[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سینمای مستند حرفه ای شود ، روزنامه شیراز نوین

آیین سومین دوره نشان عالی خورشید و اهدای آن به سعید رشتیان عصر روز پنجشنبه در سالن فردوس موزه سینمای ایران برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی موزه سینما، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را منصور ضابطیان برعهده داشت، بخش‌هایی از مراسم نشان عالی خورشید در دو دوره گذشته نمایش داده شد و پس از آن مرتضی رزاق‌کریمی گفت: با توجه به اینکه «نشان عالی خورشید» به تهیه‌کنندگان مستند تعلق می‌گیرد، لازم است به چند نکته درباره سینمای مستند و نقش تهیه‌کننده مستند اشاره ‌کنم. همه ما شاهد هستیم که سینمای مستند رشد فزاینده و باشتابی را طی می‌کند و در دهه‌های اخیر شتاب بیشتری نیز گرفته که ناشی از پیگیری علاقه‌مندان به شناخت ملل، فرهنگ، ادیان و اقوام مختلف است و امروز با رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های مختلف دسترسی به شناخت فرهنگ‌های مختلف نیز آسان شده است.
وی افزود: سینمای مستند هم در ذات خود ویژگی‌هایی دارد و بیشترین سرمایه را برای شناخت در اختیار دارد که می‌توان از آن بهره‌ برد، اما متأسفانه هنوز جهان و به‌ویژه کشور ما نسبت به این نکته غفلت کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانیم، در کشورهای توسعه‌یافته مستندها جایگاه ثابتی از نظر مخاطب دارند و تصور می‌کنم رسانه‌های نوین و شبکه‌های نمایش خانگی می‌توانند از ظرفیت مستندها بهره بیشتری ببرند.
این مستندساز با تأکید بر نقش تهیه‌کننده مستند، ادامه داد: همان‌طور که نویسنده و کارگردان مؤلف داریم، تهیه‌کننده مؤلف نیز داریم، اما تعداد آنها اندک است و سعید رشتیان ویژگی‌هایی دارد که از مصادیق قطعی تهیه‌کننده مؤلف است و نگاه هدفمند و راهبردی نسبت به موضوع فیلمی که 
می‌سازد، دارد.
وی ادامه داد: تهیه‌کننده مؤلف از افکار عمومی شناخت دارد و باید مطالعات بین‌رشته‌ای داشته باشد، اهل تحقیق باشد و فقط عامل توزیع پول نباشد. باید روحیه جمع‌گرایی داشته باشد و افراد مختلف از نسل‌ها و تجربه‌های مختلف را کنار هم جمع کند و سعید رشتیان همه این خصوصیات را دارد و در آثار او عشق به مردم و کشورمان را در بالاترین سطح دیده‌ام و به او افتخار می‌کنم.
در ادامه حسین حق‌گو، مستندساز گفت: سعید رشتیان از بنیان‌گذاران انجمن تهیه‌کنندگان مستند است و از هیچ کوششی در این راه مضایقه نکرد، تا آنجا که حتی در تمام ایام تعطیلی خانه سینما بدون چشمداشت جلسات انجمن را برگزار می‌کرد.
وی با بیان اینکه حجم تولیدات سعید رشتیان در صدا و سیما متنوع است، خاطرنشان کرد: مستندهای «تهران من»، «آینه فرهنگ»، «تصویرگران انقلاب» و... از آثار درخشان او به شمار می‌رود. شیوه او در تولید آثار مستند به‌صورت استمراری است؛ او بسیار مطالعه می‌کند و مسیر تحقیق را همراه با کارگردان اثر انجام می‌دهد و این امر صرف زمان و دقت در جزئیات از رابطه او با سینمای مستند نشئت می‌گیرد؛ سینمایی که اگر سال‌ها در آن کار کنید پولدار نخواهید شد. به پاس قدردانی سینمای مستند سعید رشتیان، او را «عالی‌جناب در امر تهیه‌کنندگی مستند» قلمداد می‌کنم.
در بخش دیگر این مراسم، علیرضا حسینی عضو هیئت‌مدیره خانه سینما و انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند نیز گفت: سعید رشتیان همیشه برای من حکم مربی داشت. در شورا و آکادمی خانه سینما همیشه کنارم بود و هر زمان هر مشکلی به‌ وجود می‌آمد، بیشترین زحمات بر گردن او بود. به نظرم اگر هر انجمن یک سعید رشتیان داشته باشد، خوشبخت است.
در ادامه رامین حیدری‌فاروقی گفت: در حوزه ادبیات ایران بر مفهوم راز تأکید بسیاری شده است که همیشه این سؤال مطرح می‌شود که منظور از راز چیست و به اعتقاد من در حوزه روابط انسانی و اخلاقی این راز چیزی جز اعتماد نیست.
وی ادامه داد: هر انسان نشانه‌دار و شاخصی، اعتمادبرانگیز است و حتماً در زندگی‌اش یک آدم قابل‌اعتماد دیده است. من معتقدم خوشبختی در ما با تعداد افراد قابل‌اعتماد زندگی‌مان نسبت مستقیم دارد و در حوزه اجتماعی پیداکردن آدم‌های قابل‌اعتماد که بتوانند خود را در توفیق دیگران شریک بدانند و از توفیق دیگران خشنود باشند، آسان نیست. من این تجربه را با سعید رشتیان دارم؛ پس آدم خوشبختی محسوب می‌شوم.
در ادامه مستند کوتاهی از سعید رشتیان برای حاضران در مراسم نمایش داده شد و بعد از آن مرضیه برومند، مرتضی رزاق‌کریمی، رامین حیدری‌فاروقی، حامد شکیبانیا، علیرضا حسینی و محمد صوفی روی صحنه آمدند و نشان عالی خورشید و لوح یادبود را به «سعید رشتیان» اهدا کردند. همچنین در ادامه حسین ترابی مستندساز پیشکسوت نیز به روی صحنه آمد و از سعید رشتیان قدردانی کرد.
سعید رشتیان پس از دریافت نشان عالی خورشید گفت: خود را مرهون سینما و مخصوصاً سینمای مستند می‌دانم و تأکید می‌کنم که این مراسم برایم منزل پایانی بوده و پایان خوشی است. در حال حاضر در سینمای مستند در نقطه‌عطف مهمی به سر می‌بریم که امیدوارم همه ما اهالی جامعه هنری بتوانیم به سلامت از آن عبور کنیم و من این نقطه‌عطف را تأکید قطعی و قابل‌بازگشت بر حرفه‌ای‌شدن در سینمای مستند می‌دانم. امیدوارم رفته‌رفته وزن حرفه‌ای‌گری را در سینمای مستند بیشتر ببینیم و پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه برای مستند دو دسته‌بندی فیلم مستند و سینمای مستند قائل است، ادامه داد: تاریخ سینمای ما سرشار از افتخارات و الگوهایی است که آنها را می‌توانیم در دسته‌بندی فیلم مستند قرار دهیم و هرچه پیش می‌رویم، می‌بینیم علاقه‌مندی به این نوع سینما بیشتر می‌شود. 
رشتیان در ادامه بیان داشت: تصور می‌کنم ما که در این حوزه قدیمی هستیم هنوز نتوانستیم مدل‌های حرفه‌ای و جاافتاده‌ای ارائه دهیم که علاقه‌مندان به این حوزه با تکلیف روشن‌تر وارد این وادی شوند و درحال حاضر در نقطه‌ای هستیم که باید بیشتر به سمت حرفه‌ای‌شدن در سینمای مستند پیش برویم و نشانه این اتفاق می‌تواند این باشد که توجه ما به تهیه‌کنندگی به‌عنوان یک حرفه باید افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه سینما کار گروهی و جمعی است و این موضوع در سینمای داستانی روشن است، بیان داشت: این موضوع در سینمای مستند به دلایل مختلف هنوز به قطعیت نرسیده و باید به‌صورت گروهی و جمعی این فعالیت را پیش ببریم. فکر می‌کنم تأکید بر کار گروهی و ویژگی‌هایی که از این طریق به سینما وارد می‌شود، ما را به موقعیت مطلوب نزدیک می‌کند و سینمای مستند را به سمت سینمایی می‌برد که مخاطبان آن، پاسخ سؤالات و انتظارت خود را می‌بینند و زمینه‌ساز گفت‌وگوی بیشتر در مسائل مختلف می‌شود. ما می‌سازیم تا دیده شویم و از مخاطب شروع می‌کنیم.
در این مراسم مرتضی رزاق‌کریمی، مرضیه برومند، رامین حیدری‌فاروقی، حامد شکیبانیا، محمد صوفی، علیرضا حسینی، حسین ترابی، علی دهکردی، علی لقمانی، امیر اثباتی، حسین ترابی، سیدمهدی طباطبائی‌نژاد، امیر اثباتی، رضا خوشدل، عبدالحسین بدرلو، عصمت شاکری، مهناز مظاهری، مژگان صیادی، ارد زند، حسین حقگو، آرش قاسمی و... حضور داشتند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی