روابط عمومی آیینه دوبرنما
شاهین حدادی - پیشکسوت عرصه روابط عمومی
بیستوهفتم اردیبهشتماه، روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه سرفصلی از اخلاق، علم و هنر مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی است. در حال حاضر در دورهای هستیم که همگان آن را عصر ارتباطات، دانش و دانایی مینامند که با توجه به گسترش روزافزون ارتباطات در محیط مجازی و ظهور رسانههای اجتماعی، نقش روابط عمومیها بیش از پیش مهم گشته و به مثابه قلب تپنده و آینه تمامنمای یک سازمان به شمار میرود. روز روابط عمومی را بر همه کسانی که با بیان کلمات صادقانه و ابراز احساسات صمیمانه به جامعه پیرامونی، هدیه میدهند و به ویژه بر همکاران محترم و زحمتکش شاغلم در حوزه روابط عمومیهای مجموعه شهرداری شیراز و دوستان و اساتید گرانسنگم در عرصه رسانهها صمیمانه تبریک وتهنیت عرض مینمایم.
روابط عمومی ششمین شغل پراسترس دنیا
زهرا عسکری - جهاد دانشگاهی استان فارس
جنس کار روابط عمومی از نوع خبر و اطلاعرسانی است که علاوه بر قرابت با کار رسانه، مسئولیت صفر تا صد تمام برنامههای مرتبط با سازمان و ارتباطات داخلی و خارجی را شامل میشود و به همین دلیل از آن بهعنوان ششمین شغل پراسترس دنیا یاد میکنند. تلاش مدیران روابط عمومیها باید علاوه بر کنترل امور و انجام کارها طبق روال و قوانین اداری و کنترل آسیبها هم باشد. لذا نیازمند توانایی تفکر و عمل سریع در شرایط پراسترش و تنشزاست. همچنین خلاقیت در این عرصه میتواند کمک شایانی به کنترل امور کند. این روز را به تمام تلاشگران عرصه اطلاعرسانی تبریک میگویم.
«جز از راستی هیچ دم برنیار»
اعظم موسوی - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و عضو هیئترئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان
شعار امسال هفته روابط عمومی مصرعی از این بیت استاد ملکالشعرای بهار است: «جز از راستی هیچ دم برنیار که باشی بر مردمان استوار»؛ که توجه فعالان این عرصه را به ضرورت گفتوگو، آن هم گفتوگوی مبتنی بر حقیقت و واقعیت با هدف روایتگری اول و مردمداری رهنمون میسازد. روابط عمومی خردمدار در کنار رسانهها که شنونده و خواننده منفعل میسازند، میتواند در ضمن گفتوگو با مخاطب با ارتباط بیواسطه به سمت روایتگری اول پیش برود.گفتوگو یکی از موضوعات مهمی است که ضروری است در یک سازمان مابین مسئولان ارشد و روابط عمومی و مردم و مخاطبان و روابط عمومی شکل بگیرد تا با تعیین استراتژی و برنامهریزی عملیاتی به نتیجه مطلوب رسید. از این منظر گفتوگو میتواند به حصول الگوهای مناسب برای عمل بینجامد و ارتباط مگر جز این است؟ با گفتوگو، زبان مشترک پیدا میشود و با زبان مشترک، فکر مشترک شکل میگیرد و با فکر مشترک، رویکرد مشترک در مقابل جهان و حوادث جهانی به وجود میآید. از این رو، حاصل گفتوگو در نهایت همدلی و همزبانی است(دکتر هادی خانیکی، در جهان گفتوگو). گفتوگو در کنار استفاده از فضای مجازی قوامبخش ارتباط است و راه را بر استیلای مطلق ارتباطات صرفاً مجازی میبندد. بدون شک، رویکرد فناوریهای جدید ارتباطی به تضعیف گفتوگوی رو در رو میانجامد و تأثیر پیشین کلام را تحتالشعاع قرار خواهد داد. در عرصه ارتباط، حوزههای متکثر ارتباطی بیشتر مبتنی بر ارتباط یکسویه است، حال آنکه قرآنکریم هم از گفتوگو بهره برده و اهمیت هنر سخنوری را یادآور میشود.گفتوگو در فرهنگ اسلامی، جامعهشناسی، مردمشناسی و روانشناسی نمود بارز دارد و نقش مؤثر گوش شنوا و زبان گویا در ارتباط را برجسته میکند. این گفتوگو میتواند در قالب هنر رخ بنمایاند؛ نه فقط در زبان گفتاری که مستلزم دانستن زبان مورد نظر از جانب طرفین است، بلکه میتوان در وادی هنر، وجوه مشترک را یافته و درباره موارد مورد اختلاف صحبت کرد. خدای بزرگ در قرآن کریم میفرماید: «یا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ.ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم.»
پس گفتوگو یک ضرورت است و در عصری که بیش از هر زمان دیگر تحول و دگردیسی ارتباطی صورت گرفته، مباد که به افول گفتوگو برسیم. بیتردید در دنیای گفتوگوهای ارتباطی، نقش مؤثر را روابط عمومیها ایفا میکنند. از منظر گفتوگو، گفتوگو شناسانی همچون دکتر خانیکی معتقدند «زندگی در دنیای رسانهای شده، هم به هم پیوسته و هم شکننده است. اگر گذار در عصر اطلاعات، با مبنا و رویکردی نو، واقعگرا و کثرتگرا باشد و مضمونی گفتوگویی را در بر بگیرد، میتواند گامی به سوی آرمانشهر انسانی باشد». نگذاریم از نقش ارتباطی و گفتوگومحوری روابط عمومی که ضرورتی بنیادین است کاسته، تحقق اهداف را مختل کرده، ارتباط دوسویه مردم و سازمان را تحت تأثیر قرار داده و به سمت و سوی بیاعتمادی و منازعات ارتباطی پیش برویم که گفتوگو یکی از راههای حصول اطمینان، جذب مخاطب ومردمداری است.
روابط عمومی خانه مردم و تریبون سازمان
محمدرضا جعفری - هیئت ورزشهای همگانی استان فارس
مدیر روابط عمومی و امور رسانه هیئت ورزشهای همگانی استان فارس به مناسبت روز روابط عمومی پیامی منتشر کرد. در پیام محمدرضا جعفری، مدیر روابط عمومی و امور رسانه هیئت ورزشهای همگانی استان فارس به مناسبت روز روابط عمومی آمده است: «بهنام یکتای بی همتا. اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده به گونهای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومیهای آنها وابسته است. اولین شرط برای داشتن یک ارتباط خوب، سخن گفتن از روی علم، آگاهی و اطلاع است و روابط عمومی، خانه مردم و تریبون سازمان است. ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد.»
کار روابط عمومی کار دل است
غلامرضا کمپانی والا - اداره کل استاندارد فارس
جان نباشد جز خبر در آزمون ......... هر که را افزون خبر جانش فزون
روابطع مومی، کاری است که با چاشنی عشق به جلو میرود و هرچه عشق و شوق بیشتر باشد کار روابطعمومی زیباتر و تأثیرگذارتر میگردد. از طرفی روابط عمومی، میدانی است که به حل مسائل همه میپردازد و عدهای نیز برای روابط عمومی مسئله ایجاد میکنند یا به قولی، عرصهای است که سنگ همه را به سینه میزند و عدهای نیز به او سنگ می زنند! روابط عمومی، مقولهای نیست که به عصر خاصی تعلق داشته باشد. از بدو پیدایش آفرینش، انسان همواره نیاز به برقراری ارتباط با همنوع خود و جهان اطراف داشته است. روابطعمومی یک شغل نیست بلکه هنری است که عشق و اخلاقگرایی در رأس آن قرار دارند. در همین راستا مرحوم دکتر نطقی، بنیانگذار علم روابطعمومی ایران گفتهاند: «روابطعمومی یک شغل اداری نیست بلکه یک شوق اداری است. چراکه تمامی فعالان عرصه روابط عمومی با عشق، شور و نشاط همراه با هنر، خلاقیت و ایدهپردازی گامبهگام درروزمرهگیهای اداری به پیش میروند و در آخربه من بگو روابط عمومی تو کیست تا بگویم سازمان تو کیست.» به امید هوای تازه تر.
همکار گرامی، فرا رسیدن روز روابط عمومی و ارتباطات را به شما دوست و همکار عزیز و بزرگوارم صمیمانه تبریک و تهنیت عرض نموده و بهترین شادباشهایم را نثارتان میکنم و بهترین حالها را در این روز میمون و فرخنده برایتان از حی توانا خواستارم.
نقش روابط عمومی در عصر اطلاعات
امیرحسین عزیزیمنش - شهرداری صدرا
روابط عمومیها در دوره کنونی و عصر اطلاعات و ارتباطات جایگاه ویژهای دارند، به گونهای که عملکرد آنها میتواند تأثیر بالایی بر تصمیمات مردم و مدیران داشته باشد، اگر یک روابط عمومی نتواند فعالیتهای سازمان مطبوع خود را در زمان مناسبت و به شکل درست منتقل نماید، ممکن است نتیجه غیر قابلجبرانی به همراه داشته باشد و نارضایتی مردم را در پی داشته باشد، اما اطلاع صحیح و به موقع مردم و مخاطبان از فعالیتهای ادارات و سازمانها در جلب رضایت افراد بسیار تأثیرگذار است. از این رو در عصر کنونی روابط عمومی در جایگاه مهمی قرار گرفته است و میبایست با استفاده از دانش و ابزار بهروز، نقاط ضعف و یا درخواستهای مردم را شناسایی و به مدیران بالادست اعلام نماید تا بتوان تصمیمات درستی برای آنها اتخاذ کرد. همچنین نیروهای فعال در روابط عمومیها خصوصاً مدیریت روابط عمومی، میبایست دارای دانش، تخصص و تجربه کافی در این حوزه باشند تا بتوانند بهصورت حرفهای فعالیت خود را انجام دهند. در غیر اینصورت، شاهد اشتباهات جبرانناپذیری خواهیم بود. در پایان، روز روابط عمومی را به همکاران خود در شهرداری و شورای اسلامی شهر صدرا، ادارات استان و اهالی رسانه که همواره یار و راهنمای ما در این حوزه هستند تبریک عرض مینمایم، همچنین از خانوادهام بهخاطر شرایط موجود این شغل که باعث شده در بسیاری از مواقع مجبور به ترک آنها باشم عذرخواهی مینمایم.
روابط عمومی نقطه تلاقی علم و هنر
یزدانی - صداوسیمای مرکز فارس
از نقطه تلاقی علم و هنر در عرصه ارتباطات از لحاظ فردی و جمعی، هنر ارتباطات یا همان روابط عمومی خلق میشود. بسیاری تصور میکنند که برقراری تعامل مؤثر با سایر افراد سهل است، اما این نگاهی سطحی به یک دستاورد بشری است. در دنیایی بهسر میبریم که با سرعت به سمت فراگیر شدن هوش مصنوعی در زندگی روزمره مردم حرکت میکند و با وجود اشخاص حقیقی و شخصیتهای حقوقی مختلف با امیال و نیازهای متفاوت، ایجاد یک ارتباط مانا و حفظ آن تا حصول نتیجه با در نظر گرفتن منافع مشترک، هم هوشمندسازی این علم را میطلبد و هم هنر پایایی ارتباط را بر اساس تمدن مردم هر جغرافیایی از این کره خاکی را. امروزه، ارتباطات به یمن وجود تکنولوژیهای متنوع رسانهای توانسته خود را با زندگی افراد همسانسازی کند، اما همچنان این توانایی فردی است که در برقراری ارتباط با دیگران مؤثر است و افراد و سازمانها را سرآمد میکند. ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی را به همه همکاران ساعی و پرتلاش در کشور عزیزمان ایران و فارس همیشه سرافراز تبریک میگویم و در این بین از همکاران عزیز روابط عمومی که برای اعتلای نام محبوب روابط عمومی در مجموعههای خود تلاش شبانهروزی دارند، خداقوت عرض میکنم. بحمدا… این عزیزان، توانستهاند فعالیتهای خود را در شرایطی که نیاز به همت بلندتر دارد به بهترین نحو ممکن به انجام برسانند و این روزها خود را آماده میکنند تا گامهای بلندتری در حوزه جهاد تبیین و اطلاعرسانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی که اهمیت فراوانی دارد و یکی از وظایف روابط عمومیها محسوب میشود، بردارند.
بهروز باصری- اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس
روابط عمومی، هنر آموختن و آمیختن با چالشهاست. اینجا عرصهای است که با اطلاعرسانی منصفانه، هم باید به حفظ مصالح و منافع عموم بیندیشد و هم با نظمگرایی و قانونمداری بر اجرای مقررات و استانداردهای سازمان خود اهتمام ورزد. مدیر روابط عمومی موفق، کسی است که تلاش خود را در راستای پیشرفتهای مادی و معنوی سازمان بهکار میبندد و بهصورت نظاممند و برنامهریزیشده، کارکردهای این بخش را در جهت توسعه دستگاه خود به خدمت میگیرد.
روابط عمومی، چشم و گوش بینا و شنوا
امیر صادقیان - دانشگاه زند
همانطور که از اسم این رسته شغلی پیداست، روابط عمومی میبایست با تمامی بخشهای یک ارگان در ارتباط بوده و چشم و گوش بینا و شنوای یک نهاد برای ارتباط با پلتفرمهای اجتماعی و دیگر نهادهای وابسته باشد. به نظر من، رابطه تنگاتنگی بین روابط عمومی و مدیریت وجود دارد و هرجا روابط عمومی نباشد، پای اصلی آن ارگان لنگ میزند. روابط عمومی شباهت نزدیکی به یک خبرنگار و عکاس خبری دارد، چراکه هر دو با هم در ارتباط و عجین هستند.