[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رئیس جدید کمیته فوتسال هیئت فوتبال فارس: بزرگترین معضل فوتسال فارس فقر شدید بازیکن است، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
با قاطعیت می توان گفت که فوتسال فارس در دهه اخیر، سیر نزولی محسوسی را طی کرده و عملکرد کلی این رشته ورزشی در استان ما، قابل دفاع نیست.
استانی که زمانی دو تیم خوب در لیگ برتر کشور و چند تیم در دسته های مختلف، حالا به جایی رسیده که در سه سطح نخست فوتسال کشور، تنها یک تیم دارد! 
چندسالی صدرا به‌عنوان یکی از نخستین تیم‌های فوتسال کشور، به‌طور کلی از صحنه کنار کشیده بود و حالا که آنها به میدان برگشته‌اند، خبری از حضور تیم ریشه‌دار «ارژن» نیست. مشکلات مالی سنگین باعث شد تا مدیریت این کارخانجات لبنیاتی، علی‌رغم میل باطنی، قید تیم‌داری را بزند و معلوم هم نیست چه زمانی به میدان برگردد.
در دهه 90 شمسی، تیم ارژن با هدایت حمیدرضا کمالی توانست چند فصلی در بالاترین سطح فوتسال کشور حضور پیدا کند و گاهی خوش بدرخشد. در خیلی از فصول، صِرف نگه داشتن این تیم در جدول مسابقات، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شد و ارژنی‌ها این کار را بارها انجام دادند. ارژن به یک تیم دوست‌داشتنی تبدیل شده بود که می توانست هر هفته علاقه‌مندان فوتسال را به سالن شهید ابوالفتحی بکشاند.
کمالی حالا قدم به عرصه دیگری از فوتسال گذاشته و با پذیرش مسئولیت «کمیته فوتسال هیئت فوتبال فارس» می‌خواهد تجربیات این سال‌های خود را در اختیار اهالی و علاقه‌مندان این رشته جذاب قرار دهد، اما می‌داند که کار چقدر سخت است.
او می‌گوید: وضعیت فوتسال شیراز، واقعاً خراب است؛ نه تیم شاخصی داریم، نه بازیکن زیادی، نه مربیان مانند گذشته ذوق و انگیزه دارند و اسپانسرها هم که مثل همیشه فراری هستند.
مسئله اسپانسر همواره بزرگترین دغدغه ورزش فارس بوده است و کمالی هم به‌عنوان یک زخم‌خورده، خوب می‌داند که بدون اسپانسر نمی‌شود و معتقد است که «باید دنبال این مسئله باشیم و ببینیم می‌توانیم ابتدا در شیراز و سپس در شهرستان‌ها، اسپانسر خوبی برای تیم‌ها جور کنیم؟ متأسفانه بدون پول نمی‌شود کار بزرگی کرد، اما فعلاً باید یک طوری کار را جلو ببریم و ببینیم چه می‌شود. وضعیت طوری شده که کسی اولویتش فوتسال، آن‌هم به‌صورت حرفه‌ای نیست. شرکت‌ها و کارخانه‌ها هم ترجیح می‌دهند از کارمندان و کارگران خودشان، تیمی تشکیل داده و بخش ورزش را در مسابقات ادارات و کارگری خلاصه کنند، تا اینکه بخواهند متحمل هزینه‌های گزاف ورزش حرفه‌ای شوند.»
اما چیزی که ذهن این مربی باتجربه را به خود مشغول کرده، مسائل مالی نیست. برخلاف همیشه که می‌شنیدیم فارس مهد استعداد است و از نظر نیروی انسانی مشکلی ندارد، حمیدرضا کمالی اعتقاد دارد که کفگیر فوتسال این شهر و استان بدجوری به ته دیگ خورده است و می‌گوید: مشخص است که کار چندانی در زمینه بازیکن‌سازی در فارس صورت نگرفته است. خود من سال گذشته تلاش بسیار زیادی کردم تا بهترین بازیکنان جوان استان را دور هم جمع کنم و نهایتاً 10 تا 15 بازیکن خوب پیدا کردیم و تیم خوبی هم شدیم، اما حالا همین‌ها هم به شهرهای دیگر رفته‌اند و پیدا کردن بازیکن خوب در شیراز و فارس، واقعاً کار سختی شده است.
از حرف‌های متولی جدید فوتسال استان، کمتر می‌توان نشانه‌های مثبتی دریافت کرد، اما او قول می‌دهد که تمام توانش را برای تغییر این وضعیت به کار ببندد و بیان می‌کند: هیئت فوتبال که اصلاً شرایط کمک مالی به تیم‌ها را ندارد، اما می‌تواند وظایف حمایتی خود را انجام دهد. می‌شود با مدیران باشگاه‌ها جلسه گذاشت و برای پیدا کردن اسپانسر هم تلاش کرد. خودم سال‌ها در باشگاه ارژن درد کشیده‌ام و الآن هم پیگیر مسائل باشگاه‌های استان هستم. این تیم‌ها هم به‌صورت شخصی اداره می‌شوند و واقعاً نیاز به حمایت دارند. اگر یکی از تیم‌هایی که در لیگ سه بازی‌هایشان به‌زودی شروع می‌شود، بتواند در نهایت به لیگ 2 صعود کند، کمی به آینده امیدوارتر می‌شویم.
یک تیم از فسا و یک تیم از اقلید در مسابقات زیرگروه کشور حضور دارند. صدرا هم در لیگ دسته اول حضور دارد و همین می‌شود تمام داشته‌های فعلی فوتسال فارس در عرصه کشوری. باید منتظر ماند و دید که مدیریت جدید و جوان هیئت فوتبال استان چه برنامه‌هایی برای آینده خواهد داشت و وضعیت نسبت به دهه گذشته تا چه میزان تغییر خواهد کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی