[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حذف اطاله دادرسی ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، رئیس‌کل دادگستری فارس در کنفرانس خبری ویژه هفته قوه قضائیه، آخرین وضعیت پرونده منتهی به بازداشت برخی مدیران شهرداری و بعضی اعضای شورای شیراز و همچنین رخداد حافظیه شیراز را تشریح و عملکرد سال گذشته دستگاه قضا را ارائه کرد. حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی چهارشنبه ٣١ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، بیان کرد: دستگاه قضایی در فارس با ٤٢ حوزه، بزرگ‌ترین حوزه قضایی کشور به‌لحاظ تعدد و گستردگی را در کشور به خود اختصاص داده است. او، اجرای سند تحول را مهم‌ترین برنامه‌ای عنوان کرد که سال گذشته دادگستری فارس بر آن متمرکز شد و ادامه داد: اجرای این سند موردتأکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه بود که خوشبختانه طبق آخرین آمارها، در فارس ٩٠ درصد از سند تحول، اجرایی شده است. رئیس‌کل دادگستری فارس همچنین کاهش اطاله دادرسی که از ابرچالش‌های دادگستری بود را از مزایای اجرای این سند ذکر و خاطرنشان کرد: در کل محاکم کیفری و تجدید نظر استان، ٧٥٠ پرونده تعیین تکلیف نشده داریم. موسوی با بیان اینکه از مجموع آرای صادرشده طی سال گذشته، تنها ١٠ پرونده واجد ایراد تشخیص داده شد، گفت: سال گذشته با صدور آرایی از تعطیلی ۶۷ شرکت جلوگیری و در راستای تحقق شعار سال و کمک به دستگاه‌های اجرایی مشکل ۳۶۷ واحد راکد مرتفع شد. رئیس‌کل دادگستری فارس با اشاره به بازدید اخیر مسئولان قضایی این استان از املاک تملیکی، خاطرنشان کرد: صرفاً ١٠ پرونده باقی مانده که طی یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود. موسوی همچنین به احیای حقوق عامه به‌عنوان یکی از اولویت‌های سند تحول اشاره کرد و ضمن یادآوری اینکه ورود به مسئله سد تنگ سرخ، رودخانه چنار راهدار، باغ‌های قصردشت و... از دیگر موارد احیای حقوق عامه بوده است، گفت: در بحث حقوق عامه کشتزارها به‌ویژه کشتزارهای گندم که با آب فاضلاب آبیاری می‌شدند، به میزان ٣٠٠ هکتار معدوم شده است.
رئیس‌کل دادگستری فارس با بیان اینکه سال گذشته ٥هزار هکتار رفع تصرف از اراضی ملی در فارس محقق شد، سیاست دستگاه قضا در خصوص باغ‌شهری‌ها را مانند گذشته دانست و تأکید کرد که بر پایه این سیاست تغییر کاربری‌های غیرمجاز تخریب می‌شوند. موسوی به مقابله قاطعانه با فساد به‌ویژه در بخش اداری اشاره و اعلام کرد که با ٢٣ مدیر در استان فارس برخورد شده یا در آستانه برخورد هستیم و در این‌باره با کسی تعارف نداریم و با قاطعیت ورود می‌کنیم. رئیس‌کل دادگستری فارس همچنین به جذب نیروی انسانی توانمند به‌ویژه ٩٠٠ قاضی و آموزش توزیع آنها در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه پژوهش در فارس قضات برجسته‌ای داریم. رئیس‌کل دادگستری فارس با بیان اینکه ١٠٠درصد ابلاغات در استان الکترونیکی شده است، عنوان کرد: حذف کاغذ در دادگستری و دادرسی بدون کاغذ در دستور کار است.
موسوی همچنین یادآور شد: ٩٩ درصد اراضی ملی و ٤٤ درصد از اراضی زراعی و باغی در استان ثبت شده‌ است.
او یکی از اقدامات مهم انجام‌شده در دادگستری فارس طی یک سال گذشته را احکام جایگزین حبس ذکر و اعلام کرد که حکم ۹هزار نفر از افرادی که زندانی‌شدن آنها قطعی بود، به حبس تغییر کرد. رئیس‌کل دادگستری فارس به آمار صلح و سازش‌ها در فارس هم اشاره و بیان کرد: ٥٠ درصد از هر ١٠٠ فقره پرونده به صلح و سازش می‌رسد. همچنین ٧١ پرونده قتل عمد در سال گذشته به مصالحه رسید و از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ پرونده به سازش منتهی شده است.
موسوی به دفاتر قضایی و چالش ترافیک در سطح کلان‌شهر شیراز اشاره و بیان کرد: ۱۴ دفتر به‌زودی در شیراز اضافه می‌شود. او به پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) اشاره و عنوان کرد: این پرونده تعیین تکلیف و حکم هم صادر شده است و منتظر صدور اجازه اجرای حکم هستیم.
به گفته رئیس‌کل دادگستری فارس، ١٥١ فقره پرونده کثیرالشاکی در فارس وجود دارد که احکام آنها صادر شده است. موسوی در خصوص پرونده‌های شکل‌گرفته تعدادی از کارکنان شهرداری و دو تن از اعضای شورای شهر شیراز گفت: پرونده در شعبه دهم بازپرسی در حال تکمیل تحقیقات است. بدون ملاحظه نیز برخوردهای قضایی انجام شده است.همچنین به دلیل عدم نیاز به بازداشت افراد قبل از صدور رأی نهایی، متهمان با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و تا اواسط تیرماه هم کیفرخواست پرونده صادر می‌شود.
او به مشکلات حقوقی کارخانه روغن نباتی و آی‌تی‌آی اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذار جدید کارخانه روغن نباتی در حال فعالیت است و به‌زودی به منطقه ویژه اقتصادی منتقل می‌شود. کارخانه «آی‌تی‌آی» نیز به مزایده گذاشته شده و با اعلام موافقت دو شرکت احتمالاً این کارخانه به‌زودی واگذار می‌شود. امید است تا مردادماه به نتایج خوبی در این باره برسیم. رئیس‌کل دادگستری فارس به مسئله پیش‌آمده در خصوص آرامگاه حافظیه هم اشاره و بیان کرد: قوانین مشخص است؛ به هر حال جرم هم مشهود بود و دادگستری در راستای حقوق عامه ورود کرد. با مدیرکل میراث و مدیر مجموعه برخورد قضایی و پرونده مرتبط هم تشکیل شد و میزان تقصیرات افراد در حال بررسی است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی