[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رشد جمعیت منفی است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

 رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، سال گذشته ۲۴ جلسه شورای جوانی جمعیت برگزار کرده و ما نقش خود را در رشد و جوانی جمعیت کلیدی می‌دانیم و رسانه هم در انعکاس این مهم نقش بسزایی دارد.
سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تقدیر از اینکه سال گذشته اصحاب رسانه در ۲۱ نشست خبری در حوزه سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز را همراهی کرده‌اند و با تبریک هفته روابط‌عمومی گفت: روابط‌عمومی مثل سلسله‌اعصاب یک بدن است و اصحاب رسانه نیز همین نقش را در جامعه دارند و اصحاب رسانه نقش خاصی ایفا می‌کنند.
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در بحران کرونا ادامه داد: پوشش و ارائه خدمات به برنامه‌ریزی و اعتبار نیاز دارد و رسانه در بحث اطلاع‌رسانی کرونا بسیار مطلوب عمل کرده است.
حسینی با تأکید بر بحث جوانی جمعیت به‌عنوان بحث اصلی این نشست، بیان کرد: جوانی جمعیت یک نیاز اساسی جامعه است و ۶ سال برای ترمیم جمعیت که اکنون رشد آن در کشور ما منفی شده است، فرصت داریم؛ زیرا رشد منفی جمعیت، تبعاتی مانند به‌خطرافتادن سلامت و اقتصاد جامعه دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه تمام ارکان نظام با راهنمایی مقام معظم رهبری که زودتر از همه در خصوص جوانی جمعیت هشدار دادند، همراه شده‌اند و دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، سال گذشته ۲۴ جلسه شورای جوانی جمعیت برگزار کرده و ما نقش خود را در رشد و جوانی جمعیت کلیدی می‌دانیم و رسانه هم در انعکاس این مهم نقش بسزایی دارد.
حسینی اشاره‌ای به دوران شیوع کرونا کرد و گفت: در دوران کرونا، سخت‌ترین لطمه را در بخش آموزش خوردیم؛ چون بیشتر به حوزه درمان پرداخته شد. اما دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز سال گذشته از نظر پژوهشی یک رتبه ارتقا یافت و در بحث دانش‌بنیان از رتبه ۴ به ۳ در میان دانشگاه‌های برتر رسیدیم که حاصل تلاش تمامی معاونت‌ها، افتتاح پارک علم و فناوری و... بود.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز افزود: در بحث درمان، وظیفه دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز شیراز فراتر از استان است و ۲۵ درصد بیماران ما سال گذشته از استان‌های دیگر بودند که معادل ۵۰ درصد ارائه خدمات کل استان، خدمات گرفتند.
وی همچنین تأکید کرد: بهداشت اصل و اساس کار ماست و قدم‌های بسیار مثبتی در تأمین آب سالم انجام شده و شیراز سال گذشته تنها کلان‌شهری بود که گواهی آب سالم را گرفت و در بحث نان کامل و نان برای بیماران سیلیاک هم موفق 
عمل کرده‌ایم.
حسینی با اشاره به اینکه اشاعه فرهنگ ایرانی، اسلامی و علمی در دانشگاه در اولویت ما قرار دارد هم اظهار کرد: در بحث توسعه نیروی انسانی و زیرساخت‌ها اقدامات اساسی در استان انجام شده است. نکته دیگر اینکه فارس مردمان خوب و ارزشمندی دارد و مهاجرپذیری آنها زبانزد است. نخبه‌های کشور در کنار نخبگان بومی خود استان در این مهاجرپذیری جذب شده‌اند و همچنین حضور دکتر ایمانیه به‌عنوان استاد ممتاز دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز و استاندار فارس و امام‌جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه در فارس، در پیشبرد اهداف شیراز و اینکه سال گذشته تنها کلان‌شهری بود که گواهی آب سالم را گرفت، مؤثر بوده است.
حسینی در خصوص شمار تخت‌های بیمارستانی استان هم گفت: ۵ و ۸دهم جمعیت کشور و ۹ و ۸دهم تخت‌های بیمارستان دانشگاهی در فارس است و در توزیع امکانات درمانی، با تلاش تکمیل تخت‌های شهر شیراز به عدالت و خدمت باکیفیت خواهیم رسید و امسال تعرفه خدمات در بخش خصوصی و دولتی 
یکسان‌سازی شد.
 حمایت از جوانی جمعیت با ارائه خدمات دولتی درمان نازایی در فارس
دکتر مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز هم در این نشست گفت: در معاونت درمان وظیفه داریم خدمات درمانی سطح ۲ و ۳ را به بیمارانی که نیازمند هستند، ارائه کنیم. در خصوص مرکز درمان نازایی اقدامات خوبی در سطح استان به انجام رسیده است که در ۵ شهرستان استان این خدمات در مراکز نازایی سطح ۲ انجام می‌شود و درمان‌های اولیه را در این مرکز می‌گیرند و ۲۰ درصد هم نیاز به مراجعه به مراکز آی‌وی‌اف نازایی سطح ۳ دارند.
وی افزود: به غیر از شیراز، در نورآباد، فیروزآباد، لامرد، آباده و اقلید خدمات درمان نازایی با هزینه دولتی و بسیار اندک ارائه می‌شود و در شیراز هم ۶ مرکز داریم که عملاً هزینه ناچیزی در این خصوص از مراجعان دریافت می‌کنند.
شریفی همچنین اعلام کرد: برای اولین بار در کشور مرکز مشاوره ناباروری در بیمارستان شوشتری شیراز را راه‌اندازی کرده‌ایم که کاملاً به‌صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهد که این مشاوره‌ها شامل مشاوره فقهی، حقوقی و... است و این مرکز تمام ابعاد را توضیح می‌دهد و اطلاع‌رسانی می‌کند.
وی افزود: متوسط شاخص باروری ما در مراکز آی‌وی‌اف در استان ۳۷ درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است.
شریفی در خصوص توریسم درمانی در استان هم گفت: سال گذشته رشد ۴۷درصدی گردشگری سلامت را داشتیم و در سال گذشته ۳۲۰هزار عمل جراحی هم انجام شد و بیش از 3میلیون مراجعه به اورژانس‌ها داشته‌ایم.
وی در ادامه با تصریح اینکه با هر آرایشگری که بخواهد دخالت در درمان کند، برخورد می‌کنیم، اظهار کرد: با رئیس اتحادیه آرایشگران اخیراً جلسه‌ای داشته‌ایم و بر نظارت بر چنین مواردی تأکید کرده‌ایم. طبق آمار، سال گذشته ۷۳ مرکز این‌چنینی را تعطیل کرده‌ایم و بر کلینیک‌های پوست خود هم نظارت 
جدی داریم.
 موفقیت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در شناسایی بیماری‌های متابولیک ارثی و کنترل سالک
دکتر رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز در این نشست با ذکر اینکه به‌دنبال این هستیم که تمام نیازها در حوزه بهداشت و مراقبت دوران بارداری از جمله غربالگری‌ها را انجام دهیم، بیان کرد: ما متولدی با بیماری‌های متابولیک ارثی نداریم که منجر به بچه معلول نخواهد شد و سال ۱۴۰۱ برای سه بیماری متابولیک ارثی ۵۶۲ مورد در استان شناسایی شد.
وی ادامه داد: غربالگری شنوایی ۸۵ درصد نوزادان در روز ۳ تا ۵ تولد در استان به انجام می‌رسد و اگر مشکل داشته باشند، کاشت رایگان حلزون برای آنها 
انجام می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز اضافه کرد: در بحث پوکی استخوان، سالمندان در مراکز جامع سلامت غربالگری می‌شوند. سال گذشته تمامی مراکز بهداشت استان مراکز تشخیص سالک داشته‌اند و بیماریابی در مراحل اولیه سالک را انجام داده‌ایم. در شهرستان‌ها مراکز سالک مستقر شده است و همچنین در ۶ماهه دوم سال گذشته تمامی اتباع خارجی شناسایی و از نظر واکسن سالک و سل چک شده و افراد دارای مشکل تحت‌درمان قرار گرفتند و واکسن رایگان برای آنها زده شد.
وی اعلام کرد: در سال 1401 در بحث فشارخون، ۲۸هزار و ۳۹۱ مورد تشخیص در غربالگری، ۴۳هزار و ۵۲۸ مورد پیش دیابت که ۹هزار و ۸۲۶ مورد دیابت داشتند و همچنین ۲۸۰هزار و ۴۵۶ مورد غربالگری سرطان روده و ۲۳۵هزار و ۲۶۳ مورد غربالگری سرطان دهانه رحم در سال گذشته به انجام رساندیم.
رضاییان‌زاده به طرح خانه بهداشت عشایری هم اشاره‌ای داشت و گفت: سال گذشته ۴۶ مورد خانه بهداشت عشایری در استان مستقر شد و الان پوشش ما در این حوزه صددرصد است.
وی با تأکید بر اهمیت موضوع جوانی جمعیت هم گفت: جوانی جمعیت تکلیفی برای کل نظام است و قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز تشکیل شده و ۲۶۲ مصوبه داشته‌ایم که ۹۵ درصد آن اجرایی شده و در خصوص درمان نازایی با هزینه ناچیز دولتی در شیراز و پنج شهرستان دیگر فارس در راستای تحقق جوانی جمعیت و فرزندآوری گام برمی‌داریم.
 ایجاد 3800 تخت بیمارستانی در فارس
دکتر سیدابوالفضل هاشمی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز با اعلام اینکه در فارس به ازای ۵میلیون نفر حدود ۹۵۰۰ تخت داریم، بیان کرد: به ازای هر هزار نفر، ۲ تخت بیمارستانی داریم و حدود ۳۸۰۰ تخت بیمارستانی هم در حال ساخت است.
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸۰میلیارد تومان بدهی‌های دانشگاه پرداخت شد و تبدیل وضعیت بیش از ۵هزار تن از نیروها به انجام رسید و افزودن ۵۳۰ تخت به دانشگاه و فعال‌کردن واحدهای بهداشت و اتاق عمل‌ها از سایر اقدامات موفقیت‌آمیز سال گذشته بود.
هاشمی اضافه کرد: در پایان سال ۱۴۰۱ در خصوص اعتبارات هزینه‌ای جاری، ۱۲۰ درصد جذب اعتبارات داشته‌ایم که ۱۹ درصد بیشتر از میزان ابلاغی بود و همچنین سال گذشته جذب ۱۴۳درصدی درآمد اختصاصی داشتیم و ۲هزار میلیارد ریال کسری اعتبار داشتیم که پایان ۱۴۰۱ به حدود ۴۵۰میلیارد تومان 
رسید.
پرداخت هزینه مهدکودک در ۲ ماه ابتدای امسال، ارائه مرخصی زایمان به ۸۱۰ نفر از کارکنان دانشگاه و پرداخت یک‌میلیون سرانه پاداش فرزندآوری از موارد دیگری بود که معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز با هدف توجه به جوانی جمعیت به آنها اشاره کرد.
دکتر محمدجواد راعی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز در جمع اصحاب رسانه استان گفت: در حوزه غذا و دارو با توجه به وضعیت مهاجرپذیربودن از لحاظ قطب پزشکی، مشکلاتی داشتیم که پیگیری‌های لازم انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۱ تا ۱۲میلیون سرم در ماه میزان مصرف در کل کشور در کرونا بود، بیان کرد: افزایش درخواست بیماران برای دریافت سرم از ۲۰میلیون عدد در ماه علی‌رغم کاهش کرونا را همچنان داریم و ماه گذشته یک‌میلیون و ۴۰۰هزار سرم در فارس توزیع شد.
راعی با اشاره به نظارت بر داروخانه‌های استان اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۸هزار بازرسی از داروخانه‌های تحت‌نظر دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز انجام شد و کسب رتبه نخست در کشور را داشتیم و از فروردین امسال هم ۱۲۰۰ مورد بازرسی داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: برای رفع کمبود داروهای استراتژیک در استان کمیته‌ای تشکیل شد تا پایشی انجام و مصرف آنها با نظر کمیته صورت بگیرد.
راعی ادامه داد: در حوزه فرآورده‌های گیاهی و مکمل‌ها با تقویت کارشناسان در پی تفویض اختیار در استان هستیم تا تولیدکنندگان ما راحت‌تر مجوزها را بگیرند.
وی درمورد اقدامات حوزه غذا هم گفت: در بحث تهیه نان کامل و عرضه آن در نانوایی‌های منتخب در یکی از شرکت‌های دانشکده کشاورزی به نتایج خوبی رسیده‌ایم و در فرآورده‌های نان صنعتی و نان تست و کیک‌های فاقد گلوتن به مرحله تولید رسیده‌ایم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی