[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

غلبه بر خشم طبیعت با روحیه سازندگی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
آیین پایان عملیات حفاری تونل‌های دوقلوی شهید خادم صادق در بزرگ‌راه شهید سلیمانی به همت شهرداری شیراز برگزار شد. این مراسم با حضور شهردار کلان‌شهر شیراز، مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و جمعی از مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه در ابرپروژه بزرگ سردار شهید سلیمانی برگزار شد.
 تقدیر مدیریت شهری از مشارکت شهروندان
شهردار کلان‌شهر شیراز در این مراسم بر تداوم سازندگی شیراز تأکید کرد. دکتر محمدحسن اسدی با تقدیر از همه دست‌اندرکاران پروژه‌های مدیریت شهری که زمینه آبادانی شیراز را پدید می‌آورند، اظهار داشت: عملیات تکمیل رینگ رفت و برگشت تونل جنوبی شهید خادم صادق در یک فاز هفت کیلومتری اجرا می‌شود. وی با اشاره به اینکه این پروژه در طول اجرا با موضوعات و مسائل مختلفی مواجه شد، افزود: در سال 99 در این نقطه رانش زمین رخ داد و موجب توقف در اجرای پروژه شد. دکتر اسدی ادامه داد: با توجه به اینکه در اجرای این فاز از پروژه اجرای تونل‌ها در دستور کار نبود و مقرر شد تا اجرای پروژه به صورت تقاطع غیرهم‌سطح یا ترانشه‌برداری اجرا شود، اما در ادامه با مسائل پیش‌آمده، یک بازطراحی در اجرای این پروژه صورت گرفت و ساخت چهار تونل جایگزین ترانشه‌برداری شد. این مقام مسئول ضمن تقدیر و قدردانی از مشارکت مردم محله منصورآباد باتوجه به اجرایی‌شدن عملیات این پروژه عمرانی، گفت: اجرای این پروژه برای ساکنان این محله زحمات بسیاری داشت، اما تمام دغدغه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر شیراز این است که بتوانند این پروژه را به‌صورت فعال و شبانه‌روزی ادامه داده و به اتمام برسانند. اشاره به مشکلات اجرایی و گلایه‌های پیمانکار در اجرای این پروژه، دیگر موضوع مورداشاره شهردار شیراز در حاشیه بازدید از این بزرگ‌راه بود. وی پیرامون این ماجرا گفت: مسائل مالی یکی از دغدغه‌های اصلی پروژه‌های عمرانی است و با توجه به بحران مالی و اقتصادی که در سطح کشور وجود دارد، به همان نسبت نیز شهرداری شیراز با این موضوعات مواجه بوده و درآمد‌ها کفاف هزینه‌های مختلف به‌ویژه اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی را به سختی می‌دهد، اما عوامل شهرداری تلاش دارند تا اجرای پروژه‌ها متوقف نشود.
 عزمی راسخ برای پیشبرد طرح‌های عمرانی
شهردار شیراز معتقد است علی رغم وظایف بسیار زیادی که برعهده شهرداری‌هاست، اما اقدامات عمرانی که توسط شهرداری تعریف می‌شود، بایستی با جدیت، اعتماد و عزم راسخ اجرای آن‌ها انجام شود. اسدی همچنین خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که چرا شهرداری پروژه‌های عمرانی، تقاطع و... را اجرا می‌کند؛ چراکه به‌جز شهرداری هیچ نهادی برای مردم کاری انجام نمی‌دهد و این مدیریت شهری بوده که در خدمت مردم است. شهردار کلان‌شهر شیراز در پایان اضافه کرد: در شهرداری یک ید واحد با شورای اسلامی شهر شیراز در راستای اجرای پروژه‌ها فعال است و مشکل جدی در روند اجرا وجود ندارد، اما موضوعات تملک، نقدینگی و تأمین مصالح از مواردی است که به‌راحتی دسترس‌پذیری به آنها ممکن نیست.
 کوهسار به سرانجام می‌رسد
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از پیشرفت چشمگیر پروژه کوهسار مهدی با وجود تمامی چالش‌ها و مشکلات خبر داد. دکتر محمد امین از پروژه کوهسار مهدی به‌عنوان ابرپروژه‌ای تأثیرگذار در سطح کلان‌شهر شیراز یاد کرد و افزود: این پروژه از دیدگاه بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، به‌عنوان تأثیرگذارترین طرح ترافیکی و حمل‌ونقلی شهرداری شیراز قلمداد می‌شود.
او با اشاره به پیشینه‌ای از این طرح استراتژیک گفت: روند ساخت این پروژه کلان از دو دهه گذشته در سه فاز آغاز شد و هر یک از این فازها به نام یکی از بزرگ‌مردان ایران اسلامی نام‌گذاری شده است. 
در ابتدای مسیر با نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی روبه‌رو هستیم و پس از تقاطع شهدای گمنام، به نام آیت‌الله حائری شیرازی می‌رسیم و آخرین فاز پروژه به نام آیت‌الله محلاتی نام‌گذاری شده است. وی با اشاره به مشخصاتی از این طرح کلان عمرانی گفت: این ابرپروژه شهری در فاز سوم هفت کیلومتر طول دارد و در یک دهه پیش عملیات عمرانی آن آغاز شده است. 
در طول هفت کیلومتر مسیر این پروژه، تعداد 8 پل بزرگ، 4 دستگاه تونل، 2 تقاطع غیرهم‌سطح و خاک‌برداری‌های کلان احداث شده است. معاون شهردار شیراز با اشاره به برخی از حوادث طبیعی که سد راه اجرای پروژه شدند، اظهار داشت: بنا بر مستندات سازمان زمین‌شناسی ایران، بزرگ‌ترین زمین‌لغزش کشور در منطقه منصورآباد شیراز روی داد که منجر به وقفه در انجام کار شد. او با اشاره به این موضوع که این بزرگ‌راه با توجه به تمامی ضوابط ایمنی احداث شده، اظهار داشت: برای مقابله با رانش زمین، یک دیوار سیصدهزار مترمکعبی احداث شده است. دکتر امین فاز سوم این پروژه را سخت‌ترین مرحله اجرایی معرفی کرد و افزود: اجرای این پروژه با چنین حجم خاک‌برداری و حفاری تونل در کشور بی‌نظیر است. در همین راستا در آذرماه سال گذشته قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به‌عنوان یکی از پیمانکاران توانمند در عرصه احداث بزرگ‌راه منعقد شد و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. وی افزود: مجموعه شهرداری شیراز با حمایت تمام‌عیار دکتر اسدی تصمیم گرفته است تا پروژه‌های برزمین‌مانده را 
به اتمام رساند. 
 پروژه‌های مدیریت شهری بر ریل آبادانی
گفتنی است بازدید از پروژه عمرانی زیرگذر گویم و نشست بررسی در خصوص پروژه خط دو مترو از دیگر برنامه‌های شهردار شیراز در حاشیه بازدید هفتگی وی از بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی شهر شیراز بود. پروژه بزرگ‌راه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با طول 28 کیلومتر مسیر رفت و برگشت پس از متروی شیراز، بزرگ‌ترین پروژه این کلان‌شهر است که پس از یک وقفه کوتاه در سال 99 به سبب رانش زمین و برخی مشکلات تملکی و فنی در ادامه با تغییراتی در اجرا مواجه شد که پس از شروع مجدد عملیات اجرایی، اکنون عملیات حفاری تونل جنوبی شهید خادم صادق به اتمام رسید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی