[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فارس با کمترین نرخ بیکاری ، روزنامه شیراز نوین


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که خردادماه ۱۴۰۲ منتشر شده، نرخ بیکاری این استان ۷.۵ درصد ثبت شده که کمتر از عدد میانگین کشوری و طی حدود دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
به گزارش شیرازنوین، وحید خداپرست گفت: مرکز آمار ایران ضمن ارائه گزارشات فصلی مستمر در طول سال، هرساله در خردادماه با انتشار گزارش سالانه نیروی کار نسبت به تحلیل و ارائه وضعیت شاخص‌های مرتبط با نیروی کار اقدام می‌کند.
او از مهم‌ترین داده‌های سنجش وضعیت نیروی کار را نرخ بیکاری دانست که بیش از شاخص‌های مشابه مربوط به بازار کار موردتوجه است و گفت: استان فارس در سال ۱۴۰۱ با ثبت رکورد ۷.۵درصدی نرخ بیکاری، پایین‌ترین نرخ از سال ۱۳۸۴ تاکنون در طی این مدت را رقم زده و جایگاه هشتم کشور در کمترین نرخ بیکاری را در کنار استان‌های مازندران و خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نرخ بیکاری فارس را کمتر از میانگین کشوری توصیف و اضافه کرد: میانگین نرخ بیکاری کشور توسط مرکز آمار با فاصله اطمینان ۹۵درصدی در سال گذشته عدد ۹ درصد ارائه شده که این نرخ در فارس کمتر از میانگین کشوری است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس افزود: فارس در آمار منتشرشده فصلی و پاییز ۱۴۰۱ نیز با ثبت نرخ بیکاری ۶.۴ درصد در کاهش این نرخ، کمترین نرخ بیکاری فصلی از سال ۱۳۸۴ تاکنون را تجربه کرده است. 
خداپرست با اشاره به وضعیت سهم اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: در استان فارس بخش خدمات با ۵۴.۴ درصد همچنان رتبه اول سهم جمعیتی در فعالیت اقتصادی از میان بخش‌های مختلف را داراست که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل رشد ۲.۳درصدی را در این بخش شاهد بودیم و جایگاه چهارم کشور در این خصوص به فارس تعلق دارد.
او با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای رشد فعالیت اقتصادی در بخش صنعت نیز اضافه کرد: آمار منتشرشده سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن، حاکی از رشد سهم اشتغال در فعالیت‌های اقتصادی بخش صنعت استان فارس است که این رشد در شرایطی محقق شده که برعکس در سطح کشوری شاهد کاهش سهم اشتغال در بخش صنعت هستیم و این امر از رشد و توجه ویژه به صنعت در فارس طی سال گذشته و رفع موانع پیش روی این بخش و پیگیری حل مشکلات واحدهای صنعتی در استان حکایت دارد.
مدیرکل تعاون فارس در خصوص جمعیت فعال در بخش کشاورزی استان فارس نیز افزود: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر در سطح این استان، شاهد کاهش استقبال و سهم نیروی کار در این بخش هستیم که لازم است با برنامه‌ریزی و تغییر الگوهای کشت، کشاورزی و ترویج آبیاری‌های نوین و مدرن با عبور از بحران کم‌آبی نسبت به افزایش سهم اشتغال این بخش اقدام شود. 
خداپرست ضمن تأکید بر توجه به امر اشتغال در همه زمینه‌ها در سال ۱۴۰۲ در این استان نیز اظهار کرد: فارس در سال ۱۴۰۱ اولین استان کشور با تعهد اشتغال‌زایی بیش از ۵۰هزار نفر بود که این تعهد را محقق کرد. فارس از استان‌های موفق در شاخص‌های مربوط به اشتغال کشور به شمار می‌رود که در صحت‌سنجی اشتغال ایجادی نیز رتبه اول کشور را کسب کرد و امسال هم توجه جدی به برنامه‌های اشتغال‌محور و تحقق تعهد اشتغال استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید حفظ و ایجاد فرصت‌های شغلی سرلوحه اقدامات و پیوست برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در سطح استان و شهرستان‌های فارس باشد.
او در ادامه اضافه کرد: تمام ظرفیت موجود استان باید با اولویت ایجاد اشتغال به کار گرفته شود؛ چراکه رشد تولید و اقتصاد و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی با ایجاد اشتغال ارتباط مستقیم دارد. خداپرست با اشاره به افزایش تعهد اشتغال استان فارس در سال جاری گفت: علی‌رغم کاهش تعهد اشتغال استان‌هایی مانند اصفهان، کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و خوزستان در سال جاری به نسبت سال قبل، اما استان فارس با افزایش ۷هزار و ۲۰۱ نفری تعهد در مقایسه با سال گذشته باید بیش از ۶۶هزار و ۲۸۸ نفر اشتغال در سامانه رصد ثبت کند که جایگاه دومین استان از نظر افزایش تعداد تعهد اشتغال در سال جاری نسبت به سال قبل را در بین استان‌های کشور داراست. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس صیانت از فرصت‌های شغلی موجود و تسهیل در ایجاد اشتغال را وظیفه همه بخش‌ها دانست و اضافه کرد: رتبه دومین استان از لحاظ افزایش تعهد اشتغال در سال جاری نسبت به سال قبل، مهم‌ترین دلیل لزوم همکاری و همراهی بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی استان فارس در ایجاد اشتغال است که تنها با تلاش و مساعدت کلیه بخش‌های اقتصادی، این تعهد اشتغال محقق خواهد شد.
خداپرست افزود: عملکرد دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها در حوزه اشتغال به‌صورت مستمر ارزیابی و گزارش عملکردی اشتغال در مقایسه با تعهد هر دستگاه و شهرستان ‌صورت دو هفته یک بار از طریق این اداره‌کل به استانداری فارس ارائه خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی