[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مصرف آب این میوه عینک را حذف و چشم را روشن و براق می‌کند، روزنامه شیراز نوین

یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از ویتامین C می تواند خطر ابتلا به آب‌مروارید را تا یک‌سوم کاهش دهد. محققان اثرات چنین رژیم غذایی را در 1000 جفت دوقلوهای مؤنث در انگلیس بررسی کردند. مایع داخل چشم حاوی ویتامین C است و یک رژیم غذایی حاوی ویتامین C ممکن است به حفظ این مایع کمک کند و از تخریب آن که منجر به آب‌مروارید می‌شود، جلوگیری کند.
به گزارش صد آنلاین، آب‌آناناس ممکن است فواید بسیار خوبی برای سلامتی داشته باشد، از جمله تقویت سیستم ایمنی، بهبود رشد و نمو، از بین بردن التهاب و محافظت از سلامت قلب. همچنین ممکن است برای متعادل کردن خلق‌وخو، بهبود عملکرد عضلات، افزایش باروری و تسریع هضم مفید باشد. آب‌آناناس در کاهش خطر ابتلا به سرطان هم می تواند نقش داشته باشد.
آب‌آناناس، آب شیرین و لذیذی است که از میوه استوایی آناناس گرفته می‌شود و نام علمی آناناس کوموسوس را دارد. این میوه غنی از قند در اصل بومی آمریکای جنوبی، به‌ویژه برزیل و پاراگوئه است، اما از آن زمان در سراسر آمریکای مرکزی، دریای کارائیب و سایر مناطق گرمسیری که این گیاه می‌تواند رشد کند، گسترش یافته است.
حقایق تغذیه‌ای آب‌آناناس
آب‌آناناس به‌دلیل طعم شیرین و با طراوت آن مورد علاقه بسیاری از مردم است، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که چقدر ممکن است سرشار از مواد مغذی سالم باشد. ممکن است سرشار از بروملی، آنزیم کلیدی برای هضم پروتئین باشد. آب‌آناناس منجمد شیرین‌نشده و رقیق‌نشده ممکن است حاوی ویتامین A، ویتامین‌های خانواده B، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، سدیم، آهن، کربوهیدرات‌ها، قندها و فیبر غذایی باشد. همچنین دارای ویتامین C اضافی(اسید اسکوربیک) برای بهبود رنگ و طعم آب‌میوه است. همه این مواد مغذی و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فنلی مختلف، فواید زیادی را در ارتباط با این نوشیدنی گرمسیری ارائه می‌کنند.
فواید آب‌آناناس برای سلامتی
نوشیدن منظم آب‌آناناس ممکن است برای افرادی که با فشار خون بالا، متابولیسم پایین، افسردگی، اضطراب، نوسانات خلقی، کمبود مواد مغذی، یبوست و سوهاضمه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مفید باشد.
 کاهش فشارخون
آناناس، حاوی بروملین است که در تنظیم سطح فشارخون مفید است. همچنین، سطح بالای پتاسیم موجود در آب‌آناناس ممکن است آن را به یک درمان عالی برای فشارخون بالا تبدیل کند. پتاسیم با عمل به ‌نوان یک گشادکننده عروق، می‌تواند به کاهش فشارخون بالا کمک کند و با کاهش خطر تصلب شرایین(آترواسکلروزیس)، حملات قلبی و سکته مغزی، از سلامت کلی قلب و عروق محافظت کند.
 تقویت ایمنی
مطالعات نشان می‌دهد که آب‌آناناس ممکن است غنی از ویتامین C باشد که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و تولید گلبول‌های سفید را که خط دفاعی اولیه بدن هستند، افزایش دهد.
در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله تغذیه و متابولیسم منتشر شد، محققان تأثیرات آب‌آناناس را بر روی ۹۸ کودک مدرسه‌ای ارزیابی کردند. مشخص شد آن‌دسته از کودکانی که روزانه، آناناس کنسروشده مصرف می‌کنند، ممکن است در مقایسه با کودکانی که این میوه را مصرف نکرده‌اند، کمتر دچار عفونت‌های ویروسی و باکتریایی شده باشند. علاوه بر این، مشخص شد، شرکت‌کنندگانی که آناناس می‌خوردند و دچار عفونت بودند، بهبودی سریع نشان دادند.
 تنظیم نوسانات خلقی
یک مطالعه تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که ویتامین ب 6 ممکن است در بهبود علائم افسردگی مفید باشد.
ویتامین B6 ممکن است در مقادیر زیادی در آب‌آناناس یافت شود و این ویتامین(معروف به پیریدوکسین) ممکن است به تنظیم هورمون‌ها در بدن و بهبود خلق‌وخو کمک کند و ممکن است به مشکلات اضطرابی و همچنین افرادی که مستعد افسردگی یا نوسانات هورمونی هستند هم کمک کند.
 تسکین سرفه
آب‌آناناس ممکن است برای افرادی که از سرماخوردگی و سرفه رنج می‌برند هم عالی باشد تا از تحریک گلو تسکین یابند. برای تسکین سرماخوردگی و سرفه، آب‌آناناس را بعد از مخلوط کردن نمک، فلفل و عسل با آن بنوشید.
 وجود خواص ضد‌التهابی
دکتر هیل از مرکز پزشکی دانشگاه دوک دورهام ایالات متحده، در تحقیقات خود ادعا کرده است که آب‌آناناس تازه ممکن است در کاهش التهاب مفید باشد که به‌دلیل وجود بروملین، یک آنزیم پروتئولیتیک است. این خواص ضدالتهابی آب‌آناناس همچنین ممکن است به درمان علائم آرتریت، تسکین درد و کاهش تورم کمک کند. مصرف آب‌میوه تازه نیز ممکن است به کاهش احتقان سینوسی کمک کند.
 کمک به هضم غذا
طبق یک مطالعه در سال 2016، سطوح بالای فیبر رژیمی موجود در آب‌آناناس(بدون صافی یا با پالپ بالا)، علاوه بر وجود بروملین، یک آنزیم گوارشی قوی است که می تواند به بهینه‌سازی فرآیندهای گوارشی و جلوگیری از علائم نفخ و یبوست کمک کند. این ممکن است، حرکت پریستالتیک را برای تنظیم حرکات روده تحریک کند و از جذب مناسب مواد مغذی توسط سیستم گوارش اطمینان حاصل کند. علاوه بر این، این مواد مغذی به بیماری‌های روده مانند کولیت اولسراتیو نیز کمک می‌کنند.
 مؤثر در رشد
آب‌آناناس با محتوای چشمگیر ویتامین C خود ممکن است تولید کلاژن را تقویت کند که برای ایجاد تمام بافت‌ها، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و رگ‌های خونی بدن ضروری است. اگر در حال نقاهت پس از یک بیماری یا جراحی هستید یا در گذشته کمبود مواد مغذی داشته‌اید، این آب‌میوه ممکن است بدن شما را از نظر ترمیم و رشد عمومی به مسیر خود بازگرداند.
 خواص ضدسرطانی
براساس تحقیقات، بروملین موجود در آب‌آناناس ممکن است با فواید ضد سرطانی، یعنی کُند کردن تولید و گسترش سلول‌های سرطانی و القای آپوپتوز مرتبط باشد. این خواص آنتی‌اکسیدانی ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش داده و از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کند، در حالی که به‌طور فعال، جهش سلول‌های سالم را سرکوب می‌کند.
 بهبود عملکرد عضلانی
تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی پزشکی نشان می‌دهد که پتاسیم، تعادل مایعات را در بدن حفظ می‌کند، تکانه‌های عصبی را فعال و انقباض عضلانی را تنظیم می‌کند. طبق اطلاعات مرکز داده‌های غذایی USDA، هر 100 گرم آب‌آناناس ممکن است حاوی 130 میلی‌گرم پتاسیم باشد. اگر ورزش می‌کنید یا فردی فعال هستید، سطوح بالای پتاسیم برای عملکرد بهینه عضلات مورد نیاز است و آب‌آناناس ممکن است آن را تأمین کند!
 کمک به مراقبت از چشم
ویتامین C موجود در آب‌آناناس می‌تواند در جلوگیری از تشکیل آب‌مروارید بسیار مفید باشد. نوشیدن منظم آب‌میوه با افزایش سن از بینایی کلی شما محافظت می‌کند و همچنین از بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی هم جلوگیری خواهد کرد.
 جلوگیری از آسم
طبق گزارشی که توسط تیمی از محققان پرتغالی منتشر شده است، مصرف منظم آب‌آناناس به دلیل اینکه غنی از بتاکاروتن است، نتایجی را در تسکین علائم آسم نشان خواهد داد.
بتاکاروتن ممکن است در طول هضم به ویتامین A تبدیل شود و در کاهش خطر ابتلا به آسم مؤثر عمل کند.
 مراقبت از پوست
از آنجا که آب‌آناناس سرشار از بتاکاروتن و ویتامین C است و هر دو به داشتن پوستی سالم و درخشان معروف هستند در مراقبت از پوست هم مؤثر است. مصرف آب‌آناناس می‌تواند در کاهش چین‌و‌چروک و آسیب ناشی از اشعه‌های مضر UV و آلودگی مفید واقع شود.
 بهبود متابولیسم و مدیریت وزن
ویتامین‌های B موجود در آب‌آناناس عملکرد متابولیک در بدن ایفا می‌کنند و در ایجاد آنزیم‌ها تا عملکردهای انتقال‌دهنده‌های عصبی و تولید گلبول‌های قرمز خون نقش مطلوبی دارند. 
بدون تأمین مداوم ویتامین B، بسیاری از فرآیندهای حیاتی در بدن کارایی خود را از دست می‌دهند. 
آب‌میوه در مدیریت وزن می‌تواند مفید باشد و در بسیاری از رژیم‌های سم‌زدایی هم مفید هستند. بروملین موجود در آب‌آناناس به سوخت‌و‌ساز پروتئین و سوزاندن چربی اضافی در ناحیه شکم کمک می‌کند. به همین دلیل است که آب‌آناناس برای کاهش نفخ معده و مبارزه با چربی شکم هم استفاده می‌شود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی