[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بیمه کارگران در تلاطم مصوبات، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان فارس در گفت‌وگوی اختصتصی با خبرنگار شیرازنوین، گفت: 120هزار کارگر ساختمانی در استان شناسایی شده که از این میان ۴۸هزار کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند و تا کارگری کارت مهارت نداشته باشد، وارد پروسه بیمه کارگری نمی‌شود و غیر از این ۴۸هزار نفر، مابقی کارگران در انتظار برخورداری از بیمه هستند.
سیدمحمد فرشیدیان با اشاره به برخورداری از بیمه به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی کارگران ساختمانی در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: قانونی که شخصاً برای بیمه کارگران ساختمانی در سال ۸۶ نوشتم در مجلس شورای اسلامی رأی آورد و از سال ۸۷ در کل کشور راه‌اندازی شد که طبق آن حق بیمه کارگران ساختمانی از منابع صدور پروانه‌های ساختمانی توسط سازمان تأمین اجتماعی برداشت می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: ۴ سال است که متأسفانه این طرح متوقف شده و سازمان تأمین اجتماعی هم معتقد است این پول کفاف بیمه کارگران را نمی‌دهد.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز و حومه با تأکید بر اینکه با همکاری نمایندگان مجلس حدود ۷ ماه قبل روی این قانون اصلاحیه زده شد، اظهار می‌کند: خوشبختانه این اصلاح رأی آورد و جدولی که از کارفرما برای حق بیمه کارگران ساختمانی پول می‌گرفت، مقداری افزایش یافت و سازمان تأمین اجتماعی بدین ترتیب هزینه بیمه کارگران را دریافت می‌کند.
فرشیدیان می‌افزاید: اما برخی کارفرمایان آن را موجب ضرر خود می‌دانند و دستور دوفوریتی در مجلس داریم که طرح مجدداً اصلاح شود تا در روستاها و شهرهای کوچک از کارفرما پول کمتری در این خصوص دریافت شود. وی با اعلام آماری از شمار کارگران ساختمانی در استان فارس اعلام می‌کند: ۱۲۰هزار کارگر ساختمانی در استان شناسایی شده که با همکاری انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی برای آنها کارت و پروانه مهارت صادر شده که از این میان ۴۸هزار کارگر ساختمانی بیمه شده اند و تا کارگری کارت مهارت نداشته باشد، وارد پروسه بیمه کارگری نمی‌شود و غیر از این ۴۸هزار نفر، مابقی کارگران در انتظار برخورداری از بیمه هستند.
فرشیدیان در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص تعیین نرخ نامه امسال کارگران و استادکاران ساختمان هم می‌گوید: نرخ کارگر ساختمانی به ازای ۸ ساعت کار ۳۰۰هزار و نرخ استادکار بنا، جوشکار و سایر استادکاران ساختمانی به ازای ۸ ساعت کار حدود ۹۰۰هزار تومان در سال جاری تعیین شده که نرخ‌نامه هنوز تأیید نهایی 
نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقداماتی که این انجمن صنفی در استان در راستای حل مشکلات قانونی میان کارگر و کارفرما انجام داده است هم اعلام می‌کند: انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی فارس، تنها انجمن صنفی است که با دریافت مجوز از دادگستری، شورای حل اختلاف در قالب ایجاد صلح و سازش راه‌اندازی کرده و ۹۸ درصد پرونده‌هایی که از دادگستری به این انجمن صنفی ارجاع داده شده، به صلح و سازش انجامیده است. فرشیدیان با تأکید بر اینکه حفظ شأن و منزلت کارگران ساختمانی در اولویت این انجمن صنفی قرار دارد هم بیان می‌کند: بر همین اساس یک ایستگاه سامان‌دهی کارگران ساختمانی و فصلی در مرکز «شهید عبدالحسین برونسی» تحت‌عنوان ایستگاه شماره ۱ برای استقرار کارگران ساختمانی راه‌اندازی کرده‌ایم. ۶ مرکز دیگر با همکاری شهرداری شیراز در میانرود، باغ دلگشا، شهرک گلستان، فلکه معلم، میدان خاتون و بلوار فرصت شیرازی در حال احداث است که پیش‌بینی شده تا ۴ ماه آینده به بهره‌برداری برسد که موجب می‌شود کارگران در محل نزدیک به محل زندگی خود مستقر شوند و نیاز نباشد در معابر و پیاده‌روها بنشینند. دسترسی کارفرمایان به کارگران ساختمانی هم در این ایستگاه‌ها تسهیل می‌شود و وجود این ایستگاه‌ها در زیباسازی شهری هم نقش مؤثری خواهد داشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی