[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ابداع روشی که عمل قلب باز را حذف می‌کند ، روزنامه شیراز نوین

بیماری عروق کرونر (CAD)، زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌ها (سرخرگ‌ها) به‌دلیل تجمع پلاک‌ها(رسوبات چربی) تنگ شده و جریان خون مسدود می‌شود. یکی از عوامل اصلی که بر تشکیل پلاک‌ها و گرفتگی عروق تأثیر می‌گذارد، سبک زندگی و رژیم غذایی شماست. 
به گزارش صدآنلاین، برخی مواد غذایی در طی زمان باعث تشکیل پلاک درون رگ‌ها می شوند. در حالی که برخی دیگر به پاکسازی عروق، کاهش وزن و جلوگیری از تشکیل پلاک‌ها کمک می‌کنند. در این مقاله، فهرستی از بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب که می‌توانند به رفع گرفتگی عروق کمک کنند، گردآوری شده است.
آیا می توان با روش های طبیعی گرفتگی رگ‌ها را برطرف نمود؟
اگرچه باز کردن رگ‌ها بدون عمل جراحی امکان پذیر نیست، اما می‌توان از گرفتگی عروق و تشکیل پلاک‌ها جلوگیری نمود. مصرف غذاهای ناسالم در طی زمان می‌تواند باعث مسدود شدن شریان‌ها شود و این مسئله نیز به مشکلات و بیماری‌های جدی منجر خواهد شد. 
بنابراین در وهله اول، داشتن یک رژیم غذایی سالم‌تر برای کاهش احتمال تشکیل پلاک‌ها و گرفتگی عروق، ضرورت دارد. هیچ رژیم غذایی جادویی و یا بهترین رژیم برای باز کردن شریان‌ها وجود ندارد، اما داشتن یک سبک زندگی فعال و رژیم غذایی سالم، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش دهد. در ادامه، فهرستی از بایدها و نبایدهای رژیم غذایی برای حفظ سلامت قلب آورده شده است.
از مصرف بیش از حد غذاهای سرخ‌شده و فرآوری‌شده اجتناب کنید، زیرا این غذاها حاوی چربی‌های ناسالم زیادی هستند.
از روغن‌های گیاهی و چربی‌های سالم مانند روغن خردل، روغن زیتون و ... استفاده کنید. بخش عمده چربی دریافتی شما باید از منابع طبیعی و سالم مانند آجیل، ماهی و دانه‌ها باشد.
به‌جای لبنیات پرچرب، از لبنیات بدون چربی یا کم‌چرب استفاده کنید.
مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و قندها را کاهش دهید.
از مصرف بیش از حد الکل اجتناب کنید.
رژیم غذایی کم‌نمک داشته باشید و افزودن نمک به غذاها را کاهش دهید.
حتماً برچسب تمام مواد غذایی مصرفی خود را بررسی کنید، زیرا بسیاری از این غذاها حاوی مقداری زیادی نمک(به‌عنوان نگهدارنده یا طعم‌دهنده) هستند.
غذاهای سالم برای قلب که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید:
1- ماهی
ممکن است عجیب به‌ نظر برسد، اما چربی دشمن سلامتی شما نیست. ماهی حاوی نوعی چربی به نام اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش سطح تری‌گلیسیرید در بدن کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید مصرف ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید. اگرچه بهترین منبع چربی‌های سالم، ماهی‌های طبیعی مثل ماهی خال مخالی یا ماهی تُن است.
2- روغن زیتون
همه روغن‌ها به‌طور مشابه تولید نمی‌شوند و در بین انواع روغن‌های موجود، روغن زیتون نه تنها سلامتی را به خطر نمی‌اندازد، بلکه می‌تواند به سلامتی شما کمک کند. روغن زیتون، حاوی نوعی چربی سالم به نام اسید اولئیک است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. می‌توانید از این روغن برای سالاد و یا پخت‌وپز استفاده کنید.
3- آجیل و مغزها
دفعه بعدی که هوس خوردن یک میان‌وعده مفید کردید، یک بسته آجیل را انتخاب کنید. از بادام شیرین، بادام هندی و فندق گرفته تا بادام زمینی و … همه از انواع آجیل‌های انتخابی عالی هستند. آجیل‌ها سرشار از ویتامین‌ها، فیبر و منیزیم هستند و به سلامت قلب شما کمک می‌کنند.
4- سبزیجات دارای برگ سبز
سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم برگ منبع عالی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛ این سبزیجات سرشار از ویتامین  Kو نیترات‌ها نیز هستند که به کاهش فشارخون و بهبود سلامت دیواره شریان‌ها کمک می‌کنند. این سبزیجات همچنین چربی و کربوهیدرات کمی دارند و به همین دلیل، یک گزینه مناسب برای پر کردن معده بدون مصرف کالری بیش از حد هستند. می‌توانید سبزیجات را به‌عنوان سالاد یا سبزی به همراه غذا میل کنید و یا آنها را جزئی از برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.
5- میوه‌های خانواده توت
این میوه‌ها یک منبع عالی از آنتی‌اکسیدان‌ها و آنتوسیانین‌ها هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. می توانید از این میوه‌های کم‌کالری اما کامل به‌عنوان دسر استفاده کنید و بدون آسیبی که با مصرف قندهای فرآوری‌شده و تصفیه‌شده به بدن وارد می‌شود، ولع شیرینی خود را برطرف کنید. همچنین، اگر می‌خواهید کمی رنگ و شیرینی به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می‌توانید زغال‌اخته، شاه‌توت و توت‌فرنگی را به آن بیفزایید.
6- آووکادو
این ماده غذایی فوق‌العاده به کاهش سطح کلسترول LDL(کلسترول بد) در بدن کمک می‌کند و یک منبع عالی از چربی‌های سالم است. چربی‌های سالم به شما کمک می‌کنند تا مدت طولانی‌تری سیر بمانید. علاوه بر این، آووکادو سرشار از پتاسیم نیز می‌باشد.
7- لوبیا
نشاسته‌ای که در لوبیا یافت می‌شود به افزایش سلامت قلب کمک می‌کند. لوبیا به کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون و کلسترول LDL نیز کمک می‌کند و به همین دلیل، یکی از بهترین راه‌های طبیعی برای باز کردن انسداد رگ‌هاست. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مقادیر بالای لوبیا در رژیم غذایی باعث کاهش التهاب و فشارخون بالا می‌شود که از دو مورد از عوامل خطر بیماری عروق کرونر هستند.
8- گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی یکی از بهترین منابع طبیعی لیکوپن است؛ این ماده نوعی رنگدانه گیاهی است که خواص آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی را دارد. اگر به دنبال یک راه طبیعی برای پاکسازی عروق خود هستید، گوجه‌فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی می‌توانند به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک کنند؛ این رادیکال‌های آزاد، خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.
9- دانه‌ها
تخم کتان، تخمه کدو، تخمه آفتاب‌گردان، دانه چیا و … منابع عالی فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به سلامت قلب کمک می‌کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که خوردن این دانه‌ها می‌تواند عوامل خطری مانند التهاب، کلسترول بالا و فشارخون بالا را کاهش دهد.
10- سیر
اگر به دنبال مواد غذایی هستید که به پاکسازی شریان‌ها کمک می‌کنند، سیر ممکن است در صدر لیست شما قرار نگیرد، اما یکی از بهترین منابع آلیسین است که یک ترکیب دارویی مفید و پرخاصیت می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مقادیر بالای عصاره سیر، در درازمدت باعث کاهش فشار خون و کلسترول LDL می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی