[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۸۱
  • دوره جدید

اوقات فراغت و خلاقیت ، روزنامه شیراز نوین

پایان امتحانات مدارس، شروع فصل تابستان و فصل اوقات فراغت دانش آموزان آغاز داستانی تکراری است. خرداد هرساله با بحث اوقات فراغت میلیون‌ها دانش آموز شروع می‌شود و مسئولان را به این فکر وامی دارد که برای سه ماه تعطیلی دانش آموزان چه باید کرد؟ کارشناسان علوم تربیتی بر این باورند که اگر از اوقات فراغت به خوبی استفاده شود، این دوران می‌تواند به دورانی اثرگذار در زندگی حال و حتی آینده کودکان و نوجوانان تبدیل گردد. اوقات فراغت بخش جدایی ناپذیر زندگی نوجوانان و جوانان امروزی است که چگونگی نحوه گذران آن ممکن است باعث سلامت روح، جسم و در نهایت کمال شخصیتی فرد شود و بطلان آن سبب کندی، انحراف و انحطاط آدمی می‌گردد. این دوران به خصوص در نوجوانان بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که فرد از یک سو تمایل به برقراری ارتباط با همسن و سالان را دارد و از سویی دیگر از یکنواختی زندگی خانوادگی گریزان است و در امور خویش تنوع ‌خواه؛ گرچه هنوز به پختگی و کمال شخصیتی نرسیده.به بیان دیگر می‌توان گفت که اگر نوجوان برای گذراندن اوقات فراغت درست راهنمایی نشود، ممکن است به انجام اموری گرایش پیدا کند که آثار نامطلوبی بر او داشته باشد. در این میان نقش والدین و مسئولان آموزش و پرورش به خصوص مربیان تربیتی پررنگ‌تر از دیگران ظاهر می‌شود؛ آن‌ها باید برای کمک به این قشر پویا و آینده ساز جامعه اهتمام ورزند. ساختار جمعیتی نشان می‌دهد که کشور ما از جوان‌ترین کشورهای دنیاست. این موضوع گذشته از مزایا و معایب آن، لزوم برنامه ریزی‌های دقیق و کارشناسانه را برای نسل جوان جامعه خاطرنشان می‌نماید. اوقات فراغت و بیکاری دو مقوله جدا از هم است. «در اوقات بیکاری اصولاً فرد برنامه ریزی و کاری برای انجام دادن ندارد ولی در اوقات فراغت می‌تواند کارهای بسیاری با برنامه ریزی و اهدافی معین انجام دهد که درنهایت به آرامش، آسایش و تعالی برسد.» هم چنان که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «دو نعمت است که بسیاری از مردم با آن آزموده می‌شوند، فراغت و تندرستی.» برنامه ریزی نادرست و غفلت از نحوه گذران اوقات فراغت می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بزهکاری‌ها و پیامد‌های ناگوار اجتماعی باشد و با توجه به اینکه نوجوانان به درستی نمی‌دانند چگونه از اوقات فراغت خود بهره جویند، وظیفه آموزش و پرورش، والدین و دستگاه‌های ذی‌ربط در این مورد سنگین‌تر است.توجه به این امر و برنامه ریزی برای سرمایه‌‌های ملی کشور، یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها و مسئولان است که نقشی اساسی را ایفا می‌کند. مدیران مدرسه و به خصوص مربی پرورشی بحث اوقات فراغت را باید به عنوان یکی از مسایل مهم و حایز اهمیت برای دانش آموزان مخصوصاً در مناطقی که اماکن گردشگری و تفریحی وجود ندارد، بدانند. آن‌ها باید محیطی امن برای بچه‌ها فراهم سازند تا والدین بر مبنای علایق و سلیقه‌ها، با اطمینان خاطر فرزندان خویش را برای شرکت در کلاس‌ها ترغیب و تشویق نمایند. اگر مدیران مدبر به کمک اداره و مربی پرورشی، مدرسه را همچون مساجد پایگاهی قرار دهند که دانش آموزان با هزینه‌ای کمتر از کلاس‌های خصوصی بتوانند از این مکان استفاده کنند، هم اوقات فراغت آنها به درستی سپری خواهد شد و هم سهمی از این هزینه‌ها به مدرسه کمک می‌شود. در نتیجه مهم‌ترین مسئله در این مقوله خواست و نیاز اصلی دانش آموزان می‌باشدکه باید از اعمال هرگونه برنامه‌های کلیشه‌ای که مشابه دوران تدریس و برنامه‌های آموزشی است، پرهیز شود تا فراغتی پر از خلاقیت برای بچه‌ها فراهم 
آید.

• رقیه سیاهمرد؛ دبیر کار و فناوری دبیرستان دکتر علاءالدین بهشتی؛ ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی