[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

بدرقه محرومیت با جهاد عمرانی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
آیین بهرهبرداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های مهم عمرانی شهرداری صدرا برگزار شد. این مراسم با حضور نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر صدرا، روحانیت معزز و جمعی دیگر از مسئولان در محل پروژه‌ها برگزار شد.
عزم راسخ برای محرومیت‌زدایی 
شهردار شهر صدرا در این آیین از عزمی راسخ برای گسترش زیرساخت‌های شهری خبر داد. دکتر بهزاد پرنیان با اشاره به این موضوع که پروژه‌ها بر اساس نیازهای شهر و شهروندان و با تلاش جهادی اجرا می شوند، اظهار داشت: امروز آیین کلنگ‌زنی و افتتاح سه پروژه مهم عمرانی در شهر صدرا اجرا شد که این طرح‌ها نقش مهمی در گسترش زیرساخت‌های شهری، ایمنی و رفاه شهروندان دارند. او با تقدیر از نقش‌آفرینی کلیدی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پیشبرد پروژه‌ها گفت: پیشرفت دو پروژه کلیدی تصفیه‌خانه فاضلاب و آرامستان در شهر صدرا، مدیون تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه دکتر عزیزی است و از جانب اهالی شریف صدرا مراتب قدردانی خود را اعلام می‌کنیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از حمایت‌ها و پیگیری‌های رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر صدرا و سایر مسئولانی که دوشادوش شهرداری به اهالی شریف این منطقه خدمت می‌کنند، بیان کرد: اعتبارات شهرداری اندک و محدود است و این در حالی است که با حجم انبوهی از چالش‌ها و مشکلات شهری روبه‌رو هستیم. به همین دلیل با مشورت و هم‌افزایی اعضای شورای اسلامی شهر به اولویت‌بندی در راستای اجرای پروژه‌های جدید رسیدیم.
توزیع متوازن امکانات شهری 
دکتر پرنیان با اشاره به این موضوع که توسعه شهر صدرا به‌صورت خطی است و امکانات شهری باید به‌صورت متوازن گسترش یابند، اظهار داشت: در محدوده قانونی شهر صدرا به وسعت 5500 هکتار فقط یک پمپ بنزین در فاز اول داشتیم و اهالی فاز دو که حجم جمعیتی قابل ملاحظه‌ای را تشکیل می‌دهند از این زیرساخت بی‌بهره بودند. شهردار شهر صدرا در ادامه گفت: زیربنای ایستگاه آتش‌نشانی در صدرا هم در حدود 2500 مترمربع است و با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد تومان احداث و آماده ارائه خدمت شده است. همچنین در آینده برنامه‌های توسعه‌ای شامل تجهیز و توسعه نیروی انسانی در دستور کار شهرداری صدرا قرار دارد.  این مقام مسئول از ایستگاه‌های آتش‌نشانی به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری و مهم شهرها یاد کرد و افزود: با توجه به رشد خطی شهر صدرا، چنانچه حادثه‌ای در فاز دو، اتفاق می‌افتاد مدت‌زمان قابل‌ملاحظه‌ای برای حضور و امدادرسانی نیروهای آتش‌نشانی زمان می‌برد و این در حالی است که در سوانح و حوادث حتی یک ثانیه هم ارزشمند است. او در ادامه با اشاره به عزم مدیریت شهری برای محرومیت‌زدایی افزود: پمپ بنزین جدید در فاز دو شهر صدرا با 8 سکو و 16 نازل سوخت طراحی شده است و اعتبار اولیه این پروژه مهم 15 میلیارد تومان است و شهرداری صدرا تا زمانی که پیمانکار مشخص شود، عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کند.
آرامستان نیاز ضروری شهر صدراست 
شهردار شهر صدرا در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که شناسایی نیازها و اولویت‌های اصلی شهر و شهروندان با بهره‌گیری از دانش کارشناسان و بررسی‌های میدانی در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: شهر صدرا با جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر از آرامستان بی‌بهره بود و شهروندان مشکلات زیادی را در این حوزه متحمل می‌شدند. دکتر پرنیان در این رابطه افزود: پروژه آرامستان در زمینی به وسعت 28 هکتار احداث می‌شود که 20 هکتار آن در تعهد تملک شرکت عمران و شهرداری صدرا طی سه سال آینده قرار دارد. 8 هکتار باقی‌مانده نیز در اختیار مالک قرار می‌گیرد. وی با تشریح جزییاتی از این پروژه گفت: مدت‌زمان اجرای این پروژه 18 ماه و اعتبار اولیه آن معادل 40 میلیارد تومان است که بخشی از آن در اختیار پیمانکار به‌عنوان پیش‌پرداخت برای تجهیز کارگاه قرار گرفته است. او با اشاره به پیشینه‌ای از این طرح ادامه داد: این زمین، طی سنوات گذشته کاربری آرامستان را از کارگروه امور زیربنایی استانداری فارس دریافت کرده بود و تمامی استعلامات زیست‌محیطی و سایر مجوزهای مربوطه را اخذ کرده است. وی پیرامون شائبه‌هایی که پیرامون مالکیت این زمین به‌وجود آمده خاطر نشان کرد: در پی استعلامی که از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس به‌عمل آمد، فردی به‌عنوان مالک زمین معرفی شد و پس آغاز کار افراد دیگری با در دست داشتن مدارکی ادعای مالکیت کردند. بر همین اساس تا به امروز یک ریال به حساب هیچ‌یک از طرفین از سوی شهرداری صدرا واریز نشده است و تا زمانی که دادگاه به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح قضایی به این دعوا رسیدگی کند و حکم نهایی صادر شود، پرداختی صورت نخواهد گرفت. شهردار شهر صدرا در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر این موضوع که فصل‌الخطاب همه قانون است، اظهار داشت: در زمانی که مالک این زمین توسط مرجع رسمی قضایی مشخص شود، بهای زمین براساس نرخ روز که کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌کند، به حساب مالک واریز خواهد شد.
   ضرورت برخورداری صدرا از اعتبارات دولتی 
در ادامه این مراسم، رئیس شورای اسلامی شهر صدرا گفت: طی دو سال گذشته، بارها فریاد زدیم تا این شهر از اعتبارات دولتی بهره‌مند شود، اما علی‌رغم قول‌های مساعد مسئولان تاکنون ریالی از اعتبارات دولتی به این شهر کمک نشده است. هاشم عزیزی افزود: از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود تا نسبت به این موضوع رسیدگی نموده و به مردم این شهر کمک کند. وی با اشاره به وحدت و همدلی مسئولان شهر صدرا و اقدامات خوبی که در سایه این وحدت و همیاری اتفاق افتاده است، افزود: در راستای اجرای برنامه‌های بلندمدت، نیازمند همکاری و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستیم که در همین راستا قدردان زحمات دکتر عزیزی و دکتر قادری هستیم که مجدانه پیگیر حل‌وفصل مشکلات مردم شهر صدرا هستند. رئیس شورای اسلامی شهر صدرا با بیان اینکه توقع ما از دولت تخصیص اعتبارات قانونی به شهر صدراست، اظهار کرد: شورا و شهرداری صدرا به سیاست‌های دولت و منافع مردم توجه دارند، بنابراین انتظار می‌رود دولت محترم نیز نسبت به منافع مردم و حق و حقوق قانونی آنان توجه بیشتری داشته باشد. عزیزی در ادامه سخنان خود گفت: حفظ آرامش شهر صدرا، یکی از موضوعات مهم و اساسی است که اعضای شورای شهر صدرا به آن توجه ویژه دارند و در سایه همین آرامش است که موفق به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شدیم. وی افزود: سامان‌دهی مسائل جزئی شهر از مهم‌ترین برنامه‌های کوتاه‌مدت بود که با کمک و همیاری شهرداری و برگزاری جلسات متعدد موفق به انجام آن شدیم. رئیس شورای اسلامی شهر صدرا با اشاره به اجرای برنامه‌های میان‌مدت توسط شهرداری صدرا، گفت: آغاز عملیات اجرایی آرامستان شهر صدرا و پمپ بنزین توسط شهرداری از جمله برنامه‌های میان‌مدت است و در همین راستا به‌زودی عملیات اجرایی پارک 9 هکتاری  و همچنین ساختمان شهرداری صدرا در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار کلنگ‌زنی خواهد شد.
   غیبت محسوس ورزش و جوانان در شهر صدرا 
عزیزی با بیان اینکه تمام تلاش ما جلب رضایت مردم است، اظهار کرد: برخی از اقدامات باید در سال‌های گذشته توسط اداره ورزش و جوانان از جمله احداث زیرساخت‌های ورزشی انجام می‌گردید، اما هم‌اکنون شهرداری کم‌کاری و غفلت آن اداره را جبران کرده است و احداث شش زمین چمن مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین احداث آرامستان شهر صدرا باید در سال‌های گذشته توسط شرکت عمران صدرا انجام می‌گردید، اما هم‌اکنون توسط شهرداری کلنگ‌زنی می‌شود. البته باید توجه داشت که اعضای هیئت‌رئیسه فعلی شرکت عمران صدرا همکاری خوبی با ما دارند و قدردان زحمات آنان هستیم.
   توسعه زیرساخت‌ها نیاز ضروری صدرا 
در ادامه این مراسم، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در افق 50 ساله، شهر صدرا زیباتر از  شیراز می‌شود. ابراهیم عزیزی با اشاره به اینکه نباید شهر صدرا را  فقط در حد نیازهای روزمره‌اش دید، تأکید کرد: باید به این شهر حداقل در یک افق 50 ساله  نگاه کرد که این موضوع با زیرساخت‌های قوی، توسعه ‌ی و رشدیافته از همه ابعاد انجام می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه نتیجه وضعیت امروز صدرا نتیجه تصمیماتی است که در گذشته برای آن گرفته شد، خاطر نشان کرد: زمانی بر استان فارس، نگاه‌های نادرستی حاکم بود که البته هنوز هم این نگاه‌های اشتباه در بعضی افراد وجود دارد؛ بعضاً گفته می‌شد چه ضرورتی دارد که صدرا شهر شود و دستگاه‌های اجرایی هم ملزم به ارائه خدمات مدیریتی در آن باشند. عزیزی ادامه داد: در آن مقطع، مقرر شده بود تا صدرا به یکی از مناطق شهرداری شیراز سپرده شود. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی  یادآور شد: در آن ایام، این موضوع در مجموعه وزارت کشور دنبال شد و با گفتمان‌سازی خواستار پایه‌گذاری  شهری شدیم که زیرساخت‌های توسعه‌یافته آن، زندگی همراه با آرامش را برای مردم فراهم آورد. وی بیان اینکه وقتی انسان بار سنگینی روی دوشش گذاشته می‌شود نه تنها نمی‌تواند این بار را  جابه‌جا کند بلکه زیر آن خرد می‌شود، تصریح کرد: در آن سال‌ها، معاونت وقت استانداری مخالف شهر شدن صدرا بود؛ وزارت کشور هم طی نامه‌ای از ما خواست تا صدرا جز شیراز دیده شود و انتخابات جداگانه در آن برگزار نشود. عزیزی گفت: بعد از آن با پیگیری‌های مجدانه با وزارت کشور انتخابات شورای شهر صدرا برگزار شد و افقی را برای این شهر پیش‌بینی کردیم و امروز بخشی از آن افق توسعه‌ای در حال محقق شدن است.
شأن مسئولان خدمتگزاری به مردم است 
او با بیان اینکه اگر فکر شود سهم و حق مردم به اندازه همین کارهای انجام گرفته است، ظلم به مردم کرده‌ایم، گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی، شأن همه مسئولان خدمت‌گذاری به مردم است و هر مسئولی اگر جز شأن خدمت و کار، چیز دیگری را برای خود قائل بداند در واقع بازنده است. وی با طرح این پرسش که مردم شهر صدرا امروز از مسئولان چه انتظارات و  درخواستی دارند، افزود: مردم از مسئولان خواسته بودند که جایی را برای آنها مشخص کنند تا بتوانند اموات خود را در آن مکان دفن کنند، این کمترین خواسته مردم این شهر است. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، شهر صدرا، را پر از ظرفیت‌های فراهم و شدنی دانست و عنوان کرد: این نوید را می‌دهم که اگر مدیران شهری صدرا، پیگیری‌های مجدانه و سماجت در درخواست‌های خود را داشته باشند و از هیاهوهای مجازی و غیرمجازی نهراسند و شجاعانه تصمیم بگیرند، صدرا بهتر از شیراز خواهد شد. عزیزی با اشاره به موضوع فاضلاب شهری صدرا که خواسته جدی مردم است هم اظهارداشت: در غرب صدرا باید هرچه زودتر عملیات پروژه تصفیه‌خانه و فاضلاب، اجرایی و شبکه‌گذاری شروع شود؛ تصفیه‌خانه شرق به اتمام رسیده و اگر این دو پروژه در شهر صدرا مطلوب پیش برود در واقع زیرساخت بهداشتی برای این شهر فراهم شده است. وی با بیان اینکه چشم‌انداز فضای سبز شهرصدرا با همین منابع آب استحصالی فراهم می‌شود، ادامه داد: نباید این پروژه را فقط پروژه فاضلابی در نظر گرفت، بلکه این پروژه می‌تواند برای عمران و زیباسازی شهر نیز کاربردی باشد.
خروج صدرا از بن‌بست ارتباطی 
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، راه‌های دسترسی به شهر صدرا را از نیازهای جدی مردم دانست و گفت: ادامه  مسیر شیراز، از مسیر دوکوهک باید هرچه سریع‌تر به اتمام برسد، مسیر دسترسی بزرگراه شهید سلیمانی باید تکمیل و اتصال صدرا به آزادراه شیراز - اصفهان به‌عنوان یک نیاز جدی هدف‌گذاری شود. وی بیان داشت: مسیر شیراز- قره پیری باید یک پروژه اولویت‌دار باشد و شهرداری شیراز هرچه سریع‌تر، سهم خود را در این پروژه ادا کند. عزیزی با اشاره به موضوع حمل و نقل شهری و درون‌شهری صدرا نیز گفت: باید برای حوزه حمل و نقل درون شهری صدرا فکر اساسی و گام‌های مثبت برداشته شود، چراکه وجود مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر ضروری است.وی ادامه داد: اگر در کنار اقداماتی مثل پمپ نیزین، ایستگاه آتش‌نشانی، آرامستان، فضای سبز و پروژه‌های مختلفی که ایجاد شده، زیر ساخت‌ها را هم توسعه دهیم، صدرا از همه‌نظر توسعه‌یافته خواهد شد. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس  با بیان اینکه صدرا از نظر جمعیت حتماً باید از یک مدیریت مستقل تقسیمات سیاسی کشور برخوردار باشد، تأکید کرد: از لحاظ مدیریتی باید مسئله این شهر حل شود، اداره‌های آب، برق، گاز و راه در این شهر مستقر شوند تا بتوان پروژه تعریف کرد. او با اشاره به اینکه افق روشن برای صدرا، شهرستان شدن آن است که البته یکسری محدودیت‌هایی هم از نظر قانون وجود دارد و  در حال اصلاح آن هستیم، گفت: برای شهرستان یا بخش شدن نیاز به زیرتقسیمات است که پیشنهاداتی داده شده و با جدیت در حال دنبال کردن این موضوع هستیم. عزیزی با بیان اینکه  باید تلاش شود تا مجموعه صدرا از نظر فرهنگی و آموزشی از عقب‌ماندگی خارج شود، عنوان کرد: هر پروژه‌ای که در شهر صدرا ساخته می‌شود باید نیازهای آموزشی هم در آن دیده شود و هیچ مانعی وجود ندارد که پروژه‌های بزرگ صدرا را ملزم به ساخت پروژه‌های آموزشی کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی