[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رفع بوی ضخم و بد ماهی از سطوح مختلف ، روزنامه شیراز نوین

بسیاری از ما به خاطر بویی که ماهی در آشپزخانه راه می‌اندازد، از طبخ آن طفره می‌رویم، ولی از بین بردن بوی ماهی کار زیاد سختی نیست.
به گزارش نمناک، معمولاً افراد زیادی به دلیل بوی ضخم ماهی آن را نمی‌پزند و نمی‌خورند، به همین دلیل در‌این قسمت از سبک زندگی و رازهای خانه‌داری نمناک چند راهکار ساده معرفی شده‌اند تا بتوانید بوی ماهی را هنگام طبخ از بین ببرید.
رفع بوی ضخم ماهی هنگام آماده سازی و طبخ
اگر یکی دو روز است که ماهی را صید و خریداری کرده‌اید و گوشت آن هنوز سفت است، می‌توانید با خیساندن آن در شیر به مدت 20 دقیقه بوی آن را کاهش دهید. کازئین موجود در شیر با تری متیل آمین پیوند خورده و بدین ترتیب کمی ‌از بوی ضخم ماهی را کاهش می‌دهد.
ماهی خام را در مخلوط سرکه و مقدار زیادی آب بخیسانید. ظاهراً ‌این ترکیب بر عطر و طعم ماهی تأثیری نخواهد گذاشت.
بیکینگ پودر نیز می‌تواند به همان روشی که سرکه یا آب لیمو باعث کاهش بوی ماهی می‌شود عمل کند.
از بین بردن بوی ضخم ماهی با مواد اسیدی مانند سرکه یا آب لیمو باعث اتصال تری متیل آمین شده که بوی ماهی را کاهش می‌دهد.
تری متیل آمین را می‌توان با آب شرب خانگی از سطح ماهی شست‌وشو داد. 
از بین بردن بوی ضخم ماهی از روی دست
دستان خود را با آبی که برش‌های لیمو را درآن خیسانده‌اید بشویید. فقط مراقب هرگونه زخم یا بریدگی روی دست خود باشید چرا که اسیدی بودن لیمو سبب سوزش آن می‌شود.
دستان خود را با محلول ضد عفونی شسته و سپس آبکشی نمایید.
دستان خود را با سرکه سفید شسته و سپس آبکشی نمایید. مجدداً همانند روش اول مراقب زخم و بریدگی روی دست خود باشید.
بلافاصله پس از تهیه ماهی دستانتان را بشویید و سپس مقداری نمک ( تقریباً یک قاشق غذاخوری ) نمک در کف دست خود بریزید. از نمک به عنوان اسکراب استفاده کرده و سپس دستانتان را بشویید. فقط توجه داشته باشید در صورتی که زخم و بریدگی بر دست خود دارید مراقب باشید زیرا نمک سبب سوزش آن خواهد شد.
صابون‌های جادویی استیل نیز عالی هستند. شما می‌توانید به مدت 30 ثانیه دستان خود را با‌این صابون زیر آب روان و خنک بشویید. صابون‌های استیل فاقد مواد شیمیایی هستند، بنابراین با پوست و محیط زیست سازگار خواهند بود. از‌این صابون می‌توانید برای از بین بردن بوی سیر و پیاز نیز استفاده کنید.
رفع بوی ضخم ماهی از خانه پس از طبخ
برای از بین بردن بوی ماهی از ظروف و تابه دو عدد سیب زمینی را از وسط برش دهید و روی آن نمک سفره پاشیده و به مدت 2 ساعت در ظرف مورد نظر قرار دهید (ترجیحاً درب آن‌ها را بگذارید ) و سپس ظرف را به خوبی شست‌وشو دهید.
ریختن چای دم کرده در تابه نیز به مدت 15 دقیقه به خوبی عمل می‌کند.
در صورت ریختن آب ماهی روی فرش می‌توانید از روزنامه استفاده کنید. بدین منظور روزنامه را روی محل مورد نظر گذاشته تا رطوبت جذب آن شود.
برای از بین بردن بو یا محدود کردن آن همچنین می‌توانید
 یک لیمو را از وسط برش دهید و به مدت 10 دقیقه در آب کمی ‌بجوشانید. بخار آب رایحه لیمو را پخش کرده و به خنثی کردن بوی بد کمک می‌کند.
یک کاسه از سرکه سفید را به مدت یک شب در محیط آشپزخانه قرار دهید.
 آب را با چند عدد میخک به مدت 30 دقیقه بجوشانید.
 آب را با کمی ‌سرکه سفید بجوشانید.
 در یک تابه مقداری روغن زیتون را گرم کرده و کمی ‌دارچین به آن اضافه کنید.
آب را به همراه یک پیاز بجوشانید.
 برای رفع بو می‌توانید تمام راه کارهای ذکر شده را به کار ببرید.
چرا ماهی بو می‌دهد؟
به منظور مقابله با شوری آب دریا سلول‌های موجودات در اقیانوس پر از اسیدهای آمینه و آمین‌ها هستند. تری متیل آمین اصلی‌ترین آن‌ها می‌باشد. هنگامی‌که ماهی یا صدفی می‌میرد آنزیم‌های باکتریایی به گوشت حمله کرده و ماهیچه‌های ماهی حاوی تری متیل آمین اکسید شروع به تجزیه شدن کرده و منجر به بوی بد ماهی می‌شود.
ماهی هر چه تازه‌تر باشد بوی آن کم‌تر بوده، بنابراین اگر ماهی بوی خیلی بدی داد آن را خریداری نکنید زیرا احتمالاً کاملاً پیر بوده است یا زمان زیادی از صید آن گذشته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی