[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

صیانت فرهنگی از بافت تاریخی ، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
پایش عملکرد مدیران فارس، محاسبه آمار اشتغال، راهکارهایی برای مهار اجاره‌بها، وضعیت مصرف انرژی در تابستان، پروژه انتقال آب از خلیج فارس، برخورد با تخلفات حوزه عفاف و حجاب و مهم‌تر از همه اهمیت حفظ بافت تاریخی شیراز، از مهم‌ترین مواردی بود که استاندار مردمی فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
 پیشتازی فارس در نهضت ملی مسکن
دکتر محمدهادی ایمانیه صبح شنبه 30 اردیبهشت‌ماه، در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه مسکن گفت: فارس رتبه نخست تأمین زمین نهضت ملی مسکن را دارد و این موفقیت مربوط به تأمین زمین در شهرهای بالای ۵۰هزار نفر است که اختیار تصمیم‌گیری آنها به استانداران واگذار شده است. وی افزود: فارس در تأمین زمین در شهرهای زیر ۵۰هزار نفر رتبه نخست را دارد، اما در تأمین زمین در شهرهای بالای ۵۰هزار نفر به این دلیل که تصمیم‌گیری در خصوص آنها با شورای عالی شهرسازی است و استانداران اختیاری ندارند، وضعیت مطلوبی نداریم. او افزود: سهم فارس از طرح نهضت ملی مسکن ۲۴۰هزار واحد است که از این تعداد تاکنون ۱۳۶هزار نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند.
 تغییر به دلیل ضعف مدیریت
استاندار فارس در خصوص نظارت جدی بر عملکرد مدیران، از تغییر احتمالی تعدادی از مدیران ارشد استان خبر داد و گفت: هیچ‌یک از این تغییرات به مسائل اخلاقی و مالی ارتباط ندارد و به دلیل ضعف مدیریت است.
ایمانیه از تغییر چند فرماندار خبر داد و گفت: برخی از این مدیران به این دلیل تغییر خواهند کرد که به‌رغم تذکرات برای تغییر برخی معاونان ضعیف دستگاه اجرایی، در انجام این کار کوتاهی کردند. ایمانیه، مبنای آمار اشتغال فارس که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است را اشتباه دانست و تأکید کرد: مرکز آمار در این محاسبه تعداد افراد خارج‌شده از کار را از شمار اشتغال ایجادی کسر و اعلام کرده که فارس کسری هم دارد؛ حال آنکه در آمار افراد خارج‌شده از کار، بازنشسته‌ها نیز قید شده است.
 پیشرفت فیزیکی در مصوبات ریاست‌جمهوری
او در ادامه گفت: مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان فارس بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بیش از ٩٩ درصد از منابع اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری به فارس در نظر گرفته شده و در مجموع می‌توان گفت نزدیک به ۶۵ درصد مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان فارس پیشرفت فیزیکی دارد. ایمانیه تأکید کرد: آزادراه شیراز- اصفهان و خط دوم انتقال آب در استان فارس، دو طرح ملی در استان است که امید می‌رود در دور دوم سفرهای ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری برسد.
 ایمن‌سازی در اولویت است
وی در خصوص آخرین وضعیت هتل آسمان شیراز و تصمیمات اتخاذشده در ارتباط با آن گفت: تا زمانی که کمیته سه‌نفره متشکل از نماینده استانداری، نظام‌مهندسی و راه و شهرسازی در خصوص این هتل اظهار نظر نکند و اطمینان نیابیم که این هتل برای شهروندان و کسانی که در آن اقامت می‌کنند خطری ندارد، اجازه بهره‌برداری از آن را نخواهیم داد. استاندار فارس اظهار کرد: بنده چندین بار از مدیر هتل آسمان خواهش کردم که به کار کارشناسی تن دهد؛ چراکه نمی‌شود در خصوص این هتل بدون بررسی و نظر کارشناسی تصمیم‌گیری کرد.
 مهار اجاره‌بها با ابزار قانونی
او در بخش دیگری از سخنانش به افزایش اجاره‌بها در شهر شیراز هم اشاره و بیان کرد: اگرچه کنترل اجاره‌بها موضوعی ملی است، اما شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده خانه خالی به سامانه مردم‌رسی اعلام کنند. ایمانیه اضافه کرد: پویش مهربانی نیز توسط اتحادیه املاک شیراز اجرایی شده تا زمینه پیشگیری از افزایش غیرمعقول اجاره‌بها فراهم شود و از طرفی مقرر شده است که اتحادیه املاک و سازمان صمت به بنگاه‌ها اعلام کنند هر صاحبخانه‌ای که بیش از ٢٥ درصد قصد افزایش داشته باشد، به شورای حل اختلاف ارجاع داده شود. همچنین شناسایی و مواجهه قانونی با بنگاه‌های فاقد مجوز و پروانه نیز اجرایی شده است.
 تأمین انرژی تابستانه
ایمانیه با اشاره به وضعیت مصرف انرژی در تابستان گفت: اولویت با تأمین برق مشترکان خانگی و مراکز حساس است و احتمالاً در بخش کشاورزی و صنعت، نیازمند اجرای برنامه خاموشی دوره‌ای باشیم. استاندار فارس با یادآوری اینکه سال گذشته بخش کشاورزی روزانه ۴ ساعت و بخش صنعت هفته‌ای یک روز را طبق جدول و برنامه تهیه‌شده وزارت نیرو و توانیر، سهمیه خاموشی داشتند، این برنامه را کشوری و اجرای آن را در اختیار وزارت نیرو دانست. استاندار فارس با تصریح بر اینکه تا زمانی که صرفه‌جویی انجام نشود، این مشکل هم پایدار خواهد بود، گفت: اگرچه ٧هزار مگاوات به تولید برق کشور اضافه شده است، اما مصرف همچنان بالاست و با ناترازی مواجه هستیم. او پیرامون وضعیت آب و برق استان، به‌ویژه در دوره پیک مصرف تابستانه، گفت: با همکاری شرکت‌های آبفا و بسیج سازندگی، امسال وضعیت بهتری در خصوص تأمین آب خواهیم داشت و ٦٠ تا ٧٠ درصد مشکلات حل شده است.
 حجاب قانون است
او در پاسخ به پرسشی درباره پلمب اماکن مختلف نیز گفت: پلمب اماکن به دلیل رعایت‌نشدن موضوع حجاب اسلامی، یک مبحث قانونی بوده و مختص فارس نیست.استاندار فارس با این توضیح که در همه این طرح‌ها، یک بار اخطار به مالک خودرو یا مکان تجاری و عمومی ابلاغ و در صورت اصلاح‌نشدن رفتار، اقدام به توقیف وسیله نقلیه یا پلمب مکان می‌شود، خاطرنشان کرد که همه این طرح‌ها قالب قانونی و ملی دارد.
 توپ در زمین قرارگاه است
ایمانیه به موضوع پتروشیمی‌های استان هم اشاره و بیان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) مجری و سرمایه‌گذار ٤ پتروشیمی داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد است. استاندار فارس با بیان اینکه همه مباحث مرتبط با دولت در ارتباط با احداث پتروشیمی‌های چهارگانه رفع شده و توپ در زمین قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) است، گفت: اکنون رسانه‌ها باید تسریع در اجرایی‌شدن پروژه‌ها را از این قرارگاه مطالبه کنند.
 اهمیت حفظ خانه‌های تاریخی
وی با بیان اینکه دنبال اشتغال‌زایی در پروژه‌های اطرف حرم شاهچراغ(ع) نیستیم، گفت: هدف ما در ابتدا حفظ این میراث مهم اسلامی و فرهنگی است و به‌هیچ‌عنوان اجازه تخریب را نخواهیم داد. ایمانیه با بیان اینکه شخصاً در این منطقه متولد و بزرگ شده است و حفظ آن به‌لحاظ نوستالژیک هم برایش اهمیت ویژه دارد، گفت: پیشنهادی را مطرح کرده‌ایم که تعدادی از خانه‌های تاریخی موجود، مرمت، تعمیر و بازسازی شده و هر یک به یکی از هنرها اختصاص داده شود که وزرای ارشاد و میراث و تولیت شاهچراغ(ع) هم با آن موافقت کرده‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی