[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تالاب‌ها تشنه نظارت‌اند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
راه‌اندازی نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی،‌ قلع و قمع مزارع آبیاری‌شده با فاضلاب، همکاری با دستگاه قضایی پیرامون تخلفات محیط‌زیستی، پیشتازی فارس در عرصه‌های آموزش و تنویر افکار عمومی، پیگری حقابه بختگان، احراز شهادت محیط‌بانان و مهم‌تر از همه هم‌افزایی برای حفظ و ارتقای وضعیت محیط‌زیست فارس، از مهم‌ترین مواردی بود که مدیر‌کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
عطا پورشیرزاد در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط‌زیست برگزار شد، در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت: در نوروز امسال ۳۰ مورد تخلف محیط‌زیستی کشف شده که نشان از پیگیری و جدیت همکاران پرتلاش در اداره‌کل محیط‌زیست استان فارس دارد. او افزود: فارس در حوزه محیط‌زیست در میان سایر استان‌ها در حوزه محیط‌زیست انسانی، طبیعی، آموزش، تنویر افکار عمومی و روابط‌عمومی، جزو استان‌های پیشرو کشور است. وی با اشاره به این موضوع که رصد وضعیت زیست‌محیطی به‌صورت متداوم و با جدیت انجام می‌شود، اظهار داشت: در روند پایش و برخورد با متخلفان محیط‌زیستی، هیچ خط قرمزی را برنمی‌تابیم.
مدیر‌کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس از واکنش به ‌آبیاری مزارع با فاضلاب گفت: مزارعی که با فاضلاب در مناطق صدرا و شرق شیراز آبیاری شده‌اند، ‌قلع و قمع‌ و با خاطیان برخورد قانونی داشته‌ایم. محیط‌زیست یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی است و به‌صورت داوطلبانه همکاری خود را با سایر سازمان‌ها داشته است. او پیرامون استشمام بوی آزاردهنده در ورودی جنوب شرقی شیراز گفت: ۲۰ آلایندگی نقطه‌ای در ۵۰ کیلومتر از پل چنارراهدار تا تالاب مهارلو داریم که توانستیم بخشی از معضل فاضلاب را حل کنیم.
پورشیرزاد از اتصال فرودگاه، پادگان‌ها و بر خی دیگر از زیرساخت‌های شهری در این منطقه به شبکه فاضلاب خبر داد و افزود: محیط‌زیست در جایگاه نظارتی مسائل را دنبال می‌کند. این مقام مسئول در همین رابطه افزود: جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب برعهده سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و بهداشت است و محیط‌زیست در کنار این ارگان‌ها می‌باشد، اما محیط‌زیست با وجود دغدغه‌ای که دارد، با جدیت وارد موضوع شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعار این هفته در سال جاری با عنوان «نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی» اظهار داشت: این شعار در سال جاری به درستی نام‌گذاری شد؛ چراکه یکی از معضلات جامعه جهانی که در سطح ایران به شکل شدیدتر شاهد آن هستیم، استفاده از مواد، ظروف و کیسه‌های پلاستیک است. او عنوان کرد: در سطح جامعه از کوچک‌ترین خرید در خواربارفروشی، مارکت‌ها و اغذیه‌فروشان شاهد استفاده از پلاستیک هستیم که بعد از استفاده در طبیعت رها شده و پس از آن از بودجه مملکت برای سامان‌دهی، جمع‌آوری و دفن این مواد هزینه می‌شود.
پورشیرزاد با اشاره به اینکه اگر بودجه صرف‌شده در این حوزه از ابتدا درست مدیریت شود، می‌تواند در حوزه‌های دیگر که در راستای منافع مردم و مملکت باشد، هزینه شود، گفت: تاکنون سازوکار درستی در خصوص عدم استفاده از پلاستیک انجام نشده است و تنها در یک مقطع تبلیغاتی صورت گرفت و محیط‌زیست با توان خود نسبت به توزیع کیسه‌های پارچه‌ای به جهت جایگزینی با کیسه‌های پلاستیکی اقدام کرد. این مقام مسئول اضافه کرد: این اقدام شاید به‌صورت نمادین اتفاق افتاد، اما این موضوع هنوز در جامعه به‌عنوان یک فرهنگ مطرح نشده است. از سوی دیگر اصناف در حوزه‌های مختلف همچون نانوایی‌ها، خشکبار و سایران باید در این حوزه پای کار بیایند. مدیر‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس تأکید کرد: در این راستا اگر اراده و تصمیم‌سازی وجود نداشته باشد و مرحله اجرا و ضوابط صورت نگیرد، شاهد اتفاقات مثبتی نخواهیم بود. پورشیرزاد همچنین در خصوص استفاده از پلاستیک افزود: هنوز عدم استفاده از پلاستیک به‌صورت قانونی برای سایر نهاد‌ها مدون نشده است. وی در ادامه با اشاره به احراز شهادت محیط‌بانان اذعان کرد: شهادت همکار محیط‌زیست احراز شد، اما در رابطه با همیار محیط‌زیست در تلاشیم تا از وزارت کشور احراز آن انجام شود.
پورشیرزاد با یادآوری این مطلب که روزبه‌روز انتظارات از محیط‌زیست بیشتر می‌شود و امکانات ما در همان اندازه باقی مانده است، اظهار کرد: سازمان محیط‌زیست پیگیر حقابه تالاب‌هاست. حقابه بختگان سال گذشته احصا و رهاسازی آن انجام شد. مشکل سر دهانه‌های رودخانه طویل «کر» است که آب قابل‌قبول به تالاب نرسید و باید معضل سر دهانه‌ها رفع مشکل شود تا حقابه مناسبی به تالاب برسد. وی افزود: سازمان محیط‌زیست کار خود را در چارچوب ضوابط قانونی و ستاد احیای استان پیگیری می‌کند و حقابه تالاب‌ها را احصا کرد و عملیات رهاسازی انجام شد.
پور شیرزاد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در رسیدن آب به تالاب‌ها با آن مواجه شدیم، سر دهانه‌های رودخانه کر بود که به دلیل عدم مهندسی جدید آب قابل‌قبول به تالاب نرسید و وارد زمین‌های کشاورزی نشد. 
او همچنین تأکید کرد: در اختصاص حقابه به تالاب‌ها نظارت صفر تا صد این موضوع برعهده وزارت نیروست و هرگونه عدم انجام وظایف در این حوزه، کوتاهی در 
وظایف است.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست فارس با اشاره به اینکه امروزه نیاز به آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به جامعه را داریم، اضافه کرد: برخی از مشکلات زیست‌محیطی به‌خاطر عدم اطلاع مردم از مسائل زیست‌محیطی است و مردم باید چالش‌های محیط‌زیستی را مدیریت کنند. یکی از معضلات جهانی و در ایران به‌طور شدیدتر، استفاده از ظروف و مواد پلاستیکی است. وی همچنین در پاسخ سؤال خبرنگاران مبنی بر معرفی اصلی‌ترین مشکل محیط‌زیست، پاسخ داد: تمام مشکلات محیط‌زیست بزرگ است و کوچک‌ترین معضل این حوزه در جامعه و کره زمین می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل قلمداد شود. این در حالیست که نباید هیچ معضلی را در حوزه محیط‌زیست کوچک برشمرد. بالارفتن انتظارات و سطح توقعات از سازمان محیط‌زیست و سنگین‌ترشدن رسالت و اندک‌بودن توان و امکانات این سازمان از دیگر موضوعات مورداشاره مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس بود.
در ادامه این نشست، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست فارس در سخنانی بیان کرد: در حوزه محیط‌زیست استان فارس که شاید بتوان گفت حرفی برای گفتن دارد، تمام تلاش بر آن است تا حداکثر ظرفیت کارشناسی و محیط‌بانی در این حوزه به کار گرفته شود تا محیط‌زیست استان حفظ شود.
قاسم نهاوندی به کیفیت هوای شهر شیراز اشاره کرد و گفت: در این خصوص در وضعیت مطلوب قرار داریم. اما اگر شرایط نامطلوب ادامه‌دار باشد، با دلایلی همچون پایین‌بودن کیفیت سوخت و سایر مشکلاتی که وجود دارد، در آینده دچار مشکل خواهیم شد. از سوی دیگر محیط‌زیست در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفته است. آلودگی مربوط به رودخانه چنار راهدار و آلودگی واحد‌های صنعتی همچون کارخانه نشاسته‌سازی از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود و نهاوندی در این خصوص عنوان کرد: تعداد 20 آلاینده نقطه‌ای در محور چنار راهدار وجود دارد که بخشی از آن‌ها با پیگیری اداره محیط‌زیست فارس رفع شد، اما هنوز آنگونه که باید و شاید معضلات زیست‌محیطی این محور حل نشده است و تنها بخش نظارتی را محیط‌زیست فارس می‌تواند در این حوزه دنبال کند و سایر موارد در اختیار این اداره‌کل نیست. معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست فارس همچنین در خصوص کارخانه نشاسته‌سازی افزود: باتوجه به برنامه زمان‌بندی داده‌شده به این کارخانه در خصوص رفع مشکلات زیست‌محیطی، در جلسات برگزارشده در خصوص این واحد مقرر شد تا تصمیم‌گیری نهایی برای این واحد انجام شود و ذکر این موضوع حائز اهمیت است که محیط‌زیست استان از موضع خود کوتاه نیامده و این کارخانه در لیست واحد‌های آلاینده معرفی شده و جرائم سنگینی به آن‌ها داده شده است. اما با انجام موارد مدنظر بیش از 70 درصد مشکلات کارخانه نشاسته‌سازی رفع شده است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی