[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

فرزندخوانده؛ درمان ناباروری ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

طبق آمار بهزیستی کشور، استان فارس از استان‌های پیشرو در زمینه فرزندخواندگی است و در این میان جاافتادن فرهنگ فرزندخواندگی در فارس نقش مؤثری دارد و بانوان مجرد هم تمایل زیادی به پذیرش فرزندخوانده نشان می‌دهند.
فارس یکی از استان‌های پیشرو در زمینه فرزندخواندگی است و به گفته محمدرضا هوشیار، مدیرکل بهزیستی فارس با واگذاری ۱۲۲ فرزند به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی در سال گذشته و طبق آمارهای سازمان بهزیستی کشور، استان فارس جزو ۶ استان اول کشور در امر فرزندخواندگی است.
مدیرکل بهزیستی استان همچنین اعلام کرده است که ۱۲۲ فرزند واگذارشده، ۵۰ پسر و ۷۲ فرزند با جنسیت دختر بوده‌اند. همچنین هوشیار بیشتر متقاضیان را خواستار کودکان شیرخوار با جنسیت دختر عنوان کرده و بر اصلاح این نگرش هم تأکید داشته است؛ زیرا تمامی فرزندان در سنین مختلف و با هر جنسیتی نیاز به والدین دارند و حق دارند که از آغوش گرم خانواده 
بهره‌مند شوند.
عبدالرحمن سلیم‌حقیقی، مدیر روابط‌عمومی و مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس هم افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به خدماتی که بهزیستی ارائه می‌دهد را موجب تشویق به موضوع فرزندخواندگی در استان فارس می‌داند و همچنین اعلام کرده است که سال گذشته ۷ نفر از کودکان با نیازهای ویژه بهزیستی فارس به فرزندخواندگی سپرده شده‌اند و در حال حاضر ۳۵ فرزند با نیاز ویژه در مراکز بهزیستی فارس نگهداری می‌شوند و متقاضیان در خصوص به فرزندخواندگی پذیرفتن این کودکان می‌توانند اقدام کنند.
 جاافتادن فرهنگ فرزندخواندگی در فارس
حمیدرضا محمودیان، معاون اجتماعی بهزیستی فارس با اشاره به روش اقدام برای فرزندخواندگی، در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: متقاضیان فرزندخواندگی با ثبت‌نام در سامانه فرزندخواندگی اقدام به آپلود مدارک خود می‌کنند که یک تا ۲ ماه قبل کارشناسان بهزیستی با آنها جلسه ملاقاتی گذاشته و شرایط آنها را بررسی می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۶۵۰ نفر در فارس متقاضی فرزندخواندگی هستند، اما شمار فرزندان برای واگذاری به این متقاضیان محدود است؛ زیرا برخی از کودکانی که خانواده بدسرپرست دارند، سلب سرپرستی خانواده از آنها هنوز از نظر حقوقی انجام نشده است.
محمودیان اضافه می‌کند: عمده متقاضیان فرزندخواندگی متقاضی نوزاد هستند، اما شمار زیادی از کودکان خانه‌های بهزیستی فارس بالای ۶ سال هستند و البته کودکان با نیازهای ویژه هم که دارای مشکلاتی مانند مشکل قلبی، تنفسی، مشکلات فیزیولوژیک و... هستند که پروسه واگذاری این کودکان با نیاز ویژه ظرف ۲ ماه 
قابل‌انجام است.
معاون اجتماعی بهزیستی فارس در پاسخ به خبرنگار ما، در خصوص علت تقاضای بالای فرزندخواندگی در فارس اظهار می‌کند: وسعت، جمعیت و از همه مهم‌تر جاافتادن فرهنگ فرزندخواندگی در فارس علل اصلی این موضوع هستند.
وی با اعلام آماری از سال گذشته در این خصوص بیان کرد: سال گذشته ۱۲۲ فرزند در استان به‌عنوان فرزندخوانده به متقاضیان واگذار شده است.
محمودیان با اعلام اینکه ۷ مورد از این ۱۲۲ مورد به‌صورت امین موقت واگذار شده‌اند هم می‌گوید: کودکانی که تکلیف آنها از نظر حقوقی مشخص نیست، در قالب طرح امین موقت، ۶ ماه به خانواده‌ای برای سرپرستی سپرده می‌شوند که این مدت قابل‌تمدید است و اگر سرپرستی این کودکان از خانواده‌های خودشان سلب و وضعیت حقوقی آنها مشخص شد، امکان واگذاری دائمی آنها هم به خانواده‌هایی که به‌صورت امین موقت آنها را سرپرستی کرده‌اند، فراهم خواهد شد‌.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص خانه‌های کودک و نوجوان بهزیستی فارس می‌گوید: قبلاً کودکان و نوجوانان در پرورشگاه نگهداری می‌شدند که به دلیل تعداد زیاد آنها رسیدگی به آنها دشوار بود؛ اما اکنون در خانه‌های بهزیستی که محیطی شبیه خانواده دارد، هستند. در هر خانه ۱۰ تا ۱۲ نفر نگهداری می‌شوند و رسیدگی به آنها با حضور مددکار، مراقب و روان‌شناس به‌خوبی انجام می‌شود و ۳۵ خانه کودک و نوجوان بهزیستی در استان داریم.
 تمایل زیاد خانم‌های مجرد فارس برای پذیرش فرزندخوانده
سیما جهان‌آبادیان، کارشناس فرزندخواندگی بهزیستی فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص علت تقاضای بالای بانوان مجرد در فارس برای پذیرش فرزندخوانده، می‌گوید: بانوانی که تمایل به ازدواج ندارند یا سن آنها افزایش یافته و ازدواج نکرده‌اند، به داشتن یک خانواده برای خودشان با قبول فرزندخوانده و کمک به کودکی که شرایط خوبی ندارد، به‌عنوان گزینه‌‌ای برای پرکردن تنهایی خود تمایل زیادی نشان می‌دهند.
وی می‌افزاید: خانم‌های مجرد بالای ۴۰ سال که تمکن مالی خوبی دارند، می‌توانند برای پذیرش فرزند اقدام کنند و همچنین باید دارای حقوق و بیمه به‌عنوان یک پشتوانه برای فرزندخوانده خود باشند.
جهان‌آبادیان تأکید می‌کند: خانواده این بانوان هم باید در جریان این پذیرش فرزندخوانده باشند و نقش حمایتگر در این حوزه داشته باشند؛ زیرا همه نیازمند خانواده هستند و فرزندخوانده‌ها هم باید حس کنند یک خانواده واقعی و پدربزرگ، مادربزرگ، خاله و دایی دارند.
وی ادامه می‌دهد: زوج‌هایی هم که قصد پذیرش فرزندخوانده دارند، باید دارای شغل و درآمد مناسب باشند و تمکن مالی آنها توسط مددکاران و روان‌شناسان بهزیستی تشخیص داده می‌شود.
کارشناس فرزندخواندگی بهزیستی شیراز در پاسخ به علل تمایل زوج‌ها به فرزندخواندگی عنوان می‌کند: برخی از زوج‌ها از درمان ناباروری و هزینه‌های بالای آن و مواردی از این دست خسته شده‌اند. زوج‌هایی هستند که یک فرزند دارند و باروری اول آنها دشوار بوده و برای بار دوم به‌فرزندی‌گرفتن یک کودک را بهتر می‌دانند و برخی هم شاید مشکل باروری ندارند، اما معتقدند چرا به‌جای اینکه خودشان فرزند داشته باشند، به یک کودک دیگر خانواده و زندگی ندهند که نشانه فرهنگ بالا در این 
خصوص است.
جهان‌آبادیان در ادامه با تأکید بر اینکه کودکان به‌هیچ‌عنوان در معرض انتخاب قرار داده نمی‌شوند، می‌گوید: از متقاضیان در خصوص ملاکشان برای پذیرش فرزند، مواردی مثل جنسیت، ویژگی ظاهری یا اینکه مشروع‌بودن کودک برایشان مهم است، سؤال می‌شود و سپس بر اساس این موارد یک کودک در مرحله اول به آنها معرفی می‌شود و تا ۳ کودک قابل‌معرفی است.
 علل تمایل به فرزندخواندگی دختران
وی در پاسخ به اینکه چرا متقاضیان به پذیرش فرزندخوانده دختر تمایل بیشتری دارند، اظهار می‌کند: یکی موضوع محرمیت دختران به بانوان به‌عنوان مادرخوانده آنها و دوم اینکه کنترل دختران در خانواده آسان‌تر است، از دلایل این افزایش 
تمایل است.
وی می‌افزاید: پس از واگذاری کودک یا نوزاد به بانوان مجرد و زوجین متقاضی فرزندخواندگی، کارشناسان بهزیستی که از ابتدا برای متقاضیان تشکیل پرونده داده‌اند، ابتدا هر هفته و سپس هر یک ماه به بازدید و بررسی فرزند واگذارشده می‌پردازند و درنهایت اگر مشکلی نباشد، پس از ۶ ماه، نام کودک در شناسه والدین وارد می‌شود.
جهان‌آبادیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه آیا مواردی از پس‌آوردن فرزندخوانده‌ها هم وجود دارد، می‌گوید: در مواردی درباره کودکان بالای ۵ سال و عدم آگاهی خانواده‌ها در خصوص برخورد با کودکان، موارد و مشکلاتی ایجاد می‌شود که بهزیستی آنها را به مشاور ارجاع می‌دهد و در صورت عدم رفع مشکل مددکار فسخ فرزندخواندگی را اعلام می‌کند. در سال گذشته در شهرستان شیراز ۲ تا ۵ مورد 
فسخ داشتیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی