[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بهترین وضعیت خوابیدن برای چه افرادی چپ و یا راست است؟، روزنامه شیراز نوین

به گزارش نمناک، اینکه شما به پهلوی راست بخوابید یا چپ بستگی به شرایط بدنتان دارد که در ادامه این گزارش به بررسی آن پرداخته‌ایم.
آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که بهترین وضعیت خوابیدن چه حالتی است؟ خوابیدن روی پهلوی چپ؟ خوابیدن روی پهلوی راست؟ خوابیدن روی شکم؟ و ... بهترین گزینه برای خوابیدن چیست؟ 
تحقیقات نشان داده که خوابیدن به پهلوی چپ مناسب‌تر است و در این بخش به فواید خوابیدن روی پهلوی چپ می‌پردازیم.
افرادی که بهتر است روی پهلوی چپ بخوابند
پهلوی چپ یا خواب بر پهلوی چپ، یک الگوی خواب را توصیف می‌کند که شخص در آن به‌طور کامل بر روی چپ قرار می‌گیرد و پاهایش وسط‌تن بسته می‌شود. این الگوی خواب برخی مزایا و فواید بهداشتی دارد و به خصوص برای برخی افراد توصیه می‌شود. اما هر شخصی ممکن است نیازهای خاص خوابی داشته باشد و بهتر است با پزشک خود در مورد الگوی خواب مناسب برای خود صحبت کنید. معمولاً به افراد زیر توصیه می‌شود که به پهلوی چپ بخوابند:
افرادی که مشکلات گوارشی دارند
خواب بر پهلوی چپ می‌تواند به کاهش عوارض بیماری‌هایی مانند سوهاضمه، قرحه معده و برخی مشکلات روده کمک کند؛ این الگوی خواب می‌تواند برای جلوگیری از رفلاکس معکوس مواد غذایی از معده به مری مفید باشد.
زنان باردار
خواب بر پهلوی چپ می‌تواند به بهبود جریان خون به رحم و جنین کمک کند و همچنین ممکن است برای کاهش فشار بر روی کبد و برخی مشکلات ناشی از بارداری مفید باشد.
افرادی که مشکلات تنفسی دارند
خواب بر پهلوی چپ می‌تواند برای افرادی که دچار آپنه شبانه‌روزی(مشکل تنفس در طول خواب) هستند، مفید باشد. این الگوی خواب می‌تواند جریان هوای بهتری را تسهیل کند و موجب کاهش عوارض آپنه شبانه‌روزی شود.
افرادی که ضربان قلب پایین دارند
برادی‌کاردی یا ضربان قلب پایین در شب ممکن است در برخی افراد رخ دهد و در این حالت، خواب بر پهلوی چپ می‌تواند تحریک سیستم سمپاتیک و افزایش ضربان قلب شما را تسهیل کند.
افرادی که نیاز به تخلیه لنف دارند
بیشترین بخش از سیستم لنفاوی در سمت چپ بدن قرار دارد و هنگامی که تراکم لنفاوی رخ می‌دهد، اغلب مناطقی در سمت چپ بدن را درگیر می‌کند. به همین دلیل با خوابیدن بر پهلوی چپ به نیروی گرانش اجازه می‌دهید تا فشار تخلیه لنف از قلب و طحال که هر دو در سمت چپ بدن قرار دارند، به مقداری کاهش یابد.
همچنین، هرگاه که به هر دلیلی احساس راحتی و بهبود در خواب به پهلوی چپ بخوابید، می‌توانید از این الگوی خواب استفاده کنید. با این حال، برای موارد خاص و مشکلات پزشکی، همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
مورد مناسب برای خوابیدن روی پهلوی راست
اغلب افراد به این دلایل بهتر است وضعیت خوابیدن بر پهلوی راست را انتخاب کنند:
کاهش تنگی نفس
برخی از بیماران قلبی ممکن است با تنگی نفس دست و پنجه نرم کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که خواب بر پهلوی راست می‌تواند بهبودی در تنفس و کاهش تنگی نفس به دنبال داشته باشد. این الگوی خواب می‌تواند بهترین حالت برای بهبود گردش خون در قلب باشد و فشار کمتری روی ریه‌ها ایجاد کند.
بهبود عملکرد قلب
خواب بر پهلوی راست می‌تواند کمک کند تا عملکرد قلب بهبود یابد. در این حالت، خروج خون از قلب بهتر و بیشتری صورت می‌گیرد و این می‌تواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند.
کاهش تپش قلب
بسیاری از افراد از تپش قلب ناراحتی می‌کنند. خواب بر پهلوی راست می‌تواند منجر به کاهش تپش قلب شود و این الگوی خواب می‌تواند فشار روی دیواره قفسه سینه را کاهش داده و به‌طور کلی ضربان قلب را کنترل کند.
کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک
در شرایط استرس، سیستم عصبی سمپاتیک فعال‌تر شده و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. با خوابیدن بر پهلوی راست، فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک کاهش می‌یابد و این می‌تواند در بهبود نارسایی قلبی، درد قفسه سینه و تشدید آریتمی(اختلال ریتم قلبی) مؤثر باشد.
به هرحال، در موارد خاص و مشکلات قلبی، همیشه بهتر است با پزشک خود در مورد الگوی خواب مناسب مشورت کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی