[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

روابط خانوادگی سالم ، روزنامه شیراز نوین

 مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری 12 معلم فسا؛ زهرا سادات یار احمدی  

لازمه ایجاد و حفظ روابط زناشویی سالم این است که طرفین برای خصوصیات فردی، علایق و نیازمندی‌های یکدیگر ارزش قائل شوند. از این رو سعی کنید در روابط کلامی و غیرکلامی عاطفی و تصمیم‌گیری‌ها به رفتار، افکار‌، نیازها  و خواسته‌های همسرتان توجه کنید و به آنها پاسخ مناسب دهید و هرگز بی‌تفاوت نباشید. بیان عباراتی مانند «همسر م به فکر من نیست، من برای او ارزشی ندارم، او سرش به کار خودش است و ...» نشانه و زنگ خطر جدی هستند.
زن و شوهر باید مشخص کنند که از یکدیگر چه انتظاراتی دارند؛ آنها لازم است گاه‌گاهی در یک فضایی آرام به یکدیگر بگویند چگونه می‌توانم همسو با نیازها و انتظارت تو باشم؟ نسبت به من چه احساسی داری و ... 
زن و شوهر نباید تصور کنند که چون این انتظارات و احساسات، بدیهی و روشن هستند نیازی به طرح آنها نیست. بنابراین زوجین باید احساسات، عواطف و انتظاراتِ خود از یکدیگر را با هم در میان بگذراند؛ مثلاً از  هم بپرسند «آیا از من راضی هستی ؟ آیا من توانسته‌ام پاسخ‌گوی نیاز ها و خواسته‌های شما باشم؟»
خطاها و اشتباهات یکدیگر را هرگز در حضور دیگران بازگو نکنید، بلکه در فرصت و شرایطی مناسب به صورت مستدل و بدون تحقیر کردن و با ذکر ویژگی‌های مثبت او، فقط همان موارد را بیان کنید.بهتر است نسبت به هم گذشت داشته باشید و از خطاهای یکدیگر چشم‌پوشی کنید.
لازمه ایجاد، حفظ و استمرار روابط زناشویی سالم و بانشاط این است که فضای خانواده آرام‌بخش باشد و زن و شوهر از تحقیر کردن یکدیگر پرهیز و از گفتن سخنان طعنه‌آمیز و دو پهلو اجتناب کنند.
در هر فرصتی که پیش می‌آید، سعی کنید با همسر و اعضای خانواده خود ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنید و به گفت‌وگو های خانوادگی بپردازید.
شایان ذکر است که زن‌ها از صحبت کردن با همسرشان لذت می‌برند و از این روش برای نشان دادن مهر و علاقه نسبت به همسرشان استفاده می‌کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود شوهران با علاقه‌مندی به صحبت‌های همسران خود گوش دهند و به آنها نگاه کنند. اگر به هر دلیل نمی توانید خواسته‌ها و نیازهای منطقی و معقول همسرتان  را برآورده کنید از او عذرخواهی کنید و با جملاتی مانند همسر عزیزم می‌دانم که این خواسته یا نیاز حق شماست ولی فعلاً به این دلیل (ذکر دلیل منطقی) نمی‌توانم آن را تأمین کنم، او را قانع کنید و قول دهید که در اولین فرصت ممکن آن نیاز را برآورده خواهید کرد.

سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580، آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه‌های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و ... می‌باشد. شهروندان عزيز می‌توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره‌گيری نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی