[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مرضیه برومند: بانک اطلاعاتی جامع سینمای ایران راه‌اندازی می‌شود، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل خانه سینما گفت: درخت تنومند خانه‌ سینما، امروز برومند شده‌ است؛ درختی که گاهی از بحران‌ها لرزیده است و حتی گاهی برخی به‌ ظاهر دوستان، کمر به تخریب این نهاد بستند که‌ به لطف مسئولان و دلسوزان نجات یافت.
به گزارش ایرنا، مرضیه برومند سه‌شنبه نهم خرداد در نشست مطبوعاتی خانه سینما گفت: از همان زمان که به‌ خانه سینما آمدم هیجان داشتم با اهالی رسانه دیدار کنم‌ و بسیار عجله داشتم، اما به‌ دلیل‌ عدم‌آگاهی من از پیچیدگی‌های مناسبت‌های خانه سینما این موضوع به‌ تعویق افتاد. در روزهایی که گذشت یک روز بیکار نبودم و حتی در روزهای تعطیل درگیر آشنایی و ملاقات‌ با اعضای صنوف بوده‌ام.
وی افزود: در این مدت‌ با مسئولان سازمان سینمایی دیدار و گفت‌وگو کردم و تلاشم این بود که مسائل رفاهی خانه‌ سینما را حل و فصل کنم. خانه سینما امروز ۳۰ ساله‌ شده‌ است‌ و به‌ فال نیک می‌گیرم این اولین نشست با اهالی رسانه را. بخشی از امور سینماگران از سال ۶۸ به‌ خودشان واگذار شد و زمانی سپری شد که‌ انجمن‌ها و صنوف شکل بگیرند. خانه‌ سینما از تشکل‌های صنفی و بزرگ اثرگذار بوده که تاکنون دوام آورده و بین پنج تا شش هزار عضو دارد. البته رقم، دقیق نیست و آمار جدید را اعلام خواهیم کرد. برومند اضافه کرد: ما حضور در شوراهای مختلف پروانه ساخت و نمایش را داریم. درخت تنومند خانه‌ سینما امروز برومند هم شده‌ است؛ درختی که گاهی از بحران‌ها لرزیده است. حتی گاهی برخی به‌ ظاهر دوستان کمر به تخریب این نهاد بستند که‌ به لطف مسئولان و دلسوزان نجات یافت. در سالیان گذشته بحران کرونا بر تولید و اکران اثر گذاشت و بحران‌ها پس از آن به‌ ضعف سینما افزود. البته پلتفرم‌ها(پلتفرم‌ها) چرخه تولید را زنده نگه داشت و کمک‌کننده بود. الآن اوضاع روبه روال شده است. طبیعی بود که شروع سینما با فیلم‌های سرگرم‌کننده باشد، به دلیل نیاز مردم‌ به‌ شادی و خنده،‌ اما این پررنگی سینمای سرگرمی متأسفانه دیگر ژانرهای(گونه) چون‌ خانواده، کودک و اجتماعی را کمرنگ ساخت.
وی اعلام کرد: ۵۰ درصد فروش بلیت افزایش داشته‌ اما این کافی نیست و نیاز به‌ مدیریت هماهنگ و کاهش‌ سختگیری اعتماد به توسعه فیلم‌سازان اجتماعی داریم؛ اگر سینما، برنامه توسعه داشته باشد و اگر سرانه حضور مردم‌ به‌ سینما به‌ سالی دو بار برای هر فرد باشد.
برومند با بیان اینکه حمایت دولتی حق ما و سینماست، افزود: تأمین اجتماعی از هر پروژه سهم‌ بزرگی می‌گیرد که‌ سهم‌ خانه‌ سینما و سینماگران نمی‌شود. من برنامه‌های زیادی دارم که مهم‌ترین آنها ارتباط دائمی با اهالی رسانه است‌ و عهد کردم اخبار را با شما در ارتباط بگذارم و من به شما نظرات و حرف‌هایی که می‌گویید نیاز دارم.
وی تصویری کلی از خانه سینما ارائه کرد و گفت: مشکلات ساختاری، تشکیلاتی و اداری از مهم‌ترین مشکلات ماست. بیکاری و عدم‌ امنیت شغلی که از قبل بوده و به‌ دلیل شرایط کنونی بدتر هم شده ‌است؛ عدم‌ ارتباط و انسجام انجمن‌های عضو خانه سینما با یکدیگر و اینکه انجمن‌های خانه سینما مانند جزیره‌های جدا از هم شده‌اند که ‌این هم مشکل کوچکی نیست؛ عدم ارتباط دوسویه میان اعضا و خانه سینما؛ مشکلات مالی و بلاتکلیفی و ناتمام ماندن برنامه‌های خانه‌ سینما از مهم‌ترین مشکلات است که در تلاش هستیم این مشکلات داخلی مرتفع شود و باید بگویم که بورکراسی این نهاد بسیار خسته‌کننده است. گاهی شب‌ها کابوس می‌بینم و به‌ تازگی آرام‌بخش می‌خورم که‌ پیش‌تر هرگز نخورده بودم؛ چون بحث‌های مالی بسیار آزاردهنده شده و حقوق ماه پیش کارمندانمان را هنوز نداده‌ایم.
برومند ادامه داد: ساختمان‌های ما نیاز به تعمیر دارد و بسیاری خرج و مخارج داریم و بودجه نصف شده‌ ما در مقابل تورم‌، کار ما را به‌ دشواری و نگرانی کشانده است. اگر خانه سینما دچار روزمرگی شده دلیلش بی‌پولی ماست؛ بدهی زیاد داریم که فقط ۷۰۰ میلیون مربوط به‌ تأمین اجتماعی است، چون‌ بیمه نداشتیم، جریمه هم زیاد داریم و این موجب هزینه‌های ماست. برومند درباره مسائل بیرونی خانه سینما عنوان کرد: اول از همه اختلاف‌نظر با سازمان سینمایی و ارشاد است؛ ما با این سازمان درباره ماهیت خانه سینما اختلاف نظر داریم. اعتقاد ما این است که یک صنف هستیم، اما آنها می‌خواهند یک مؤسسه فرهنگی باشیم. البته ما درک می‌کنیم که ارشاد و سازمان سینمایی محدودیت قوانین دارند، اما این مشکل ما نیست، آنها باید مقررات خود را تغییر دهند. در کتاب قوانین ارشاد ذکر شده که قوانین باید اصلاح شود، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. آنها باید این کار را انجام دهند تا دچار اصطکاک نشویم و  در کنار هم باشیم. این کارگردان سینما ادامه داد: آنها بخش دولتی هستند و ما بخش خصوصی. نمی‌خواهیم روبه‌روی هم باشیم. اینکه تعریف درستی از شغل ما وجود ندارد، ما را با سازمان‌های دیگری مثل سازمان مالیات هم دچار مشکل کرده است؛ سازمان امور مالیاتی نمی‌داند که ما گاهی پنج سال بیکار هستیم و گاهی یک سال کار می‌کنیم که برای آن مالیات می‌خواهند. یا مثلاً بیمه که در پیدا کردن شغل مشابه گفتند ما مثل صیادان پاره‌وقت جنوب هستیم. از آقایان دولتی خواهش می‌کنم بدانند که تعریف شغلی ما مشکل دارد.
*بانک اطلاعاتی جامع سینمای ایران راه‌اندازی می‌شود
مرضیه برومند در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: رویکرد و سیاست‌های اجرایی ما در مواردی همچون تقویت اطلاع‌رسانی و حضور رسانه‌ای خانه‌ سینما، جلب مشارکت اعضا در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، تلاش برای همگرایی، اجرای برنامه‌های موردنظر هیئت مدیره، ایجاد مدیریت رسانه، ارتباطات و اطلاع‌رسانی، تشکیل کارگروه حقوقی، فعال کردن آکادمی، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی جامع سینمای ایران به‌‌عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های موردنیاز، برگزاری جلسات گفت‌وگومحور در مورد مسائل سینمای ایران و انتشار آن، بهینه‌سازی ضوابط و آیین‌نامه‌های شورای داوری و صیانت، تلاش برای تدوین آیین‌نامه حمایت از حقوق کودکان بازیگر و نظارت بر حسن اجرای آن است و از کارهای مهمی محسوب می‌شود که‌ دنبال می‌کنیم.
خانه‌ سینما بتواند از فروش سینمایی شرایط خودش را سامان دهد 
محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما با اشاره به شروع به کار هیئت مدیره شانزدهم گفت: ما برای دو سال پیش براساس تجربیات سال‌های گذشته برنامه‌ریزی کردیم و به مفروضات مشترک رسیدیم. اتفاقات نیمه دوم سال گذشته اختلالی را در کار ما ایجاد کرد؛ اختلاط موضوعات سیاسی با موضوعات فرهنگی و هنری که‌ بعضاً به‌ ما اعمال شد، کار را حتی سخت‌تر هم کرد. وی ادامه داد: دولت‌های قبلی تجمیع عوارضی کردند که‌ مشکلات ما را بیش از پیش کرد و این موضوع باعث شد که ما دائم دنبال مسائل معیشتی و دریافت پول باشیم. پیشنهاد ما این است‌ که‌ به‌ شرایط قبل برگردانند؛ شرایطی که خانه‌ سینما بتواند از فروش سینمایی شرایط خودش را سامان دهد. عسگرپور افزود: بهبود ساختار سازمانی و اداری خانه سینما از طریق تغییرات لازم‌ در اساسنامه خانه سینما نیاز مهم امروز ماست. راه‌اندازی و کارآمدی انجمن هنرها و فنون سینمایی موضوع دیگری است‌ که‌ ما دنبال ترفیع آن هستیم و طراحی بازآفرینی و اعتباربخشی به‌ جشن سینمای ایران از طریق تفویض اجرای آن به انجمن هنرها و فنون سینمایی مورد دیگری است‌ که‌ دنبال آن هستیم و تغییر اساسنامه خانه‌ سینما توطئه و تحول عجیب و غریبی نیست و موضوعی بسیار ساده است؛ موضوعی که شاید برخی موارد آن شامل تغییر آدرس است اما انگار جنسی از نگاه توهم توطئه به‌ آن وجود دارد.
وی تصریح کرد: جریان سندیکای در ایران شکل نگرفته و ما نوعی از مرام‌نامه را در عمل داریم که گاهی ارشاد با آن همراهی می‌کند و گاهی نمی‌کند. به فرجام رساندن طراحی قراردهای تیپ و نگارش و تصویب آن از جمله اقداماتی است که انجام خواهیم داد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی