[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۴
  • دوره جدید

مهارت‌های اجتماعی و دانش‌آموزان ، روزنامه شیراز نوین

آیا تاکنون آرزو کرده اید که کاش می‌توانستید از روزنه‌ای روی دیوار یا پنجره کلاس، رفتار فرزند خود را در مدرسه زیر نظر بگیرید؟ آیا فرزندتان رفتار اجتماعی مناسبی دارد؟ به طور مثال اگر از سوی همکلاسی‌هایش به بازی دعوت نشود یا در گروه رزرو قرار بگیرد. احساس ناراحتی خواهد کرد؟
دکتر «MARTIN SELIGMAN» رهنمودهای ارزشمندی درباره مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان ارائه کرده است. او معتقد است دانش آموزانی می‌توانند به راحتی دوست پیدا کرده و آن‌ها را حفظ کنند، که از مهارت‌های اجتماعی برخوردارند و ما می‌توانیم مهارت‌های لازم را به آن‌ها بیاموزیم.
تفکر سرد، تفکر گرم چیست؟
بچه‌هایی که از مهارت‌های اجتماعی کافی برخوردار نیستند، انگیزه دانش آموزان دیگر را به خوبی متوجه نمی‌شوند و به غلط برداشت می‌کنند؛ در نتیجه به سرعت و نسنجیده پاسخ می‌دهند. دکتر «SELIGMAN» به اینگونه پاسخگویی «تفکر گرم» می‌گوید. یعنی به جای این که کودک تأمل کند، بدون فکر کردن و اندیشیدن، به سرعت تصمیم گیری می‌کند. «تفکر سرد» بر عکس نوع اول، به معنای صبر کردن و آرام و کند کردن فرآیند فکر کردن و تصمیم گرفتن است. «تفکر سرد» را می‌توان به فرزندان آموخت. به مثال زیر توجه کنید:
«تو می‌خواهی آب بخوری، در صف می‌ایستی، در مقابل تو 5کودک دیگر ایستاده اند، صبر می‌کنی تا نوبت به آن‌ها برسد و هر کدام آب بخورند و بروند، ولی در انتهای صف، 2کودک به بازی مشغول‌اند، پشت سر تو سعید ایستاده است. بچه‌هایی که بازی می‌کنند به سعید برخورد کرده، او هم با تو برخورد می‌کند و درست زمانی که نوبت آب خوردن تو رسیده، تو را هل می‌دهد و باعث می‌شود که صورت تو خیس شود...» تو هیچ یک از ماجراهایی را که اتفاق افتاده نمی‌بینی و تنها سعید را می‌بینی که تو را هل داده و سبب شده تا صورتت خیس شود. در این شرایط، امکان بروز واکنش نامناسب وجود دارد. در حالی که می‌توانیم به کودک خود بیاموزیم که مانند یک کارآگاه از وضعیت موجود فهرستی تهیه کند و برای کنترل هر یک از شرایط، راه حلی ارائه دهد و طرز فکر خود را بیان نماید. ما می‌توانیم به دانش آموزان خود بیاموزیم که نخستین قدم در حل مسئله، توقف کردن  و فکر کردن  است. سرعت داشتن در تصمیم گیری، بدون اندیشیدن، یا به صورت سطحی برآورد کردن شرایط، واکنش‌های مناسبی را به دنبال نخواهد داشت.
جا‌به‌جاکردن «تفکر گرم» با «تفکر سرد»
اندیشه‌های گرم، اندیشه‌هایی هستند که با سرعت به مغز می‌رسند. دانش آموزانی که اندیشه‌های گرم از ذهنشان می‌گذرد معتقدند که در صورت بروز مشکل بین آن‌ها و دانش آموزان دیگر، همیشه فرد مقابل مقصر است و از روی عمد کاری را انجام داده است. اینگونه اندیشیدن، کودک را وادار می‌کند تا بازخوردهای سریع و بی اختیار بروز دهد، پیش از آنکه درباره اتفاقی که افتاده فکر کرده و آن را برای خود تحلیل کند. اندیشه‌های سرد، اندیشه‌هایی هستند که ما را در جمع آوری همه اطلاعات پیرامونمان یاری می‌دهند و ما می‌توانیم با تحلیل اطلاعات خود، تشخیص دهیم که چه اتفاقی افتاده است. اندیشه‌های سرد، ما را آرام می‌کنند. در حالی که اندیشه گرم بر سرعت تصمیم گیری‌های ما می‌افزایند. معمولاً پاسخ‌هایی که از اندیشه‌های گرم ناشی شده اند وضعیت موجود را وخیم‌تر می‌کنند. 

• معصومه شادمانی؛ آموزگار پایه سوم دبستان شریف اشراف یک؛ ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی