[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

کمبود عزت نفس به‌عنوان شالوده تمام آسیب‌های دوران نوجوانی است ، روزنامه شیراز نوین


 زهرا رهبر؛ مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری 11شهرستان سپیدان 

زمانی که والدین در ارتباط خود با فرزندانشان از سرزنش کردن، انتقاد کردن، رفتارهای تند و طردکننده، عدم تأیید آنها، تنبیه کردن، عصبانیت‌ها، محبت نکردن، صمیمی نبودن با فرزندان و ... می‌تواند عزت نفس کودکان را کاهش دهد و این کاهش عزت نفس در دوران نوجوانی و بلوغ که دوران بسیار بحرانی می‌باشد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
فرد با تغییرات اساسی جسمی، جنسی، روانی و شناختی و ... رو‌به‌رو است؛ فرد وقتی دوران کودکی مناسبی نداشته باشد در گذشتن این دوره بحرانی با مشکلاتی رو‌به‌رو خواهد شد. دوران نوجوانی دوران حساسی می‌باشد، زیرا که فرد در آن ترجیح می‌دهد که با همسالان خود در ارتباط باشد و ارتباط او با والدینش کمتر خواهد شد و به عبارتی در تلاش برای مستقل شدن می‌باشد.
در صورتی که نوجوان با والدین خود از گذشته رابطه مناسبی نداشته باشد در این دوران بسیار خطرناک خواهد بود و احتمال اینکه به سمت دوستان ناباب، استفاده از سیگار و مواد مخدر، روابط جنسی خطرناک و ...گرایش پیدا خواهد کرد.
عزت نفس به‌عنوان مقیاسی از حس ارزشمندی می‌باشد و زمانی ایجاد خواهد شد که نوجوان از سوی والدین‌، همسالان،معلمان و ... مورد تأیید و احترام قرار گیرد. اگر از همان دوران کودکی تأیید و احترام در خانواده باشد فرد در دوران نوجوانی می‌تواند عزت نفس مناسب را داشته باشد.
دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان در حفظ عزت نفس مشکلات بیشتری  دارند و والدین باید به آن توجه کنند. اگر به این سنین توجه نکنیم، خواهیم دید که آنها برای داشت اندام ایده‌آل و چهره زیبا پیوسته با خود درگیر هستند.
زمانی که به عزت نفس توجه نشود و والدین کمبود آن را جدی نگیرند و به دنبال جبران آن نباشند، احتمال اینکه نوجوان به آسیب‌های روانی دچار شود، بسیار زیاد خواهد بود.

مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس، واقع در پل حر، روبه‌روی کلانتری 11 زند، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در زمینه‌های روان‌شناسی، خانوادگی، اجتماعی، حقوقی، اربیتی، ازدواج و ...  می‌باشد. تلفن پذیرش و نوبت‌دهی: 07132227006

همچنین سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580 آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه‌های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و ... می‌باشد. شهروندان عزيز می‌توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره‌گيری نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی