[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جشن بزرگ «روز ملی اصناف» در شیراز برگزار شد، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
همایش بزرگ «روز ملی اصناف» به همت اتاق اصناف شیراز، شامگاه چهارشنبه 31 خردادماه و با حضور رئیس اتاق اصناف کشور، رئیس بازرسی اصناف کشور، رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس، تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، رئیس بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس، جانشین سپاه فجر فارس در بسیج اقشار، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی، رؤسای دستگاه‌های اجرایی، رؤسای اتحادیه‌های صنفی و جمعی از بازاریان و اصناف و اصحاب رسانه برگزار شد.
دکتر حسین طاهرمحمدی، رئیس اتاق اصناف کشور در بدو ورود به سومین حرم اهل بیت(ع)، به زیارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و قبور شهدای این حرم مطهر رفت و با نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز دیدار کرد و همچنین با بازدید میدانی از بازار در شیراز و دیدار چهره‌به‌چهره با اصناف، به مشکلات بازاریان گوش فرا داد. دکتر طاهرمحمدی ضمن حضور در همایش پاسداشت روز ملی اصناف در استان فارس با قدردانی از رئیس و نایب‌رئیس اتاق اصناف مرکز فارس برای برگزاری این همایش و بزرگداشت یاد شهدا و امام شهدا گفت: یکم تیرماه با توجه به جایگاه اصناف در تقویم ملی کشور به‌عنوان روز ملی اصناف ثبت شده است و باید بگوییم که اصناف در تمامی ادوار همراه نظام بوده‌اند و جامعه صنفی کشور در پیروزی انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس و در عرصه آسیب‌های اجتماعی همواره خدمتگزار مردم بوده و است. رئیس اتاق اصناف کشور ادامه داد: در دوران کرونا اصناف به‌عنوان جهادگران اقتصادی از جان و مال خود گذشتند و علی‌رغم تعطیلی خود با کمک مؤمنانه همراه مردم و نظام بودند؛ چون نظام را متعلق به خود می‌دانند.
وی با تأکید بر اینکه اصناف جهادگران عرصه اقتصاد هستند، تصریح کرد: اصناف علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات دیگر از هیچ کوششی برای حفظ نظام و آبادانی کشور دریغ نکرده‌اند و شاهد زحمات ریاست‌جمهوری پرتلاش در سایه تأسی به منویات مقام معظم رهبری برای پیشرفت کشور و نظام و رونق فعالیت‌های اقتصادی هستیم که اصناف نیز در این عرصه میدان‌دار هستند.
طاهرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مجموعه عوامل مختلفی نرخ کالاها را برای عرضه در بازار تعیین می‌کند، بیان داشت: تأمین مواد اولیه، حمل‌ونقل و... در نرخ کالا مؤثر هستند و در برخی از بخش‌ها بین تولید تا عرضه، حلقه مفقوده داریم که این حلقه باید توسط اتاق اصناف ایران احصا شود و همچنین قانونگذار باید مبالغی را از سهم جریمه‌ها در اختیار اتاق اصناف برای تأمین هزینه‌های بازرسی قرار دهد؛ اما در چند سال اخیر این مبالغ پرداخت نشده است. وی ادامه داد: وقتی ابزار و لوازم کافی نباشد، راندمان موردنظر حاصل نمی‌شود، اما با تمام مشکلات، اتاق‌های اصناف کشور از سایر منابع خود در حوزه بازرسی‌ها و برای انجام بازرسی استفاده کرده‌اند. همچنین باید روش‌های سنتی را در دنیای امروز تغییر دهیم و بازرسی‌های ما باید هوشمند و هدفمند باشد و به‌روز شوند. رئیس اتاق اصناف کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قشر اصناف در بحران‌ها برای کمک به دولت و نظام زبانزد بوده‌اند، گفت: اصناف ولایت‌مدارند و با این ولایت‌مداری ثابت کردند همواره برای اعتلای نظام و رشد کشور از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. وی با گرامیداشت شهدای اصناف و شهدای امنیت افزود: مشکلاتی در جامعه هست که شاید به دلیل مدیریت نامطلوب برخی مدیران بوده، اما اصناف دست از تلاش برای نظام برنمی‌دارند. در مجموع تعداد متخلفان در اصناف کم است و اکثر کسبه قانون‌مدار هستند و باید آسیب‌ها را شناخته و آنها را رفع کنیم و جریمه همواره کارساز نیست. طاهرمحمدی همچنین عنوان کرد: فصل اظهارنامه مالیاتی خردادماه است و چند جلسه با رئیس اتاق اصناف فارس و سایر اعضا با امور مالیاتی داشته‌ایم؛ نحوه مالیات اصناف بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ تعیین شده بود و با برگزاری جلسات اخیر درخواست‌های خود را مطرح کردیم و امیدواریم با ادامه پیگیری‌ها در خصوص مالیات اصناف به نتایج مطلوبی برسیم.
 اصناف بی‌بدیل‌ترین جایگاه را در اقتصاد کشور دارند
حمیدرضا ایزدی، مدیرکل صمت استان فارس نیز در این همایش با تأکید بر اینکه اصناف در توسعه فعالیت‌های اقتصادی با برنامه‌ریزی، برنامه‌سازی و تصمیم‌گیری به ایفای نقش می‌پردازند، گفت: اصناف و بازاریان بی‌بدیل‌ترین جایگاه و نقش را در اقتصاد کشور دارند و همواره با تلاش و کوشش خود در پی کسب‌وکار و روزی حلال بوده و در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و... نقش خوب خود را ایفا کرده‌اند. وی با اشاره به اهمیت و جایگاه اصناف در چرخه اقتصادی کشور و استان فارس، افزود: جامعه بزرگ اصناف با تلاش و همکاری، برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیمات مناسب در حوزه کاری‌ خودشان که شامل تولید، توزیع و پخش در این چرخه می‌شود، به رشد تولید، مهار تورم و تحقق شعار سال ابلاغی مقام معظم رهبری و رونق اقتصادی کمک می‌کنند‌.
ایزدی بر ضرورت حرکت اصناف به سمت کسب‌وکارها و شیوه‌های بازاریابی نوین و آموزش و توانمندسازی اصناف در رشد اقتصادی و صادراتی تأکید کرد و گفت: بازرسی و نظارت بر بازار کالا و خدمات توسط بازرسان استان فارس به‌طور مستمر انجام می‌شود و استان فارس در سطح کشور در سال ۱۴۰۱ در تعداد تشکیل پرونده، جایگاه دوم و در تعداد بازرسی، جایگاه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است. وی اعلام کرد: استان فارس دارای تعداد ۱۸۰هزار صنوف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی و ۵۶۲ اتحادیه و ۳۶ اتاق اصناف است و بیش از ۶۰هزار واحد صنفی و ۷۶ اتحادیه در شیراز فعالیت دارند که نشانگر حوزه گسترده اشتغال در استان است. ایزدی ادامه داد: مسئولان اتاق اصناف فارس با مدیران دولتی و مسائل اقتصادی کشور تعامل خوبی دارند و تقاضا داریم نمایندگان محترم مجلس هم دید خوبی به اتحادیه صنفی داشته باشند؛ زیرا اصناف بخش مظلوم اقتصادی ما در کشور بوده و از ابتدای انقلاب با مردم و مسئولان همواره همراه بوده‌اند.
 دولت در تصمیم‌گیری‌ها از اصناف نظرخواهی کند
علیرضا رعنایی، نایب‌رئیس اول اتاق اصناف ایران هم در گرامیداشت روز ملی اصناف با خوشامدگویی به رئیس اتاق اصناف کشور برای حضور در این همایش گفت: ما اصنافی‌ها، خودباور و خودکار بوده و خودمان بازارسنج هستیم و همراه با دولت به مردم خدمت می‌کنیم. رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس ادامه داد: انتظاری که از دولت داریم، این است که در تصمیم‌گیری‌ها از اصناف نظرخواهی کند تا رضایت خاطر شهروندان و اصناف حاصل شود. وی به نوسانات بازار هم اشاره کرد و گفت: اگر تولید نباشد، تورم بیشتر می‌شود و باید بدانیم که کاسب گران‌فروش نیست، اما وقتی گران بخرد، چه می‌تواند کند. رعنایی تأکید کرد: سال سختی پیش رو داریم و در سال مهار تورم و رشد تولید از سازمان صمت فارس توقع داریم تا از عرصه تولید بیشتر حمایت کند.
 اصناف سربازان انقلاب اسلامی هستند
ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم ضمن حضور در این همایش بزرگ، تصریح کرد: اصناف همواره دارای تلاش خستگی‌ناپذیری بوده‌اند و نقش اصناف و بازاریان به‌عنوان سربازان انقلاب اسلامی بی‌بدیل است. وی افزود: نظام سیاسی که مردم با آن همراه نبوده‌اند، محکوم به شکست است و مهم‌ترین رشد در تولید قدرت، رضایتمندی مردم است که اصناف در ایجاد این رضایت در جامعه نقش مهمی دارند. عزیزی تأکید کرد: اصناف و کسبه و اتاق‌های اصناف، سرمایه‌های اجتماعی مهمی هستند و باید دولت، مجلس، شورای اسلامی، قوه قضائیه و... مجموعه اصناف را یاری کنند؛ زیرا اگر اصناف و بازاریان ما که اولین پل ارتباطی با مردم هستند، حمایت شوند، در رضایتمندی مردم هم موفقیت حاصل خواهد شد. وی همچنین گفت: باید صنوف و کسبه ما امید داشته باشند و مجلس شورای اسلامی هم در بودجه خود برای حمایت از اصناف با اصلاح قوانین کسب‌وکار باید تلاش کند. وی با تأکید بر اینکه دولت کارهای خوبی کرده و ارتباطات خوبی بین دولت و مجلس را شاهد هستیم، افزود: حمایت از تولید به‌ویژه تولید صنفی باید توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران و دستگاه‌ها در اولویت و موردتوجه قرار بگیرد و برنامه هفتم توسعه هم یک ظرفیت خوب در این زمینه است.
 اصناف حلقه بین تولید و مصرف هستند
جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهار کرد: کار تولید بدون توجه به بخش توزیع، قابل‌انجام نیست و اصناف حلقه اتصال تولید و مصرف هستند. وی افزود: جامعه صنفی، نقطه اتکای نظام و انقلاب هستند و در همه مقاطع، پابه‌پای نظام و انقلاب حضور داشته‌اند. قادری با اشاره به نگرانی اصناف در خصوص قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار اضافه کرد: با تقویت نظارت‌های پسینی، دست اتحادیه‌های صنفی باز گذاشته شده و آنها می‌توانند این بخش را به‌صورت قانونی و تعریف‌شده مدیریت کنند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در این کمیسیون به وزارت صمت اختیاراتی داده شده تا بر اساس آن در حریم و محدوده شهرها، شهرک‌های صنفی، تولیدی و توزیعی ایجاد شود. قادری با اشاره به اهمیت فعالیت در شهرک‌های صنفی و جذابیت آن برای اصناف هم گفت: امتیازات و مزایای فعالیت در شهرک‌های صنعتی فعال برای این شهرک‌ها نیز لحاظ شده است. تعداد زیادی واحدهای صنفی وجود دارند که در حریم شهرها فعالیت می‌کنند، اما چون در محدوده شهرک صنعتی نیستند، نمی‌توانند از امتیازات این شهرک‌ها بهره ببرند که این موضوع در مجلس پیگیری شده و این مسئله به‌صورت یک طرح مستقل یا در قالب طرح تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها و همچنین برنامه هفتم، مصوب خواهد شد تا بخشی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصناف برطرف شود. 
 دولتی‌ها به اصناف توجه بیشتری داشته باشند
علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش بر این مهم که شهرداری‌ها باید از اصناف حمایت کنند، تأکید کرد. وی با یاد شهدای اصناف و با بیان اینکه اصناف در بحث‌های اقتصادی خیلی می‌توانند کمک کنند، افزود: دولتی‌ها باید به اصناف توجه بیشتری داشته باشند؛ زیرا اگر به اصناف بها داده شود، آنها می‌توانند در بحث مسائل اجتماعی و فرهنگی نقش‌آفرینی کند. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صداقتی که در بحث فروش اجناس اصناف وجود دارد، می‌تواند آموزش بسیار خوبی برای شهروندان باشد.
خاطرنشان می‌شود، در این مراسم از شهدای شاخص اصناف، شهید نوازالله رنجبر و شهید حمید جوانمردی، توسط بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس تجلیل به عمل آمد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی