[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رقبا فراتـــر از سطح هنـدبال ایــــران بودند، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
بازیکن باتجربه هندبال کازرون می‌گوید دلیل پیشرفت خیره‌کننده این رشته در شهر او، برگزاری مسابقات متعدد در سطح مدارس بوده است.
تیم هندبال شهید شاملی کازرون اخیراً در مسابقات هندبال باشگاه‌های آسیا به عنوانی بهتر از هشتمی دست پیدا نکرد. شاید هواداران این تیم انتظار رتبه بهتری داشتند، اما شاگردان ظهرابی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند که برخی از آنها را یکی از بازیکنان بومی این تیم توضیح می‌دهد.
محمد صفری، بازیکن شماره 10 شهید شاملی در بازی‌های  جام باشگاه‌های آسیا عملکرد قابل قبولی داشت؛ او بیش از 15 گل برای تیمش به ثمر رساند و هرگاه در زمین بود، با تمام توان برای موفقیت تیمش تلاش کرد. با او که حالا 32 سال سن دارد، گفت‌و‌گویی انجام دادهایم که در ادامه می‌خوانید:
 حضور در جام باشگاه‌های آسیا و کسب رتبه هشتمی، چقدر از انتظارات شما را برآورده کرد؟
- تیم ما متأسفانه به دلیل مشکلاتی که عمدتاً به مسائل مالی مربوط بود، نتوانست با آمادگی ایده‌آل در رقابت‌ها شرکت کند. حتی تا چند روز پیش از شروع بازی‌ها، اصلاً معلوم نبود در  این مسابقات به میدان برویم. از لحاظ بدنی و ذهنی، آمادگی کاملی برای این بازی‌ها نداشتیم، اما به هرحال هرچه در توان داشتیم گذاشتیم تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.
 با همان ترکیب مسابقات لیگ به آسیا رفتید؟
- به دنبال چند بازیکن خارجی بودیم و چند بازیکن داخلی را هم می‌خواستیم؛ بازیکنان خارجی که به دلیل مشکلات مالی اصلاً نتوانستیم جذب کنیم و دو نفر از  بازیکنان داخلی هم که باشگاه به دنبالشان بود، مصدوم شدند و نتوانستند در این مسابقات حاضر شوند. با این حال یکی دو بازیکن جدید به ترکیبمان اضافه شد. از ترکیب لیگ خودمان هم یکی دو نفر که همان ابتدای فصل مصدوم شدند و نتوانستند در ادامه مسابقات و همین‌طور مسابقات آسیا حاضر شوند. 
 بهترین نمایش شما مقابل چه تیمی بود؟
- مقابل النجمه بحرین بالاتر از انتظار ظاهر شدیم؛ مقابل تیمی که قهرمان شد با اختلاف اندکی باختیم. مقابل چین و ازبکستان هم که همان‌طور که انتظار می‌رفت پیروز شدیم و در برابر الدحیل و الکویت هم همه توانمان را گذاشتیم، اما باید بپذیریم که آن تیم‌ها فراتر از سطح هندبال ایران هستند و شاید تیم ملی ما هم نتواند آنها را شکست دهد.
 گروه شما نسبت به گروه دیگر که تیم سپاهان در آن حضور داشت، خیلی سخت‌تر نبود؟
- قطعاً همین‌طور است، واقعاً شرایط قرعه‌کشی ناعادلانه بود و گروه‌ها توازن نداشتند. سه تیم در گروه ما، هر سه مدعی قهرمانی بودند که دوتای آنها به فینال هم رسیدند. الکویت هم که در رده‌بندی مقابل سپاهان به میدان رفت، آن الکویت مرحله گروهی نبود. آنها پس از اینکه نتوانستند به نیمه‌نهایی برسند، انگیزه‌شان را از دست دادند و سه بازیکن اصلی‌شان هم مسابقات را ترک کردند؛ با این حال در پنالتی مقابل سپاهان پیروز شدند.
 در کدام بازی می‌توانستید پیروز شوید اما شکست خوردید؟
- مقابل نماینده عمان برای کسب رتبه هفتمی؛ خستگی هم خیلی روی بچه ها اثر گذاشته بود.
 شاید هم بی‌انگیزگی ...
- فکر نمی‌کنم؛ بچه‌ها خیلی دلشان می‌خواست پیروز شوند و انگیزه داشتند. از لحاظ فنی هم مقابل حریف کم نیاوردیم. خیلی از توپ‌های آخرمان را به تیر زدیم و نهایتاً با یک گل اختلاف باختیم.
 عملکردتان در لیگ چقدر راضی‌کننده بود؟ امکان قهرمان شدن برایتان وجود داشت؟
- تیم سپاهان که قهرمان شد در 4 بازی 2 بار مقابل ما شکست خورد و تنها یک بار پیروز شد و یک‌بار هم مساوی کردیم. اولین بازی که در کازرون برگزار شد، ما سه بازیکن اصلی‌مان را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشتیم. در بازی دوم در اصفهان با اختلاف 4 گل این تیم را بردیم و در فینال هم که بازی اول متأسفانه شرایط اصلاً خوب نبود و داوری هم اذیتمان کرد و با اختلاف 9 گل باختیم. بازی برگشت را با اختلاف 6 گل بردیم و در مجموع در این 4 بازی، بهتر از حریف بودیم.
 پس می‌شود گفت با یکدیگر هم‌سطح بودید و می‌توانستید قهرمان شوید.
- بله؛ شاید هم سطح ما بالاتر بود ولی فقط یک بازی از دستمان در رفت و همان کارمان را خراب کرد. با بدشانسی و به خاطر تفاضل گل، قهرمانی را واگذار کردیم.
 سال قبل هم دوم شده بودید.
- بله سال هم تقریباً با همین شرایط نایب‌قهرمان شدیم.
 از عملکرد خودت چقدر راضی هستی؟
- من هرچه در توانم داشتم را گذاشتم و در مجموع راضی هستم اما در آسیا بیشتر از خودم راضی بودم تا لیگ.
 در یک بازی هندبال چه چیزی یک بازیکن را شاخص و متمایز می‌کند؟ تعداد گلی که می‌زند؟
- هندبال یک رشته واقعاً کامل است و شاید به همین خاطر است که می‌گویند هندبال مادر رشته‌های توپی است. شما نمی‌توانی بگویی با یک فاکتور می‌توانی بهترین باشی؛ باید در تمام فاکتورها وضعیت خوبی داشته باشی تا بتوانی هندبالیست خوبی باشی. گلزنی هم تنها ملاک نیست، به نظر من اگر بتوانی طوری بازی کنی که یارت گل بزند، خیلی مهم‌تر از گلزنی خودت است.
 غیر از تو، چند بازیکن دیگر شهید شاملی، بومی و اهل کازرون هستند؟
- فکر می‌کنم 4 یا 5 نفر.
 چرا کازرون از قدیم قطب هندبال بود؟ آیا به خصوصیات اقلیمی و فیزیکی برمی‌گردد یا دلایل دیگری دارد؟
- نه فکر می کنم دلیل اصلی آن این بوده که از قدیم، یعنی از دو نسل قبل از ما، هندبال در مدارس کازرون خیلی جدی گرفته می‌شد. شما تصور کنید، الآن در استان ما مسابقات هندبال بین دبیرستان‌ها برگزار می‌شود و تنها 5 یا 6 تیم در آن شرکت می‌کنند، اما در کازرون، جام هندبال به‌عنوان ورزش اول در مدارس و با حضور تعداد زیادی تیم برگزار می‌شد. همین باعث زیاد شدن هندبالیست‌ها و پیشرفت هندبال در این شهرستان شد. آن زمان که سالن هم نبوده و همه روی آسفالت بازی می‌کردند، برای همین مردم خیلی خوب شرایط سخت آن زمان در خاطرشان هست.
 هندبال امکانات چندانی هم نمی‌خواهد و می‌توان در شهرهای دیگر هم این پیشرفت را مشاهده کرد.
- بله ولی متأسفانه چیزی که در ایران کمتر به آن توجه می‌شود، مسئله استعدادیابی است. فرد استعدادیاب خیلی مهم و تأثیرگذار است. این نسل آخر ما که در هندبال پیشرفت کردند، همگی دست‌پرورده یک مربی به نام آقای "مرتجز" بوده‌اند. معلم ورزش ما که در استعدادیابی تبحر خاصی دارد، اما متأسفانه از زمانی که بازنشسته شد، کسی نرفت دنبالش تا او را به ورزش برگرداند. دلگرمی به او داده نشد و به همین دلیل بعد از نسل ما، دیگر هندبال کازرون به قدرت سابق بازنگشت. هندبال پایه هم پسرفت کرد و از سال گذشته دوباره استارت استعدادیابی در کازرون زده شده، اما به نتیجه رسیدن این کار، پروسه‌ای زمان‌بر است و چند سال طول می‌کشد.
 در مجموع از حضورت در عرصه هندبال راضی هستی؟
- از این نظر که سال‌ها در شهر خودم بازی کرده‌ام بله، اما از لحاظ مالی خیلی وضعیت خوبی نبود. فقط در همین چند سال اخیر بود که یک مالک خوب داشتیم. قبل از آن اصلاً اسپانسری پیدا نمی‌شد و تیم به سختی اداره می‌شد، اما هندبال را دوست دارم و از اینکه هندبالیست هستم، راضی‌ام.
 صحبت پایانی.
- ای کاش مسئولان وقتی نمی‌خواهند کمک کنند، صحبتی هم نمی‌کردند. اینکه ابتدا بگویند کمک می‌کنیم و بعد غیبشان بزند، صورت جالبی ندارد؛ این رفتارها بیشتر باعث دلسردی اهالی هندبال می‌شود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی