[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ترشی مخلوط گل‌کلم، روزنامه شیراز نوین

 زمان آماده‌سازی: 30 دقیقه
 
 مواد لازم
گل کلم: 1 عدد متوسط
هویج: یک دوم کیلوگرم
ساقه کرفس: 2 ساقه متوسط
خیار: یک دوم کیلوگرم
بادمجان: 1 کیلوگرم
سیب ترشی: یک دوم کیلوگرم (نیازی به پوست گرفتن نیست)
موسیر: 100 گرم
سیر: 2 بوته بزرگ
فلفل سبز یا قرمز: 6 عدد
سبزی ترشی(ترخون،نعنا،مرزه،گشنیز، جعفری،پونه): یک دوم کیلوگرم
نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

ترشی از جمله مزه‌هایی است که به ویژه در فصل‌های سرد سال، در سفره ایرانی‌ها در کنار بسیاری از غذاهای سنتی قرار می‌گیرد و انواع گوناگون دارد.یکی از پرطرفدارترین انواع ترشی، ترشی مخلوط است که به آن ترشی گل کلم مخلوط هم گفته می‌شود و شباهت زیادی به ترشی هفت بیجار دارد.برای تهیه ترشی مخلوط گل کلم با توجه به ذائقه و سلیقه خانواده  می‌توانید مواد گوناگونی را به ترشی بیافزایید. همچنین اگر برخی از میوه و سبزی‌ها را دوست ندارید می‌توانید آن‌ها را از دستور تهیه حذف کنید.ولی آنچه در ادامه خواهید خواند، شاید مرسوم‌ترین نوع آن باشد که ذائقه افراد بسیاری را در بر می‌گیرد.در ادامه طرز تهیه ترشی مخلوط پیشنهادی ایران کوک را به صورت مرحله به مرحله مشاهده می‌کنید.به جزئیات ریز دستور دقت کنید و حتماً نکات انتهای مطلب را بخوانید، به این ترتیب خیالتان راحت است که به مشکلی بر نمی‌خورید.

 طرز تهیه
 مرحله اول
تمام مواد را به خوبی شسته و خشک و خرد کنید.اندازه خرد کردن مواد ترشی گل کلم به سلیقه شما بستگی دارد.سیر و فلفل سبز را دو نیم کنید.اگر از موسیر خشک استفاده می‌کنید بهتر است آن را یک ساعت در آب خیس کنید و بعد در صافی بریزید، خوب که خشک شد با سایر مواد مخلوط کنید.
 مرحله دوم
بادمجان‌های خرد شده را در قابلمه مناسب ریخته، روی بادمجان‌ها سرکه بریزید تا روی آن را بپوشاند.قابلمه را روی شعله قرار داده بعد از به جوش آمدن سرکه 4-3 دقیقه زمان لازم است تا بادمجان‌ها حرارت ببینند. بادمجان برای ترشی مخلوط نباید بپزد یا نرم شود، فقط باید چند قل بخورد. بعد از این مدت ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود.
 مرحله سوم
تمام مواد خرد شده را به جز سیر و فلفل سبز همراه سبزی ترشی و ادویه در ظرفی بزرگ خوب مخلوط کنید.
 مرحله چهارم
مواد ترشی مخلوط را داخل ظرف‌هایی که برای نگهداری ترشی در نظر گرفته‌اید بریزید.به این صورت که مقداری از مواد مخلوط ترشی گل کلم درون ظرف ریخته روی آن چند حبه سیر و فلفل قرار دهید و دوباره از مواد مخلوط روی آن بریزید.به همین ترتیب ادامه دهید  تا تمام ظرف پر شود، بهتر است مواد را خوب با دست فشار دهید تا مقدار مواد بیشتری در ظرف جا بگیرد. این انباشته سازی از ورود هوا به داخل ظرف‌های ترشی گل کلم و کپک زدنش جلوگیری می‌کند.
 مرحله پنجم
سرکه یا سرکه مخلوط با آب جوشیده سرد شده را روی مواد بریزید تا جایی که سطح مواد را به خوبی بپوشاند.تناسب آب و سرکه ترشی گل کلم به ذائقه شما بستگی دارد که تا چه حد طعم ترشی سرکه را می‌پسندید.
 مرحله ششم
در انتها، در ظرف‌های ترشی گل کلم را به خوبی سفت کنید تا هوا وارد آن نشود؛ برای اطمینان می‌توانید قبل از قرار دادن درپوش روی سطح باز شیشه را با فویل بپوشانید و بعد در آن را بگذارید و محکم ببندید.ترشی مخلوط بعد از یکی دو هفته آماده مصرف می‌شود. 
 
 نکات کلیدی
 ظرف‌های انتخاب شده برای نگهداری هر نوع ترشی به ویژه ترشی مخلوط بهتر است از جنس شیشه باشد؛ ظرف‌های پلاستیکی از نظر سلامت گزینه مناسبی برای نگهداری ترشی نیست و همچنین در طعم و مزه ترشی مؤثر اسـت.
 از نکات مهم برای تهیه ترشی گل کلم مخلوط علاوه بر تمیزی و خشک بودن ظرف نگهداری ترشی، خشک بودن تمام مواد است، پس مواد ترشی گل کلم را پس از شست‌وشو روی پارچه‌ای تمیز بریزید تا آب آن به خوبی گرفته شود.این کار مانع از کپک زدن ترشی شما می‌شود.
 مقدار زردچوبه تأثیر بسیاری روی رنگ ترشی گل کلم می‌گذارد ،اگر مایل بودید رنگ ترشی شما زردتر یا سفیدتر باشد مقدار آن را کم و زیاد کنید.
 تند و تیزی سرکه‌های صنعتی بیش از سرکه خانگی است، پس برای متعادل کردن طعم ترشی مخلوط سرکه را با مقداری آب جوشیده و سرد شده مخلوط کنید.
 در برخی از دستورها علاوه بر مواد ذکر شده در این دستور، ممکن است موادی چون: به، سیب، پیاز، فلفل دلمه، لوبیا سبز، غوره، گوجه فرنگی نارس و … را هم ببینید که چنانچه پیشتر گفته شد به ذائقه هر شخص یا خانواده بستگی دارد.حتی ادویه و سبزی‌های مورد استفاده در ترشی گل کلم نیز ممکن است متفاوت باشد.
ادویه‌ها: از زردچوبه و نمک گرفته تا کاری، زیره، آویشن،ادویه ترشی آماده و… ممکن است استفاده شود.با خرید زردچوبه و دیگر ادویه‌های پودری از فروشگاه‌های معتبر از اصالت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
 در مورد سبزی‌ها، بعضی افراد در تهیه ترشی مخلوط گل کلم گاهی از گلپر تازه یا پودر آن و تخم گشنیز هم استفاده می‌کنند.
 در فصل گرما یک هفته و در فصل سرد یک ماه زمان نیاز است تا ترشی گل کلم به خوبی جا بیافتد.
 در تهیه ترشی سعی کنید از سبزی‌های تازه استفاده کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی