[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۵
  • دوره جدید

هدف داشتن در زندگی، خواب‌آور است ، روزنامه شیراز نوین

راز اینکه شب خواب خوشی داشته باشید، این است که صبح دلیل شایسته‌ای برای بیدار شدن داشته باشید. این نتیجه‌ای است که نظرسنجی محققان آمریکایی، پس از بررسی رابطه عادات خواب و هدف داشتن در زندگی به آن دست یافته اند. 
افرادی که اهداف مستحکمی در زندگی دارند، کمتر از بی خوابی و اختلالات خواب رنج می‌برند و در نتیجه ادعا شده که استراحت بهتری در طول شب می‌نمایند.
جیسون اونگ، عصب شناسی است که هدایت این پژوهش را در دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو عهده دار بوده است. او می‌گوید تشویق مردم به تعیین اهدافی رفیع در زندگی می‌تواند آنان را از شر بی خوابی خلاص کرده و آنان را از مصرف قرص‌های خواب بی‌نیاز نماید.
بیش از 800نفر با سن 60 تا 100سال در این مطالعه شرکت کردند و به پرسش‌هایی در مورد کیفیت خواب و اهداف و انگیزه‌هایی که در زندگی دارند، پاسخ داده اند. برای ارزیابی میزان هدفمندی این افراد، از آنان خواسته شد تا با نمره دادن به عباراتی نظیر «زمانی که به کارهای خود در گذشته فکر می‌کنم، احساس خوبی دارم» و «آرزو دارم که در آینده چه کارهای انجام دهم».
طبق گفته‌های اونگ، افرادی که زندگی را بسیار پرمعنی می‌دانند، به احتمال خیلی کمتری دچار آپنه (توفق تنفس در هنگام خواب) می‌شوند، همچنین این افراد کمتر با سندرم پای بی قرار مواجه می‌شوند، بیماری که فرد را بر آن می‌دارد تا در خواب پاهای خود را حرکت دهد، عارضه‌ای که شب‌ها تشدید می‌شود. طبق این تحقیق، افرادی که زندگی هدفمندتری داشته اند، در کل کیفیت خواب بهتری را تجربه کرده اند.
بی خوابی و برخی دیگر از اختلالات خواب در سنین بالا متداول‌تر است اما اونگ می‌گوید این یافته‌ها را می‌توان به گروه‌های بیشتری از مردم تعمیم داد. 
او می‌افزاید: «کمک کردن به مردم برای این که در زندگی هدف داشته باشند، می‌تواند یک استراتژی مناسب برای بهبود کیفیت خواب، آن هم بی نیاز از دارو باشد. به خصوص برای افرادی که هر روز بیشتر دچار بی خوابی می‌شود.»
به کسانی که از اختلالات خواب رنج می‌برند توصیه می‌شود تا هر روز در زمان مشخصی به خواب رفته و صبح رأس ساعت معینی از خواب برخیزند. زمانی که به رختخواب می‌روند روند مشخصی را تکرار نمایند، مصرف کافئین، الکل و نیکوتین در هنگام غروب را متوقف کنند، در وعده شام غذای سنگین میل نکنند، پیش از خواب تمرین ورزشی نداشته باشند، چرت زدن‌ها در طول روز را فراموش نمایند و لپ تاپ و تلویزیون را به اتاق خواب خود راه ندهند.
بی خوابی یا کم خوابی یک علامت است که فرد به طور مستمر به خواب نمی‌رود. به عبارتی دیگر مشکل در به خواب رفتن و بیدار شدن به طور مکرر، در خلال شب، همراه با ناتوانی یا اشکال در به خواب رفتن مجدد، بیدارشدن خیلی زود در صبح و خوابی که باعث تجدید قوای فرد نشود را بی‌خوابی گویند. 
بی‌خوابی یکی از اختلالات خواب است که در روان‌شناسی خواب مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. اما ناتوانی در به خواب رفتن و یا ناتوانی در خواب ماندن به مدت طولانی یا عدم تجربه خواب عمیق را کم خوابی می‌گویند. کم خوابی درواقع خود بیماری به حساب نمی‌آید بلکه جزو علایم بیماری محسوب می‌شود. کم خوابی معمولاً ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است. از دیگر علل کم خوابی، می‌توان احساس عدم امنیت، ترس از تنهایی، افسردگی و مصرف کافئین را نام برد.
به نظر متخصصان میزان بی خوابی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و در افراد بالای ۶۵سال این میزان از درصد بالاتری برخوردار است اما به طور کلی اختلالات خواب در همه سنین حتی در سنین کودکی نیز همانند بزرگسالی وجود دارد. آمار گویای این نکته است که یک سوم مردم ایران از بی خوابی به عنوان شایع‌ترین اختلال خواب رنج می‌برند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی