[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

حوزه علمیه کارآمد از نگاه امام خمینی(ره) چه حوزه‌ای است، روزنامه شیراز نوین

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از نگاه امام راحل حوزه علمیه تراز حوزه‌ای است که پویا باشد، گفت: از نگاه ایشان حوزه‌ای خوب است که به زمانه خویش آگاه بوده و بتواند پاسخ‌گوی نیازهای روز جامعه باشد، بنابراین نگاه امام خمینی(ره) به حوزه یک نگاه منجمد و در جا زدن نبود بلکه از نگاه این عالِم بزرگ حوزه باید به سمت اندیشه حرکت کرده و پویا باشد و در عین تولید نظریه، نقدهای منصفانه را هم بپذیرد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام بهرام دلیر، استاد حوزه علمیه به مناسبت سی‌وچهارمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در مورد اندیشه امام راحل در خصوص حوزه علمیه و جایگاهی که این مرکز دینی باید در بین جامعه داشته باشد، گفت: امام در یک کلام به دنبال حوزه صاحب جواهری بود؛ یا به عبارت ساده‌تر یک حوزه پویا را مدنظر داشت که بتواند به زمانه خویش آگاه و پاسخ‌گوی نیازهای روز جامعه باشد.
وی ادامه داد: در میان حوزویان نگاه به حوزه ممکن است متفاوت باشد، برخی با نگاه فقه محض، فلسفه، حدیث و ... به حوزه نگاه می‌کنند، اما امام راحل نگاه جامع به حوزه داشت، زیرا ایشان صاحب کرسی درس فلسفه، عرفان، اصول و فقه و ... بودند و به خاطر این اجتهاد در علوم حوزوی نگاه جامع‌تری هم به حوزه داشتند.
به گفته این استاد حوزه، اجتهاد امر مهمی است و امام خمینی(ره) دارای اجتهاد در فقه، اصول، تفسیر با رویکرد عرفانی، فلسفه، حکمت متعالی و ... بودند و در عین حال حدیث‌شناس خوبی هم به شمار می‌رفتند، از این رو نگاه ایشان به حوزه یک نگاه منجمد و در جا زدن نبود بلکه از نگاه این عالم بزرگ حوزه باید به سمت اندیشه حرکت کرده و پویا باشد.
دلیر با بیان اینکه حوزه‌های علمیه به طور خاص و جامعه ایرانی و مسلمانان دنیا به طور عام محتاج اندیشه‌های امام خمینی(ره) هستند، اظهار کرد: متأسفانه امروز در کشور رجوع به اندیشه‌های امام را شاهد نیستیم و در این میان، فضای رسانه‌ای کشور نیز به بیان اندیشه‌های امام به طوری که شایسته باشد، نمی‌پردازد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی