[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۹۱
  • دوره جدید

آقایان این ویتامین را حتماً مصرف کنند، روزنامه شیراز نوین

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که برای بدن مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند. هشت نوع از ویتامین E طبیعی وجود دارد؛ اما آن‌گونه که تشخیص داده شده ویتامین E آلفا توکوفرول پاسخ نیازهای انسان را می دهد.
آنتی اکسیدان‌ها از ویتامین A، C و E می‌توانند سلول‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد و سموم محیطی از جمله دود سیگار، آلودگی هوا و اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنند.
ویتامین E می‌تواند غشای سلولی را از آسیب و کلسترول LDL را از اکسیده شدن حفظ کند.
مکمل‌های خوراکی ویتامین E برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین کاهش خطر برخی از انواع سرطان، سال‌ها به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گرفتند.
با این حال تحقیقات جدید همگی دریافت دوز بالای ویتامین E را مفید نمی دانند.
در واقع برخی تحقیقات ادعا می‌کنند دریافت بالای ویتامین E باعث کاهش خطر نمی‌شود و حتی یکی از آنها نشان داد میزان بالای آن نمی‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود.
واضح این است که ویتامین E به دست آمده از غذا در برنامه غذایی مزایای مهمی برای سلامت بدن دارد. تأثیر دریافت مکمل ویتامین E هنوز توسط تحقیقات در حال بررسی است.
آنتی اکسیدان
غشای سلولی می‌تواند در خطر آسیب رادیکال‌های آزاد درون بدن قرار بگیرد.
از آنجا که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است می‌تواند به تثبیت غشای سلولی کمک کند و از آنها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت نماید.
تحقیقات مؤسسه لینوس پالینگ نشان داده ویتامین E می‌تواند روی پروتئین سلول ها و آنزیم ها تأثیر بگذارد.
برای مثال در تحقیقات روی سلول‌ها، ویتامین E نشان داد می‌تواند ایمنی سلول های T را افزایش دهد.
سلامت قلب
ویتامین E می‌تواند از اکسیده شدن ویتامین E جلوگیری کند. LDL اکسیده شده برای سلامت قلب ضرر بیشتری دارد، بنابراین پیشگری از اکسیده شدن LDL می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.
ویتامین E می‌تواند از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری کند که می‌تواند خطر لخته شدن خون را کاهش دهد.
برخی مطالعات جمعیتی به خوبی رابطه بین مصرف بالای ویتامین E و کاهش بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهند.
به خاطر این ارتباط مثبتی که تحقیقات نشان می‌دهند، بسیاری از متخصصان سلامت برای پیشگیری و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی توصیه می‌کنند از مکمل‌های ویتامین E استفاده کنید.
با این حال تحقیقات اخیر نشان می‌دهند دریافت دوز بالای ویتامین E نمی‌تواند روی سلامت قلب تأثیر داشته باشد.
در واقع یک تحقیق نشان داد دریافت دوز بسیار بالای ویتامین E در برخی افراد می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را نیز افزایش دهد.
بنابراین دریافت دوز بالای ویتامین E برای افراد بالغی که سالم هستند دیگر توصیه نمی‌شود. بهترین کار این است که غذاهای حاوی ویتامین E دریافت کنیم و اگر دچار کمبود هستیم می‌توانیم مکمل‌های این ویتامین را به کار ببریم.
دوز بالای ویتامین E در برخی افراد که در خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند ممکن است همچنان مفید باشد؛ بنابراین اگر در مورد ویتامین E و سلامتتان سوال دارید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
ویتامین E و خطر سرطان پروستات
دریافت دوز بالای آنتی اکسیدان مانند ویتامین E می‌تواند سلول‌ها را از آسیب سرطان‌زاها حفظ کند.
بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان می‌تواند خطر برخی از سرطان‌ها را کاهش دهد. دریافت ویتامین E و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سرطان با هم ترکیب هستند.
یک تحقیق در سال 2009 اطلاعات مربوط به بیش از 35.000مرد را مورد بررسی قرار داد. این آقایان به چهار گروه تقسیم شده بودند: سلنیوم، ویتامین E، سلنیم + ویتامین E و گروهی که شبه دارو دریافت می‌کرد.
شرکت کنندگان در تحقیق این مکمل‌ها را حدود 3سال دریافت می‌کردند و چند سال پس از تحقیق نیز همچنان اطلاعاتشان ثبت می‌شد.
محققان تأثیری از ویتامین E، سلنیوم و یا ترکیب از این دو در کاهش خطر سرطان پروستات ندیدند.
از آنجا که دریافت دوز بالای ویتامین E در آقایان تأثیری روی سرطان پروستات نداشت، بنابراین متخصصان دیگر مقدار زیاد آن را برای مردان سالم تجویز نمی‌کنند؛ چون حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین E بالا می‌تواند تأثیری معکوس داشته باشد.
فراموش نکنید در اینجا مصرف بیش از حد ویتامین E ملاک است و یک فرد سالم همچنان باید به تأمین نیاز روزانه به ویتامین E بپردازد.
منابع غذایی ویتامین E
ویتامین E سرشار از مزیت مخصوصاً برای آقایان رژیم غذایی سالم
روغن‌های گیاهی یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین E هستند. یک قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان 5.6میلی گرم آلفا توکوفرول در خود دارد.
از دیگر منابع ویتامین E می‌توان به روغن گلرنگ، هسته انگور و کانولا اشاره کرد.
به گفته مؤسسه لینوس پالینگ بیش از 90درصد افراد بالغ به اندازه نیاز روزانه خود ویتامین E دریافت نمی کنند.
مقدار مورد نیاز مردان و زنان بالغ به ویتامین E 15میلی گرم است.
بنابراین، افزایش خوردن غذاهایی که شامل ویتامین E هستند می‌تواند کمک کند به اندازه نیاز روزانه خود از این ویتامین بهره‌مند شوید.
مکمل‌های ویتامین E: مفید یا مضر؟
تحقیقات روی مکمل‌های ویتامین E و تأثیرشان روی بیماری‌های مزمن نتایجی درهم آمیخته داشته است.
برخی تحقیقات اظهار می‌کنند ممکن است مزیتی وجود داشته باشد، برخی می‌گویند تأثیری ندارد و برخی نیز می‌گویند مصرف بیش از حد این ویتامین می‌تواند باعث افزایش خطر برخی بیماری‌ها نیز بشود.
با اینکه نتیجه دقیقی را نمی‌توان از این تحقیقات برداشت کرد؛ اما پزشکان معمولاً استفاده از مکمل‌های ویتامین E را به افراد سالم جهت پیشگیری از بیماری توصیه نمی کنند.
برخی افراد که در خطر ابتلا به بیماری‌ها هستند می‌توانند پس از مشورت و تشخیص پزشکشان از این ویتامین استفاده کنند.
دریافت ویتامین E بالا از غذاها هیچ ایرادی ندارد و اینجا فقط مکمل‌ها هستند که ممکن است تأثیر منفی داشته باشند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی