیم که چه جنس فیلم‌هایی فروش بالا دارند. چند درصد آنها آثار تلخ، سیاه و فقیرانه است؟ مردم چین فیلم‌های بزرگ و جذاب سینمایی را دوست دارند و برای آن هزینه می‌کنند.
صادقی در بخش بعدی صحبت‌هایش با اشاره به مشکلاتی که در روند اجرایی کشور ما در حوزه‌های فرهنگی و بین‌الملل وجود دارد هم بیان کرد: نکته دیگر اینکه، ما به‌صورت واحد عمل نمی‌کنیم، اما چینی‌ها به‌صورت جبهه‌وار و لجستیکی عمل می‌کنند. آنها چند مؤسسه دارند که پیگیر انجام کارها و امور فرهنگی و سینمایی در عرصه بین الملل هستند و در نهایت همه چیز از طریق رایزنی آنها در سفارت انجام می‌شود.
به گفته وی، درست است که مدیران چینی تنوع در نگاه دارند، اما در عین حال وحدت در اجرا نیز به واسطه نقشه راه دقیقی که کاملاً کارشناسی ترسیم شده نیز دارند. به نظر می‌رسد که چین توانسته در این زمینه موفق باشد و یکی از دلایلی که باعث شده است تا ایران نتواند در این زمینه موفق باشد همین عدم وحدت رویه در اجرای کارهای فرهنگی است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی