[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۵۱
  • دوره جدید

تلاش برای تقویت توجه شنیداری در دانش‌آموزان، روزنامه شیراز نوین

امروزه بسیاری از بچه‌ها با اشتیاق قدم به مدرسه می‌گذارند و از بودن در این محیط احساس رضایت می‌کنند. اما برخی خانواده ها، نگرانی‌هایی بابت ورود فرزند کلاس اولی خود به یک محیط آموزشی جدید دارند ولی امروزه کمتر شاهد هستیم که دانش آموز کلاس اولی برای قبول چنین موقعیتی دچار مشکل شود و والدین را نگران کند. برای دانش آموزی که اولین بار سر کلاس درس می‌نشیند لازم است که بداند باید به صحبت‌های معلم خود گوش فرا دهد تا مطالب را بهتر آموخته و به حافظه خود بسپارد. پس چه خوب است که اولیا تا اندازه‌ای در این موارد دانش آموز را آماده کرده تا توانایی‌های دانش آموز شکوفا شوند. مهارت گوش دادن دانش آموز به گفته‌ها و خواسته‌های والدین و مربیان، عامل مهمی در یادگیری آنان می‌باشد و پیشرفت در امور آموزشگاهی و زندگی اجتماعی و رابطه یعاطفی مناسب را به همراه دارد. اما فعالیت‌هایی برای تقویت توجه شنیداری عبارت‌اند از:
گوش دادن به صداها: بچه‌ها چشم هایشان را می‌بندند و به صداهای اطراف گوش می‌دهند. به طور مثال، به صدای ماشین ها، هواپیما، حیوان‌ها و سایر صداهای بیرونی، و صداهای اتاق مجاور.
صداهای ضبط شده: صدای هواپیما، قطار، حیوان‌ها و زنگ را می‌توان ضبط کرد، سپس برای دانش آموزان پخش کرد و از آن‌ها خواست که صداها را تشخیص دهند.
تشخیص صدای خوراکی‌ها: از دانش آموزان بخواهید به صدای انواع خوراکی‌ها مثل کرفس، سیب یا هویج هنگام خوردن، بریدن یا خرد کردن گوش کنند.
علائم نارسایی شنیداری عبارت‌اند از: پاسخ ناهماهنگ به تحریكات شنیداری از جمله پاسخگویی سؤال معلم، دامنه توجه كوتاه، حواس پرتی در هنگام ارائه تحریكات توأم دیداری و شنیداری، اشكال در جهت‌یابی صوت، تقاضای مكرر برای تكرار مطالب مخصوصاً موقع نوشتن دیکته، اختلال در حافظه كوتاه مدت و بلندمدت.

 

• رؤیا حسن‌نژاد؛ دبیر راهنمای شاهد؛ ناحیه یک شیراز
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی