[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رشد جمعیت واجب شرعی است، روزنامه شیراز نوین

جمعی از مسئولان و اعضای قرارگاه جوانی جمعیت شهرستان و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی فسا با امام جمعه شهرستان دیدار و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد قرارگاه، عملکرد مرکز درمان ناباروری بیمارستان و طرح‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی به بیان دغدغه‌ها و چالش‌ها پرداختند.
به گزارش وب دا فسا، امام جمعه شهرستان فسا ضمن قدردانی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در بحث جوانی جمعیت به خصوص ارائه خدمات به زوج‌های نابارور گفت: در بحث جمعیت، دو موضوع  مهم است که اولین موضوع، مسئله شرعی در خصوص جمعیت می‌باشد که وقتی از این نظر بسنجیم، مسئله رشد جمعیت و پیگیری جوانی جمعیت واجب شرعی است و موضوع دوم، بحث اثرگذاری جمعیت و فرزندآوری بر سلامتی جسمی و روانی، اعتقادی، فکری و اجتماعی جامعه می‌باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جمالی‌زاده افزود: مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) به عنوان ولی فقیه چندین سال است که در جلسات عمومی و خصوصی به مسئله جمعیت و پیر شدن کشور و آسیب‌های آن و ضرورت فرزندآوری و جوان شدن کشور تأکید کرده‌اند و از نظر ما شیعیان حکم ولی فقیه جزو احکام حکومتی است و اجرای آن حکم، واجب می‌باشد. وی اضافه کرد: در قرآن و در دعاها و روایات به مسلمانان در خصوص ضرورت افزایش و کثرت جمعیت و قدرت تک‌تک آحاد جمعیت تأکید شده است. امام جمعه فسا بر تشکیل اتاق فکر با حضور متخصصان و صاحب‌نظران حوزه های مختلف مرتبط با جمعیت و جامعه تأکید کرد و گفت: باید عالمانه و با کار علمی با نسل جدید صحبت شود و برای فرهنگ‌سازی در هر مسئله‌ای به خصوص مسئله جوانی جمعیت، پاسخ‌های علمی داشته باشیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین جمالی‌زاده تأکید کرد: وظایف دستگاه‌های اجرایی شهرستان مشخص شود و ادارات موظف هستند به صورت ماهیانه گزارش اقدامات حوزه‌های خود را به دانشگاه اعلام نمایند.
در ابتدای این دیدار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا با اشاره به عملکرد قرارگاه جوانی جمعیت شهرستان گفت: عمده وظایفی که در قرارگاه جوانی جمعیت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد، مربوط به حوزه‌های بهداشت و درمان و زوج های نابارور است و از نظر جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، تسهیلات و مشوق‌های ویژه برای زوجین و ... نیاز به اقدامات جدی ادارات و سازمان‌های دیگر و بانک‌ها می‌باشد. دکتر مهدی رضاییان افزود: یکی از اهداف مهم اجرای برنامه فرزندآوری و جوانی جمعیت این است که سیر رشد جمعیت کشور به بالای 5/2 درصد برسد. وی با اشاره به فعالیت مرکز درمان ناباروری بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) از سال96 و ارائه خدمات به 988 زوج  نابارور در سال گذشته گفت: در این مرکز، خدمات ناباروری با تعرفه دولتی به زوج‌های نابارور ارائه می‌گردد و با اضافه شدن فلوشیپ جدید درمان ناباروری و خرید تجهیزات جدید و به‌روزرسانی تجهیزات قبلی مرکز، در 5 روز هفته، مرکز فعال شده و خدمات به زوج‌ها ارائه می‌گردد. رئیس دانشگاه بیان کرد: در معاونت پژوهشی دانشگاه، طرح‌ها و تحقیقات جدیدی در حوزه جمعیت انجام شده و یا آغاز شده است که امیدواریم با نتایجی که از این کارهای پژوهشی خواهیم گرفت، بتوانیم برنامه‌ریزی و تصمیمات مناسبی در بحث جوانی جمعیت داشته باشیم.
فرماندار ویژه شهرستان فسا با بیان اینکه برای کار در حوزه جوانی جمعیت نیاز به نهضت عمومی است، گفت: تنها دستگاه و ارگانی که به جدیت در مسئله جمعیت وارد شده است، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است و وزارتخانه‌های دیگر و بقیه ادارات با جدیت زیاد وارد قضیه نشده‌اند و وظایف خود را انجام نداده‌اند. محمدصادق صفرپور با بیان اینکه بحران جمعیت فقط با سیستم‌های اداری و دستوری اتفاق نخواهد افتاد، اظهار کرد: کشورهای موفق در بحث سیاست‌های جوانی جمعیت به دو مسئله حمایت اقتصادی از خانواده‌ها و مشوق‌های اقتصادی و اصلاح نگرش و ارزش‌آفرینی در فرزندآوری اهمیت زیادی دادند. در ادامه معاون بهداشت دانشگاه و دبیر قرارگاه جوانی جمعیت گزارشی از وضعیت جمعیت شهرستان بین سال‌های 1395 تا 1401 ارائه کرد که در این آمار نرخ باروری کلی شهرستان و موارد ازدواج کاهشی بوده است. دکتر الهام حق‌جو ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت شهرستان تأکید کرد: مسئله جمعیت به‌عنوان یک معضل مهم باید مورد توجه مسئولان ادارات و ائمه جمعه و جماعات قرار بگیرد و همکاری‌های منسجمی در سطح شهرستان نیاز است. دکتر فرجادفر، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به نقش پژوهش در موضوع جمعیت گفت: در ابتدای امر می‌بایست از طریق کارهای تحقیقاتی مسئله جمعیت و عدم تمایل برخی زوجین به فرزندآوری را  آسیب شناسی و سپس با ارائه راهکارهای علمی و عملی، برنامه ریزی برای حل چالش‌ها و مشکلات انجام شود. در این نشست سه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا؛ دکتر عزیزالله دهقان(پژوهش با عنوان: بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به فرزندآوری در زوج‌ها در آستانه ازدواج شهرستان فسا در سال1401)، دکتر شهناز کریمی(پژوهشی با عنوان: تبیین طراحی و روان‌سنجی تسهیل‌گرها و موانع فرزندآوری از دیدگاه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی: ارائه راهکارهای مناسب) و دکتر محمود اوصانلو(طرح پژوهشی با عنوان: پوشش‌دهی ابزارهای IVF با کمک فناوری نانو به منظور افزایش کارایی آنها) گزارشی از پژوهش‌های انجام‌شده و در دست اقدام با موضوع جمعیت ارائه کرظظظظدند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی