[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه سمنو، روزنامه شیراز نوین

سمنو یکی از دسرهای خوشمزه و سنتی ‌ایرانی است که بر خلاف دیگر دسرها زمان زیادی برای تهیه آن نیاز است. سمنو از دسرهایی است که معمولاً برای سفره هفت سین در عید نوروز تهیه می‌شود. البته از سمنو به عنوان یک غذای سبک یا غذای کمکی نیز استفاده می‌شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سمنو در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم
گندم: ۲۵۰ گرم
آرد سبوس دار: ۵۰۰ گرم
آب: ۲ لیتر

 طرز تهیه
 مرحله اول
ابتدا گندم‌ها را با آب سرد می‌شوییم و در یک کاسه حاوی آب سرد قرار می‌دهیم تا جوانه بزنند. برای پخت سمنو باید مانند حلیم گندم، از گندم کامل استفاده شود که دارای خاصیت جوانه زدن باشد. طی ۲۴ ساعت هر ۸ ساعت یک بار آب گندم‌ها را عوض می‌کنیم.
 مرحله دوم
پس از گذشت ۲۴ ساعت سر گندم‌های ما سفید می‌شود و باید آن‌ها را آبکشی کنیم، سپس گندم‌ها را بین یک دستمال تمیز قرار می‌دهیم، طی ۴۸ ساعت آینده باید ‌این پارچه را با آب سرد مرطوب نگه داریم تا گندم‌ها جوانه بزنند.
 مرحله سوم
پس از ‌این که گندم‌ها جوانه زدند آن ها را داخل یک سینی مناسب می‌ریزیم و روی جوانه‌های گندم را با یک پارچه نم‌دار می‌پوشانیم تا خشک نشوند. طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد گندم‌ها ریشه می‌زنند که رنگ ریشه مایل به رنگ نقره‌ای است و بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر بلند می‌شود.
 مرحله چهارم
در ‌این مرحله رنگ گندم‌ها هم رو به سبزی می‌رود و مناسب‌ترین زمان برای پخت سمنو زمانی است که رنگ گندم‌ها سبز کمرنگ باشد. توجه داشته باشید که اگر رنگ گندم سبز تیره شود دیگر به درد نمی‌خورند و باعث تلخ شدن سمنو می‌شوند.
 مرحله پنجم
به همین دلیل زمانی که گندم‌ها را برای ریشه زدن در سینی قرار می‌دهید باید مدام حواس‌تان باشد که وقتی رنگ گندم‌ها سبز کمرنگ بود پخت سمنو را آغاز کنید. پس از ‌این که جوانه گندم آماده شد، آن را به همراه ۱ لیتر آب گرم داخل غذاساز یا مخلوط کن می‌ریزیم.
نکته: اگر بخواهیم بدون دردسر و در زمان کمتری سمنو را بپزیم، می‌توانیم جوانه گندم را به صورت آماده از فروشگاه تهیه کنیم.
 مرحله ششم
جوانه‌های گندم را میکس می‌کنیم تا شبیه پوره شوند، سپس با یک پارچه تمیز آن‌ها را صاف می‌کنیم و عصاره به دست آمده را با آرد سبوس دار در یک قابلمه مناسب مخلوط می‌کنیم. پس از ‌این که مواد را به خوبی مخلوط کردیم قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم.
 مرحله هفتم
حالا یک لیتر دیگر آب اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم سمنو با حرارت بسیار ملایم قوام بیاید. حین آماده شدن سمنو باید حواسمان به آن باشد تا ته نگیرد یا نسوزد. پس از ‌این که سمنو غلیظ شد یک دم کن روی درب قابلمه قرار می‌دهیم.
نکته: چون سمنو حاوی گندم است و گندم زود ته می‌گیرد، باید هر چند دقیقه یک‌بار سمنو را هم بزنیم تا ته نگیرد.
 مرحله هشتم
حرارت زیر قابلمه را کاملاً ملایم می‌کنیم و یک شعله پخش کن هم زیر قابلمه قرار می‌دهیم، سپس اجازه می‌دهیم سمنو ۳۰ دقیقه دم بکشد. قرار دادن دم کن باعث می‌شود رنگ سمنو عالی شود. پس از‌ این که سمنو آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم و تزیین می‌کنیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی