[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

با مصرف هشت خوراکی طول عمر خود را افزایش دهید، روزنامه شیراز نوین

فلاونوئیدها، گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که از پیری سلول‌ها جلوگیری می‌کنند و مانع از تأثیر رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی هوا، استعمال دخانیات، استرس و... در بدن می‌شوند.
به گزارش بهداشت نیوز، فلاونوئیدها، همچنین به پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک می‌کنند، در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن مؤثر هستند و خواص ضدویروسی، ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند.
در ادامه این مطلب، به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که عادت به خوردن آن‌ها، تأمین کننده این مواد مغذی است. این خوراکی‌ها عبارتند از: 
بلوبری
بلوبری یکی از غنی‌ترین منابع فلاونوئیدها به‌خصوص آنتوسیانین‌هاست. آنتوسیانین‌ها نوعی از فلاونوئیدها هستند که عملکرد آنتی‌اکسیدانی قوی دارند و از جداره عروق خونی محافظت کرده و نقش پیشگیرانه از بروز ادم دارند. البته مقدار آنتوسیانین بلوبری 5 برابر بیشتر از توت‌فرنگی است. 
لیمو
فلاونوئیدهای موجود در لیمو شامل انواع روتین، کرستین و هسپریدین است. این ترکیبات در تمامی ‌قسمت‌های این میوه وجود دارد اما پوسته سفیدرنگ میان پالپ‌های لیمو بیشترین مقدار این آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد.
کاکائو
از آنجا که 10 درصد مقدار ترکیبات کلی کاکائو را فلاونوئیدها تشکیل می‌دهند، این دانه‌ها قدرت آنتی‌اکسیدانی 4 تا 5 برابر چای سیاه و 2 تا 3 برابر چای سبز دارند. برای بهره‌مندی از خواص عالی کاکائو توصیه می‌شود از شکلات تلخ به‌جای شکلات شیری و پودر کاکائو شیرین استفاده شود.
پیاز
پیاز نیز یکی از منابع غنی فلاونوئیدهاست چنانچه هر 100 گرم آن حدود 50 میلی‌گرم کرستین دارد که از سیستم قلبی‌عروقی محافظت می‌کند. پیاز قرمز و زرد مقدار بیشتری از این ترکیبات نسبت به پیاز سفید دارد که بیشتر به لایه خارجی آن بر می‌گردد و باید مراقب بود هنگام پوست‌گرفتن پیاز، اولین لایه آن جدا نشود. 
چای
یک‌سوم برگ‌‌های خشک چای حاوی فلاونوئیدهاست و یک فنجان چای تقریباً 200 میلی‌گرم فلاونوئید دارد. مهم‌ترین نوع فلاونوئیدهای موجود در چای، کاتچین است. مصرف منظم چای خطر بیماری‌های التهابی و مزمن به‌خصوص ناراحتی‌های قلبی‌عروقی و تحلیل شناختی را کاهش می‌دهد.
گوجه‌فرنگی
پوسته گوجه‌فرنگی 98 درصد فلاونوئید دارد که بهتر است برای بهره‌مندی از این خواص، گوجه‌فرنگی ارگانیک مصرف شود. بیشترین مقدار فلاونوئیدهای گوجه‌فرنگی از نوع کرستین است. 
سویا
سویا و مشتقات آن حاوی نوعی از فلاونوئیدها به‌نام ایزوفلاون‌ها هستند. این ترکیبات سطح چربی‌های خون و بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی مرتبط با آن را کاهش می‌دهند. مصرف سویا تأثیر خوبی در دوران یائسگی دارد زیرا ایزوفلاون‌ها ساختاری بسیار مشابه هورمون استروژن دارد که به کاهش دفعات و شدت گُرگرفتگی در این دوران کمک می‌کند. 
سیب
سیب نیز حاوی فلاونوئیدهاست که مطالعات نشان می‌دهد مصرف سیب یا آب‌سیب در روز تأثیر محافظ در برابر سرطان‌های سینه، کولون و ریه دارد. البته این تأثیر آنتی‌اکسیدانی در پوسته سیب 2 تا 6 برابر بیشتر از سایر قسمت‌های آن است که توصیه می‌شود پس از شست‌وشوی کامل با پوست میل شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی