[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۵۰
  • دوره جدید

روش پیشنهادی برای مطالعه و تندخوانی همراه با افزایش درک مطلب، روزنامه شیراز نوین

بارها در کلاس علت درس خواندن بعضی از دانش آموزان را از آنها جویا شدم. تمام این افراد مهمترین علت را عدم آگاهی از روش مطالعه صحیح و سرعت کم مطالعه عنوان می‌کردند. لذا بر آن شدم تا تحقیقی در این باره انجام دهم و پس از آن نکاتی را برای آموزش روش صحیح مطالعه و تندخوانی همراه با افزایش درک مطلب برای دانش آموزانم بازگو کنم. برخی از این نکات و روش‌ها عبارت‌اند از: 1. تحقیق و بررسی روش صحیح درس خواندن، 2. تحقیق درباره راه‌های تقویت حافظه، 3.تحقیق درباره راه‌های افزایش درک مطلب، 4. تحقیق درباره روش‌های یادآوری بهتر، ۵. تحقیق و بررسی راه‌های غلبه بر ترس از امتحان، ۶. تحقیق درباره چگونگی آمادگی برای امتحان.
پس از انتخاب موضوع، سر فصل‌ها و ریزموضوعات را باید جمع آوری کرد و سپس باید پیرامون همان موضوعات به جمع آوری مطالب از کتب مختلف پرداخت. آنگاه باید به تقویت حافظه پرداخت. به طور کلی تقویت حافظه یعنی همان یادگیری بهتر؛ چرا که هر آنچه در فرآیند یادگیری تأثیر دارد، بالطبع در حفظ و نگهداری ذهنی نیز مؤثر است.
عوامل مؤثر در تقویت حافظه
1. معنادار بودن موضوع یادگیری: مفاهیم درسی و مباحث کلاسی باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان با توجه و دقت لازم قادر به درک آنها باشند.
2. خوشایندی موضوع یادگیری: هر قدر دانش آموزان مطالب ارائه شده را بیشتر دوست داشته باشند، زودتر یاد می‌گیرند، بهتر به خاطر می‌سپارند و دیرتر فراموش می‌کنند.
3. تکرار و کاربرد آموخته‌ها
4. کل خوانی: یعنی ابتدا نگاهی اجمالی به فهرست و همه صفحات آن بیاندازیم و پس از آنکه یک برداشت کلی از محتوای فصل مورد نظر برایمان فراهم شد، شروع به خواندن تمامی آن بکنیم.
5. دقت به هنگام مطالعه: به هنگام خواندن یا گوش دادن به متن، تمرکز ذهنی و دقت کافی داشته باشیم. مطالعه کتاب‌های درسی و غیردرسی با اکراه و بی میلی و در حالت خواب آلودگی و بی حوصلگی، زمینه به یاد سپاری مطالب را فراهم نمی‌سازد.
6. پرهیز از حفظ مطالب طولانی بدون فاصله و استراحت کافی: زیرا از میزان دقت و تمرکز ذهنی فرد کاسته می‌شود. یادگیرنده مطالب را در دو تمرین 20دقیقه‌ای زودتر یاد می‌گیرد تا در یک تمرین 40دقیقه ای. لازم است فراگیران پس از یادگیری و حفظ مطالب مورد نظر حتماً استراحت کنند، تا اینکه مطالب به خاطر سپرده شده فرصت و مجال اسحتکام ذهنی را پیدا کنند و از تداخل ذهنی و مزاحمت در یادگیری‌های بعدی جلوگیری شود.
7. نقل و بیان آموخته‌ها: دانش آموزان مطالبی را که به خاطر می‌سپارند در فرصت‌های مناسب برای دوستان، هم کلاسی‌ها یا خودشان نقل کنند، زمینه حفظ و به خاطر سپردن مطالب راحت‌تر و با سرعت بیشتر فراهم می‌شود.

 

• فاطمه ایزدی؛ سرپرست بخش حسابداری هنرستان قدس؛ ناحیه یک شیراز
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی