[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

توسعه در پرتو دیپلماسی شهری، روزنامه شیراز نوین


 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
شهردار رامسر گفت: در جهان امروزی شهرها پدیده‌ای پیچیده و پویا هستند که باید با افق فکری بلندمدت و استراتژی کارآمد نسبت به مدیریت آنها اقدام کرد.
دکتر علی امینی شاد در دیدار با معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، به گوشه‌ای از ظرفیت‌های رامسر به‌عنوان شهر بهشتی و پرجاذبه شمال کشور اشاره کرد و افزود: رامسر دروازه کشورهای اوراسیا خواهد شد و از شخصیتی بین‌المللی برای گفت‌وگو با جهانیان برخوردار می‌باشد و البته شیراز مهد علم و فرهنگ و ادب و سومین شهر زیارتی ایران و از ظن من دروازه ورود به کشورهای حاشیه خلیج فارس.
او با اعلام پیام دوستی اهالی شریف رامسر به مردم عالم و فرهنگ‌مدار شیراز گفت: انعقاد تفاهم‌نامه فرهنگی و پیمان خواهرخواندگی میان شیراز و رامسر زمینه‌ساز هم‌افزایی، فرصت‌سازی و باروری ظرفیت‌های این دو شهر خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به برخی از پروژه‌های عمرانی که در شهر زیبای رامسر در حال اجراست، بیان داشت: بازگشایی خیابان‌ها، احداث پل و تقاطع‌ها، جمع‌آوری و مدیریت آب‌های سطحی، توسعه باغ‌های گردشگری، پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، احداث پیاده‌رو و پیاده‌راه‌های ساحلی و برنامه‌ریزی سایت زباله و تغییر نگاه و تبدیل صنعت بازیافت به صنعت پول‌ساز از شاخص‌ترین طرح‌هایی است که مدیریت شهری در مدت اخیر نسبت به اجرای آنها اهتمام ورزیده و به‌موازات آن نگاه ویژه‌ای هم به طرح‌های مطالعاتی و فرهنگی و 
اجتماعی دارد.
دکتر امینی شاد در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: شهر رامسر با اتخاذ سیاست‌های راهبردی در حال خروج از وضعیت تک‌هسته‌ای است و با اجرای پروژه‌های جدید به‌سوی چندهسته‌ای‌شدن پیش می‌رود که این موضوع نقش ارزنده‌ای در بهبود کیفیت زندگی شهروندان و رونق گردشگری خواهد داشت. ایشان رودخانه صفارود را نام برد که ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی که انجام شده، تبدیل به مقصد گردشگری 
خواهیم کرد.
شهردار رامسر خواستار توجه بیشتر حاکمیت به ظرفیت شهرهای مهم و نقش ارزنده آنها در بالندگی ایران اسلامی شد و اظهار داشت: برخورداری از حمایت‌های ملی از سوی سیاست‌گذاران برای شهرهای مهم کشور حیاتی است و چنانچه دولت در راستای توسعه زیرساخت‌های این‌گونه شهرها سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد، کلیت ایران اسلامی از برکات آن بهره‌مند خواهد شد.
وی با اشاره به این موضوع که در حوزه تدوین طرح‌های جامع جمعیتی شهرهای گردشگرپذیر باید به میزبانی از جمعیت شناور توجه داشت، عنوان کرد: رامسر میزبان بیش از یک‌میلیون نفر گردشگر در ماه است و برای بهره‌برداری از این پتانسیل مهم باید زیرساخت‌ها و امکانات شهری را با بهره‌گیری از اعتبارات ملی در مسیر رشد و توسعه قرار داد.
این مدیر ارشد شهرداری رامسر در بخش دیگری از سخنانش گفت: اطلس سرمایه‌گذاری رامسر با تلاش مراکز دانشگاهی در حال تدوین است و ان‌شاءالله در مردادماه سال جاری رویداد بزرگ سرمایه‌گذاری در این شهر با حضور نمایندگان کلان‌شهرهای ایران و جهان برگزار خواهد شد.
دکتر امینی شاد بارقه‌های جهش عمرانی در کلان‌شهر شیراز را مشهود ارزیابی کرد و افزود: اختصاص 80درصد بودجه به خدمات عمرانی در کلان‌شهر شیراز به‌عنوان یک گام مثبت در عرصه سازندگی ایران اسلامی برشمرده می‌شود.
وی با اشاره به پیشرفت‌های عمرانی که در شهر زیبای رامسر در مدت اخیر روی داده، اضافه کرد: بودجه رامسر در سال 1400 تقریباً 80میلیارد تومان بود که در سال جاری با تلاش‌های صورت‌گرفته بیش از ۴۰۰میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است.
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که اداره شهرها بر اساس نگاه سیاسی یک آسیب برشمرده می‌شود، بیان داشت: در جهان امروزی شهرها پدیده‌ای پیچیده و پویا هستند که باید با افق فکری بلندمدت، استراتژی کارآمد و بهره‌گیری از هم‌افزایی‌های دیپلماسی شهری نسبت به مدیریت آنها اقدام کرد. وی گفت: در شرایط کنونی به‌غیر از تقویت مدیریت شهری در ساختار نظام اداری، مفهوم‌بخشی به دیپلماسی شهری زیر سایه دیپلماسی ملی برای پررنگ‌کردن نقش شهرها از واجبات است. دکتر امینی شاد با اشاره به توجه گردشگران به ظرفیت‌های چشمگیر رامسر بیان داشت: چندی پیش میزبان مسابقات جهانی بدنسازی با حضور نزدیک به یک‌هزار نفر شرکت‌کننده از 18 کشور در رامسر بودیم. بسیاری از شخصیت‌های جهانی با نام پرآوازه رامسر به‌واسطه کنوانسیون تالاب‌ها آشنا هستند و به‌واسطه همین ظرفیت می‌توانیم میزبان مسابقات و جشنواره‌ها و همایش‌های بین‌المللی در مقیاس گسترده‌ای باشیم.
در ادامه این دیدار صمیمانه، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به تشریح مؤلفه‌های جهش عمرانی در سومین حرم اهل بیت(ع) پرداخت. دکتر محمد امین با ابلاغ پیام سلام و دوستی شهردار کلان‌شهر شیراز که در مأموریت به سر می‌برد، اظهار داشت: سال 1402 فرصتی برای شکوفایی عمرانی پروژه‌های شهرداری شیراز است و بودجه عمرانی این کلان‌شهر پس از تهران در رتبه دوم کشور ایستاده است.
او با اشاره به برخی از پروژه‌های عمرانی که در سطح شهر شیراز در حال اجرا هستند، بیان داشت: در حال حاضر شهرداری شیراز مجری احداث 27 تقاطع و پل است و این در حالی است که در حوزه آزادراه و بزرگ‌راه‌سازی پروژه‌های متعددی به وسعت 37 کیلومتر در دست احداث بوده و در سال جاری 20 کیلومتر از آنها به بهره‌برداری خواهد رسید. وی در همین رابطه افزود: سامان‌دهی آب‌های سطحی، احداث ساختمان‌های تأثیرگذار شهری، احداث پردیس فرهنگی با هفت سالن سینما و تئاتر، ساخت مراکز آتش‌نشانی و امداد و نجات، حفظ و گسترش زیرساخت‌های فضای سبز، احداث زیرگذر و تونل‌سازی، آسفالت معابر، پیاده‌راه‌سازی و مدیریت آب‌های سطحی گوشه‌ای از پروژه‌های عمرانی مدیریت شهری شهرداری 
شیراز است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به تلاش‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل صورت می‌گیرد، اظهار داشت: شیراز از معدود کلان‌شهرهایی است که هنوز از نعمت هوای پاک برخوردار است و شهرداری شیراز برای حفظ این ظرفیت طرح‌های مختلفی را در دست اجرا دارد.
وی در همین رابطه با اشاره به پیشرفت خطوط مترو در چهار گوشه شهر شیراز گفت: کلان‌پروژه قطار شهری در فازهای مختلف به طول 25 کیلومتر در حال احداث است و با بهره‌برداری از آن گام بلندی در راستای مدیریت چالش‌های حوزه حمل‌ونقل برمی‌داریم.
دکتر امین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تأکید شورای اسلامی شهر و شهردار کلان‌شهر شیراز نسبت به پروژه‌های محرومیت‌زدایی گفت: سامان‌دهی و رسیدگی به حاشیه‌ها و مناطق محروم شیراز با اجرای پروژه‌های عمرانی نقش ارزنده‌ای در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان داشته و با توجه به اهمیت این موضوع، 5 درصد از بودجه پروژه‌های عمرانی به آن اختصاص یافته است.
این مقام مسئول با اشاره به برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در سومین حرم اهل بیت(ع) گفت: شهرداری شیراز نگاه ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های مشارکتی دارد و بر پایه آن پروژه‌هایی نظیر پارک آبی، آکواریوم، مجتمع اقامتی تفریحی، بازار پروتئین و بسیاری موارد دیگر با اعتباری بالغ بر 15هزار میلیارد را در دستور کار قرار داده است.
بر اساس این گزارش، گفتنی است شهردار رامسر در دیدار با رئیس شورای اسلامی شهر شیراز راهکارهای هم‌افزایی ظرفیت‌های شهری را بررسی کرده و ضمن استقبال از این پیشنهاد و ارائه راهکارهای علمی برای استفاده از این پیشنهاد و عملیاتی‌شدن سیاست‌های این مهم، دستورات لازم را برای اجرایی‌شدن تفاهم خواهرخواندگی صادر کردند. در پایان شهردار رامسر ضمن سپاس به دلیل میزبانی از مدیریت شهری شیراز برای بازدید از رامسر دعوت به عمل آورد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی