[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

تأمین برق پایدار در تابستان، روزنامه شیراز نوین


 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

وزارت نیرو در دولت سیزدهم با تأمین برق پایدار در حوزه خانگی گام بلندی به سوی رفاه شهروندی برداشت. اقداماتی نظیر گسترش زیرساخت‌های تولید، فرهنگ‌سازی در مصرف برق، اعمال طرح‌های تشویقی، برخورد قانونی با انشعاب‌های غیرمجاز، تکیه بر گزارش‌های مردمی در حوزه دستگاه‌های استخراج رمزارز غیرمجاز و اقداماتی از این دست توانست تابستان مطلوبی را برای شهروندان در دولت سیزدهم به ارمغان آورد. در آستانه فصل گرم، مدیران عرصه برق استان فارس وعده برق پایدار در کشاکش تابستان را مطرح کرده و خواستار همکاری بیش از پیش مشترکان در این حوزه هستند.
 کاهش ناترازی در حوزه تولید و مصرف
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس از صنایع انرژی‌بَر استان فارس درخواست کرد به تعهدات خود برای تولید برق 
عمل کنند.
یدالله حقیقی با اشاره به اینکه ۱۷ صنعت انرژی‌بر در فارس فعال‌اند که تفاهم‌نامه‌هایی برای مدیریت بهینه مصرف و تولید انرژی با بهره‌گیری از مولدهای در اختیار منعقد کرده‌اند، گفت: متأسفانه برخی از این صنایع بزرگ هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. خواست ما برای عبور از تابستان پرمصرف امسال عمل به این تعهدات است. حقیقی در ادامه از تدوین برنامه‌ریزی‌های وسیع برای عبور از تابستان پیش رو بدون خاموشی برق نام برد و گفت: بیش از ۹۵ درصد از این برنامه‌ها اجرایی و عملیاتی شده است. ناترازی‌های تولید و مصرف با اجرای همین برنامه‌ها کمتر شده ولی هنوز وجود دارد. رفع کامل ناترازی نیاز به هماهنگی، هم‌افزایی، زمان و بودجه دارد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ناترازی برق امسال روی عدد ۱۲هزار مگاوات است که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. باید با مصرف بهینه این ناترازی رفع شود. در حوزه اداری یک‌هزار مگاوات مدیریت بار پیش‌بینی شده است. برنامه‌ریزی‌هایی مانند تغییر ساعت اداری که نتایج ملموسی دارد توانسته است به کاهش ناترازی‌ها کمک کند. مراکز اداری باید ۳۰ درصد در ساعت اداری و ۶۰ درصد در ساعت غیراداری صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشند. حقیقی با بیان اینکه بسیاری از سیستم‌های سرمایشی و برودتی موجود در بازار استاندارد (A) را ندارند، اظهار داشت: اکثر این دستگاه‌ها استاندارد نیست و کنترلی هم روی آن وجود ندارد. به ازای هر درجه گرما با استانداردسازی دستگاه‌های سرمایشی تا سه درصد می‌توان در مصرف برق صرفه‌جویی کرد؛ یعنی اگر دمای آسایش را از ۱۸ روی ۲۵ برسانیم، حدود ۲۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی خواهیم داشت. عمده مشکل در حوزه مصرف خانگی به سیستم‌های سرمایشی برمی‌گردد. در استان فارس ۲هزار و ۲۰۰ مگاوات برق به مصرف می‌رسد تا دستگاه‌های سرمایشی عمل کنند. این ظرفیت در کشور ۳۵هزار مگاوات است. بنا بر این حدود ۵۰ درصد از برق مصرفی متعلق به سیستم‌های سرمایشی است؛ در حالی که چهار پنج سال باید زمان مصرف شود تا یک‌هزار مگاوات برق با سرمایه‌گذاری کلان تولید و نیروگاهی احداث شود. بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان هزینه لازم است تا این ظرفیت تولید برق 
ایجاد شود.
 هزینه تولید با تعرفه برق تناسب ندارد
در همین رابطه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس خواستار مدیریت مصرف در بخش کشاورزی شد و از گسترش زیرساخت‌های عرصه تولید خبر داد. حمیدرضا کریمی‌فرد با اشاره به این موضوع که بیشترین میزان مصرف انرژی برق در بازه زمانی ١٥ تیر تا ١٥ مردادماه اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: در این ایام، توجه به برنامه‌های تشویقی و اطلاع‌رسانی در خصوص لزوم مدیریت مصرف، بسیار ضروریست.وی با تأکید بر اینکه هزینه تولید با تعرفه برق هیچ‌گونه تناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: بیش از نصف کل انرژی مصرفی فارس به بخش کشاورزی اختصاص دارد؛ حال آنکه تعرفه دریافتی در حد صفر است. او با یادآوری اینکه همه‌ساله از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور، دوره پیک بار است، گفت: در محدوده ۲۷ شهرستان تحت مدیریت توزیع برق فارس، یک‌میلیون و ۳۷هزار مشترک وجود دارد که ۲.۷ درصد از آنان مشترک بخش کشاورزی هستند. این گروه طی ۲ ماه اول امسال بالغ بر ۵۲ درصد از کل انرژی برق توزیع‌شده در استان را مصرف کرده‌اند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس با بیان اینکه از ١٥ خرداد ظرفیت برقابی وارد مدار می‌شود، گفت: ۸۵ درصد از کل مشترکان برق تحت مدیریت توزیع فارس را بخش خانگی به خود اختصاص داده که سهم این بخش از کل انرژی مصرف ۲۸ درصد بوده است. کریمی‌فرد به ابلاغیه هیئت وزیران و تعیین تکالیفی برای ادارات و سازمان‌های تحت مدیریت قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح، اشاره و اضافه کرد: در برنامه‌های مدیریت مصرف برق بخش خانگی در سال ١٤٠٢، دو سیاست طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی و اجرای قانون افزایش پلکانی تعرفه برای مشترکان پرمصرف پیش‌بینی شده است. مدیرعامل توزیع برق فارس با بیان اینکه، ارزیابی میزان مصرف ادارات به شکل مستمر انجام و در صورت رعایت‌نکردن دستورالعمل‌ها، برق مشترک اداری قطع خواهد شد، به برنامه مدیریت بار در بخش کشاورزی هم اشاره و بیان کرد: از ١٥ خرداد تا ١٥ شهریورماه هر روز از ساعت ١١ صبح تا ١٨ بعدازظهر به مدت ٥ ساعت، پمپ برقی چاه‌های کشاورزی خاموش می‌شود و در ازای این همکاری، مابقی ساعات شبانه‌روز کشاورز از برق رایگان استفاده می‌کند. به گفته کریمی‌فرد، در پروانه‌های بهره‌برداری چاه کشاورزی، ساعت و میزان حجم استحصال آب، قید و مشخص شده و همین اعداد ملاک عمل برای مدیریت مصرف برق است. وی گفت: با توجه به تشویقی‌های اعمال‌شده طی سال برای کشاورزان، برق برای این گروه از مشترکان تقریباً رایگان است، حال آنکه به گفته سخنگوی صنعت برق کشور، هزینه تولید هر کیلووات الکتریسیته ۲۰۰۰ تومان است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس با بیان اینکه امکان محاسبه صورت‌حساب برق و میزان پاداش مشترکان در سامانه «برق من» فراهم شده است، گفت: پاداش صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق در بخش خانگی در سال گذشته ٩٤میلیارد تومان بوده است. مدیرعامل توزیع نیروی برق فارس گفت: سال گذشته ٤٠٠٠ دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز در محدوده ۲۷ شهرستان تحت مدیریت این شرکت کشف شده است.
 تبیین شاخص تنبیهی برای مشترکان پرمصرف
در همین رابطه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز از ارائه پاداش‌های ویژه به مشترکان خوش‌مصرف خبر داد. محمدرضا سلاحی با بیان اینکه امسال ٤٥میلیارد تومان در این حوزه پاداش پیش‌بینی شده، اظهار داشت: مدیریت مصرف استاندارد و یک استراتژی مؤثر محسوب شده و مدیریت ناترازی تولید و مصرف یک موضوع حیاتی در مدیریت شبکه‌های برق است. او همچنین با بیان اینکه کاهش بار ممکن است از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد تا سرمایه‌‌گذاری در احداث نیروگاه، افزود: در کلان‌شهر شیراز تلاش کردیم که با استفاده از استراتژی‌ها، مدیریت مصرف در ساعت پیک بار اعمال کنیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز به اعمال سیاست‌های تشویقی مدیریت مصرف طی سال گذشته هم اشاره کرد و با بیان اینکه ٣٢میلیارد تومان پاداش تشویقی در بخش خانگی پرداخت شده است، گفت: کمتر از ۵ درصد از مشترکان بخش خانگی در شمار مصرف‌کنندگان پرمصرف و بدمصرف هستند و این در حالی است که شاخص تنبیهی برای این دسته از مشترکان نیز پیش‌بینی شده است. وی همچنین با اشاره به تغییر ساعت کاری ادارات در راستای مدیریت مصرف بار، اعلام کرد که در ادارات سطح کلان‌شهر شیراز تا ٢٥ درصد مگاوات بار کاهش پیک در بازه زمانی ساعت ۱۳ تا ۱۶ بعدازظهر داشته‌ایم. در عین حال طی هفته قبل، برق ١٢ اداره و چند بانک در شیراز که مدیریت مصرف بار را رعایت نکردند، قطع شد. او با بیان اینکه سال گذشته ١٥٤ مرکز استخراج رمزارز غیرمجاز شامل ۱۰۵۳ دستگاه کشف کردیم، گفت: با کشف این تعداد دستگاه، دومیلیون و ۶۰۰هزار کیلووات ساعت برق به حساب عملکرد انرژی بازگشت. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با اشاره به وجود یک‌هزار و ١٠٠ مشترک صنعتی، عنوان کرد: کمتر از ٣٠۰ مشترک صنعتی مشمول مدیریت بار هستند. به گفته سلاحی، در بخش کشاورزی هم روزی ٥ ساعت باید اعمال مدیریت بار داشته باشیم که در این زمینه هم مباحث خوبی ارائه شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی