[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۴
  • دوره جدید

عمده عوامل مؤثر بر افت تحصیلی، روزنامه شیراز نوین

افت تحصیلی علل و عوامل گوناگونی دارد اما در این مقاله به برخی از آن علل اشاره‌ای می‌گردد. عوامل مربوط به خود دانش آموز مانند عوامل فیزیولوژیکی، ذهنی و روانی، عدم انگیزش، نداشتن اعتماد به نفس، عدم برنامه ریزی و عوامل مربوط به خانواده مانند اختلاف خانوادگی، وابسته و متکی نمودن فرزندان به والدین، مقایسه نادرست فرزندان با همسالان و... عوامل مربوط به مدرسه مانند مزاحمت و شوخی‌های نابجا با همسالان، رفتارهای نامناسب عوامل اجرایی مدرسه، جو عمومی حاکم بر مدرسه به لحاظ درسی و... عوامل مربوط به اجتماع مانند دوستان ناباب، استفاده نادرست از کلوپ‌های ورزشی و تفریحی در سال تحصیلی و... نکته دیگر این است که برخی از دانش آموزان در اغلب درس‌ها، دچار نوعی اضطراب می‌شوند و این مسئله سبب افت تحصیلی آن‌ها می‌گردد. بنابراین، معلم در برخورد با اشتباهات ناشی از اضطراب، باید آگاهانه عمل کند. این بدان معنی است که عکس‌العمل معلم، باید در حد کمکی جزئی بروز کند تا در نتیجه، دانش آموز بتواند تا حدودی مسئله را حل کند و به میزانی از تجربه موفقیت دست یابد. معلمی که بدون توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان برایشان تکلیف تعیین می‌نماید و از همه انتظارات یکسان دارد، معلم موفقی نیست. زیرا تعدادی از دانش آموزان نمی‌توانند انتظارات او را برآورده سازند و اینجاست که معلم به تنبیه روی می‌آورد. اصل برای یک معلم خوب این است که باید هر دانش آموز احساس آرامش و دلبستگی به کلاس داشته باشد. کودک ممکن است از ترس تنبیه ظاهراً از کاری دست بردارد اما عادت او از بین نمی‌رود! تنبیهات غیربدنی نظیر طعنه، سرزنش، دشنام، تحقیر و...  ضررشان کمتر از تنبیهات بدنی نیست. حضرت علی(ع) می‌فرماید: زیاده‌روی در ملامت و سرزنش آتش لجاجت را شعله ور می‌کند. این قبیل تنبیهات شخصیت کودک را در هم می‌کوبد و اسباب ترس و اضطراب وی را فراهم می‌سازد.
• زهرا حیدریان؛ معاون پرورشی دبستان جواهری یک؛ ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی