[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

امسال سال بحران اسکواش است، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
یک تصمیم عجیب باعث شد تا برخی هیئت‌های ورزشی از چاله به چاه افتاده و سایران نیز نگران آینده خود باشند.
سال گذشته بود که طرح به «مناقصه گذاشتن اماکن ورزشی» توسط اداره کل ورزش و جوانان استان فارس مطرح شد. تمامی اماکن این اداره که خیلی از آنها در اختیار هیئت‌های ورزشی بود، به این طرح وارد شده و بعضی از آنها ظاهراً به بخش خصوصی واگذار شد.
یکی از هیئت‌هایی که در این میان آسیب زیادی دیده، هیئت اسکواش است؛ جامعه اسکواش در یکی‌دو سال گذشته با انگیزه بیشتری به کار خود ادامه می‌داد و با وجود کمبود فضای ورزشی، اما پویایی خود را حفظ کرده و در مسابقات کشوری هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.
سه کورت اسکواش در مجموعه ورزشی والفجر و یک کورت نیز در جوار دفتر هیئت شیراز در محله نیایش، تمام موجودی این رشته در بحث فضای ورزشی بود و مسئولان هیئت‌های فارس و شیراز در تلاش بودند که با افزایش این مقدار، سعی کنند به رشد و توسعه آن کمک کنند، اما حالا به جایی رسیده‌اند که عقب‌گرد به سال‌های گذشته، به یک امر تقریباً دست‌نیافتنی برای آنها تبدیل شده است!
رئیس هیئت اسکواش شیراز می‌گوید: من سال 1402 را سال آسیب و بحران برای اسکواش و سایر رشته‌هایی که این اتفاق برایشان افتاده می‌دانم. نمی‌دانم آن مدیر سطح کلان که روز اول چنین تصمیمی گرفت، چه فکری پیش خود کرده بود که این‌طور  جامعه ورزش را به دردسر انداخت.
امین مولایی افزود: ما باید روز 23 خردادماه اسامی تیم اعزامی ایران جونیور به مسابقات کشوری را اعلام کنیم، در حالی که به دلیل نداشتن سالن، هنوز نتوانسته‌ایم مسابقات انتخابی‌مان را برگزار کنیم! در تیرماه هم میزبان مسابقات کشوری هستیم، اما نمی‌توانیم هیچ‌گونه برنامه‌ای داشته باشیم، چون نه دفتر داریم و نه سالن. حتی دفتر هیئت فارس که در کنار سالن اسکواش والفجر قرار داشت و دارای چهار اتاق بود، به طور کامل در مناقصه واگذار شد و واقعاً مانده‌ایم که با این وضعیت باید چه کاری انجام دهیم.
وی اضافه کرد: حالا مانند یک سرباز هستیم که هیچ چیزی در دست ندارد و به او گفته‌اند برو دفاع کن! سه ماه از سال گذشته و هنوز نتوانسته‌ایم هیچ رویدادی برگزار کنیم. با این‌حال، بچه‌های ما در مسابقات کشوری همچنان افتخارآفرینی می‌کنند، در حالی که شرایط تمرینی‌شان بسیار سخت شده است. به‌عنوان مثال خانم ثمین حسن‌پور که از استعدادهای درخشان و امید بزرگ اسکواش شیراز و فارس است، توانسته در مسابقات اخیر کشوری به مدال نقره دست پیدا کند، اما ما حتی نتوانسته‌ایم از او تجلیلی به عمل آوریم. 
مولایی گفت: چندین بار به اداره کل نامه زده‌ایم و حتی از استانداری نامه گرفته‌ایم و برده‌ایم تا مشکل حل شود، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.
یکی از مربیان و دست‌اندرکاران اسکواش استان نیز نسبت به اتفاقات رخ داده، ابراز نگرانی کرده و عنوان می کند: اسکواش شاید از نظر تعداد نفرات، جامعه بزرگی نباشد، اما پُر از قهرمان است و در تمامی رده‌های سنی، صاحب مدال هستیم. علاوه بر این، در تمامی مسابقات کشوری حتی اگر در استان‌های دیگر برگزار شود، حدود 80 درصد عوامل برگزاری مسابقات اهل شیراز و استان فارس هستند. یعنی اسکواش استان فارس جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد، ولی حالا به وضعیتی دچار شده که نمی‌دانیم آینده‌اش چه می‌شود.
غزاله قدومی‌زاده افزود: مسابقات قهرمانی کشور اسکواش از دوم تیرماه آغاز خواهد شد و باید ورزشکارانمان را به این مسابقات اعزام کنیم، اما آنها هنوز هیچ تمرینی نداشته‌اند. متأسفانه سالن‌های ما به افرادی سپرده شده که اصلاً اسکواشی هم نیستند و خودشان می‌گویند که فقط پول را می‌شناسند، اما حالا به بزرگترین تصمیم‌گیرندگان این رشته در استان ما تبدیل شده‌اند؛ این تأسف‌بار و نگران‌کننده است.
مسئله واگذاری اماکن ورزشی و گرفته شدن آنها از دست هیئت‌ها، تصمیمی است که ظاهراً در سطح وزارت گرفته شده، اما ابعاد و علل آن به طور واضح مشخص نیست؛ اینکه به چه هدفی انجام شده و چطور ادامه پیدا خواهد کرد، اما اینکه این اماکن به افرادی واگذار شود که هیچ دغدغه، شناخت و مسئولیتی نسبت به آنها رشته‌ها نداشته باشند، بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند در درازمدت، مشکلات بسیار زیادی را برای اهالی ورزش رقم بزند. 
به ویژه رشته‌ای مثل اسکواش که انجام تمرین و مسابقه‌هایش نیاز به مکانی کاملاً مشخص با خصوصیات منحصر به فرد دارد، آسیب بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها خواهد دید. یک فوتبالیست می‌تواند در پارک هم تمرینات ابتدایی و حداقلی خود را انجام دهد، اما یک اسکواش‌باز بدون کورت، چگونه می‌تواند تمرین کند؟
البته نیاز بود که پیش از رخ دادن اتفاق، جلوی عملی‌شدن این تصمیمات گرفته شود و مشخص نیست که حالا از لحاظ قانونی، امکان بازگرداندن شرایط به گذشته وجود دارد یا خیر! اما لازم است که مسئولان کلان ورزش استان برای رفع مشکلات رشته‌های آسیب‌دیده از این تصمیم، تمام تلاش خود را به کار ببندند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی