[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

راز جوان شدن کشف شد، روزنامه شیراز نوین

پیری یک واقعیت زندگی است و همه موجودات زنده پیر می شوند. با این حال، نتایج یک مطالعه جدید روی حیوانات نشان می‌دهد که نوعی ماهی آفریقایی به نام برکه‌ هنگامی پیر می‌شود، قابلیت جوان شدن داشته و ماهیچه های آن در واقع فرآیند بنجامین باتن را طی می‌کنند و مجدداً جوان می شوند.
به گزارش بهداشت نیوز، نوعی ماهی به نام killifish  یا برکه ماهی آفریقایی می‌تواند کلید جوانی را در اختیار دانشمندان قرار دهد. به گفته محققان، بازگشت به حالت زندگی اولیه به این ماهی فرصت ویژه‌ای را می‌دهد که روند پیری خود را کند کرده و عمر طولانی‌تری داشته باشد.
ویژگی فوق‌العاده این ماهی باعث شد دانشمندان از خود بپرسند آیا انسان‌ها نیز می‌توانند همین کار را انجام دهند؟ از منظر پزشکی، از دست دادن توده عضلانی و قدرت ناشی از افزایش سن «سارکوپنی» نامیده می‌شود و به‌عنوان بخشی اجتناب‌ناپذیر از افزایش سن پذیرفته شده است. در واقع، در حالی که جمعیت جهان طولانی‌‌تر زندگی می ‌کنند، این امر منجر به افزایش چشمگیر فراوانی و شدت موارد سارکوپنی می‌شود.
پیتر کوری، استاد مؤسسه پزشکی احیاکننده استرالیا در دانشگاه موناش در این رابطه می‌گوید: امروزه نیاز مبرمی به درک مکانیسم‌هایی وجود دارد که باعث سارکوپنی می‌شوند، به دنبال آن مداخلات پزشکی مناسب برای ارتقای پیری ماهیچه‌های سالم شناسایی و اجرا می‌شوند.
مشاهده این ماهی آفریقایی همه آنچه را که دانشمندان در مورد پیری ماهیچه می‌دانند، تغییر داده و به همین دلیل این ماهی آفریقایی به یک مدل حیوانی محبوب برای مطالعه پیری تبدیل شده است. البته باید توجه داشت کیلی‌ فیش در بین مهره‌دارانی که در اسارت پرورش داده می‌شوند، کوتاه‌‌ترین طول عمر را دارد. برای این موجودات، زندگی با باریدن باران در آفریقا آغاز می‌شود؛ استخرهای باران فصلی به ماهی‌ها اجازه می‌دهد تا در عرض دو هفته تولید مثل کرده، رشد کنند و بالغ شوند و سپس هر روز تکثیر شوند تا زمانی که دریاچه‌ها خشک شود.
طول عمر کوتاه آنها نشان‌دهنده بسیاری از علائم پیری است که در انسان دیده می‌شود. دانشمندان متوجه افزایش ضایعات سرطانی در کبد و غدد جنسی(بخشی از سیستم تناسلی) و کاهش ظرفیت بازسازی در اندام‌ها(یا باله برای حیوانات) شده‌اند. 
آنها همچنین ویژگی‌‌های ژنتیکی را که معمولاً با پیری مرتبط هستند، مانند کاهش تعداد تکثیر دی ان ای میتوکندریایی و عملکرد و کوتاه شدن تلومرها بیان می‌کنند.
آونیکا روپارلیا از اعضای این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: در این مطالعه، ما خصوصیات سلولی و مولکولی کاملی از ماهیچه‌های اسکلتی را از مراحل اولیه زندگی، پیری و اواخر عمر موجوداتی که شباهت‌‌های زیادی به سارکوپنیا در انسان و سایر پستانداران دارند را بررسی کردیم. 
مهم‌تر از همه، مرحله اواخر زندگی که طی آن ما بهبود سلامت عضلانی را مشاهده کردیم، کاملاً هم‌زمان با مرحله‌ای است که میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد. بنابراین ما فرض می‌‌کنیم که بهبود سلامت ماهیچه‌ها ممکن است عاملی حیاتی باشد که به افزایش طول عمر در افراد بسیار مسن کمک می‌کند.
محققان متابولیسم ماهی‌ها را در مراحل مختلف عمرشان مورد مطالعه قرار دادند؛ در این مطالعه مشاهده شد با بزرگتر شدن ماهی‌ها، متابولیسم آنها بیشتر شبیه متابولیسم ماهی‌های جوان شد. 
این یافته‌ها نقش مهمی را که متابولیسم لیپید در اثرات معکوس‌کننده سن ایفا می‌کند، برجسته می‌سازد.
در دوران پیری شدید، کاهش چشمگیری در لیپیدها وجود دارد که ذخایر اصلی انرژی در سلول‌های ما هستند. 
ما معتقدیم که این حالت محدودیت کالری را تقلید می‌کند؛ فرآیندی که به افزایش طول عمر در سایر ارگانیسم‌ها منجر می‌شود.
با توجه به افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی که همراه با پیری جمعیت است، معکوس کردن پیری عضلانی می‌تواند معیشت افراد را بهبود بخشیده و فرصتی برای مطالعه سایر جنبه‌های پیری فراهم کند.شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Aging Cell منتشر شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی