[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سیاست آبستن تعاملات جهانی، روزنامه شیراز نوین


رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم تهیه نقشه راه برای گسترش همکاری‌ها و عملی‌شدن تفاهمات صورت‌گرفته میان ایران و ازبکستان، حضور پررنگ و موفقیت‌آمیز ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنعتی در تاشکند را نشانه عزم جدی ایران در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این کشور عنوان کرد.
به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر روز یکشنبه در جریان سفر رسمی آقای شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، روابط ایران و ازبکستان را تاریخی و تمدنی و برخاسته از باورهای دو ملت توصیف کرد و با اشاره به ظرفیت‌های خوب دو کشور در جهت توسعه همکاری، این سفر را گام مهمی در جهت تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان عنوان کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه سفر همتای ازبکستانی خود به ایران پس از 20 سال، هدف‌گذاری برای دوبرابرشدن مبادلات تجاری در گام اول و برنامه‌ریزی برای افزایش حجم آن به سه‌میلیارد دلار را به فال نیک گرفت و با اشاره به توافق دو کشور برای تجارت ترجیحی، از وزرای مربوطه دو طرف خواست طی دو هفته آینده لیستی از کالاها را برای تعرفه ترجیحی میان دو کشور را اعلام کنند.
رئیسی همچنین با تأکید بر لزوم تهیه نقشه راه برای گسترش همکاری‌ها و عملی‌شدن تفاهمات صورت‌گرفته میان دو کشور، حضور پررنگ و موفقیت‌آمیز ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنعتی در تاشکند را نشانه عزم جدی ایران در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ازبکستان عنوان کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیشرفت‌های ازبکستان مایه خرسندی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، بر پیگیری توافقات انجام‌شده میان دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، حمل‌ونقل و ترانزیت، علم و فناوری، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارویی در جهت توسعه روابط و تبادل ظرفیت‌ها 
تأکید کرد.
رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تهدیدات ‌و تحریم‌ها برای پیشرفت فرصت ساخته است، بر آمادگی ایران جهت انتقال تجربیات در حوزه‌های مختلف علمی و اقتصادی به ازبکستان تأکید کرد.
رئیسی در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی پیش‌ روی مسیر گسترش روابط با کشورهای همسایه نمی‌بیند، توسعه روابط ایران و ازبکستان را به نفع دو ملت و موجب قوی‌ترشدن دو کشور دانست.
«شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان نیز در این نشست، فاصله طولانی مدت 20ساله برای سفر به ایران را ناشی عدم توجه و غفلت گذشتگان برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل دو کشور دانست و با بیان اینکه ازبکستان به تجربیات موفق ایران در مسیر پیشرفت نیاز دارد، بر علاقه‌مندی این کشور برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی، فناوری، حمل‌ونقل، زیرساخت‌های انرژی، پزشکی و کشاورزی تأکید کرد و از شرکت‌های ایرانی و فعالان بخش خصوصی ایران برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی ازبکستان دعوت کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی