[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

نقاشی «مونه» قربانی حملات معترضان شد، روزنامه شیراز نوین

در ادامه حملات معترضان محیط‌زیستی به آثار هنری مشهور نقاط مختلف جهان، این بار دو معترض با رنگ و چسب به شیشه تابلو نقاشی «کلود مونه» در سوئد حمله کردند.
به گزارش ایسنا و به نقل از ان‌بی‌سی، مسئولان موزه ملی سوئد روز چهارشنبه اعلام کردند که دو زن در استکهلم پس از پرتاب نوعی رنگ به نقاشی هنرمند فرانسوی «کلود مونه» و سپس چسباندن دستان خود به قاب آن، دستگیر شدند.
این تابلو نقاشی که «باغ هنرمند در ژیورنی» نام دارد، به‌عنوان بخشی از یک نمایشگاه در موزه ملی سوئد به نمایش گذاشته شده بود. به گفته سخنگوی این موزه، این تابلو نقاشی پشت شیشه قرار داشت و متخصصان مرمت مشغول بررسی این نقاشی هستند تا متوجه شوند آسیبی به آن رسیده است یا خیر.
مدیر این موزه درباره حمله معترضان به تابلو نقاشی «مونه» بیان کرد: «ما طبیعتاً از اقداماتی که در آن هنر یا میراث‌فرهنگی در معرض آسیب قرار می‌گیرد، صرف نظر از هدف آن، حمایت نمی‌کنیم.»
یکی از زنانی که در این اقدام اعتراضی شرکت داشت، در جریان این اعتراض فریاد زد: «وضعیت اضطراری است. من به‌عنوان یک پرستار تماشای این وضعیت را قبول نمی‌کنم. همه‌گیری در برابر فروپاشی اقلیمی چیزی نیست. این مسئله مرگ و زندگی است.»
تابلو نقاشی «باغ هنرمند در ژیورنی» که «مونه» در سال ۱۹۰۰ میلادی نقاشی کرد، جدیدترین اثر هنری است که هدف حملات گروه‌های فعال در حوزه محیط‌زیست قرار گرفته است. چندین ماه است که موزه‌های سراسر اروپا با خطر حضور غافلگیرکننده فعالان محیط‌زیستی فعالیت کرده‌اند. این گروه از افراد، به نقاشی «مرگ و زندگی» اثر «گوستاو کلیمت»‌ نقاش برجسته اتریشی حمله کردند و روی آن رنگ سیاه روغنی ریختند. دو معترض روی یکی از نقاشی‌های «امیلی کار» نقاش کانادایی که در «گالری هنر ونکوور»‌ نگهداری می‌شود، شیره درخت افرا ریختند و دست‌هایشان را با چسب دیوار چسباندند.
«جیغ» اثر «ادوارد مونک» که در «موزه ملی نروژ» واقع در «اسلو» نگهداری می‌شود، چندی پیش هدف حمله معترضان نیز قرار گرفته بود. مجموعه تابلوهای مشهور «قوطی‌های سوپ کمبل» اثر «اندی وارهول» هنرمند نامدار آمریکایی که در «گالری ملی استرالیا» نگهداری می‌شود نیز توسط معترضان محیط‌زیستی خط‌خطی شده بود. دو فعال حوزه محیط‌زیست دستانشان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر «فرانسیس گویا» که در موزه «پرادو» نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند. همچنین گروهی دیگر از فعالان روی شاهکار «ون‌گوگ» سوپ نخودفرنگی ریختند. «دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار عصر طلایی «یوهانس ورمیر» در «موزه مائریتشویس» واقع در «لاهه» و نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر «کلود مونه» نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند. حتی «آفتاب‌گردان‌ها»ی مشهور «ون‌گوگ» نیز در امان نماندند و دو زن با حمله به تابلوی گران‌قیمت «گل‌های آفتاب‌گردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی