[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

اثبات اشتغال‌زایی با مستندات، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
تدوین سند کار و تعاون فارس، ایجاد هفت‌هزار و ۵۰۰ شغل از ابتدای سال جاری، افزایش تعهد اشتغال‌زایی، کاهش افرادی که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، اهمیت نقش فاخر رسانه‌ها در فرایند کار و تعاون، توجه به حفظ مشاغل موجود، افزایش نرخ اشتغال در صنعت و کاهش نرخ در کشاورزی و مهم‌تر از همه مانع‌زدایی در حوزه اشتغال، از مهم‌ترین مواردی بود که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
 رشد اشتغال در نیمه دوم سال
وحید خداپرست ظهر دوشنبه 12 تیرماه در نشست خبری مدیران پاسخ‌گو که به همت استانداری فارس برگزار شد، اظهار داشت: هفت‌هزار و ۵۰۰ شغل از ابتدای امسال تاکنون در استان ایجاد شده و تجربه نشان داده که جمع‌بندی و ثبت اشتغال‌های جدید در سامانه رصد اشتغال کشور در نیمه دوم هر سال روند پرشتاب‌تری به خود می‌گیرد. این مقام مسئول به انتشار نرخ بیکاری در خردادماه امسال اشاره کرد و افزود: به‌رغم وجود مشکلات در سال گذشته، حدود ۷۷هزار اشتغال در این استان با همکاری بخش خصوصی، تعاونی و... ایجاد و در سامانه رصد اشتغال کشور ثبت شده و در پی آن نرخ بیکاری این استان نیز در سال گذشته با رکوردی که در ۲ دهه گذشته سابقه نداشته، با هفت‌ونیم درصد ثبت شد که رتبه هشتم کشور در کاهش نرخ بیکاری به فارس تعلق گرفت.
وی ادامه داد: در پی عملکرد مناسب این استان، تعهد اشتغال‌زایی فارس در سال جاری افزایش یافت؛ در صورتی که در سال گذشته نیز تعهد این استان رشد ۲برابری را تجربه کرد.
 فارس رتبه‌دار جایگاه دوم کشور
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس اضافه کرد: تعهد اشتغال‌زایی فارس در سال ۱۴۰۲ تعداد هفت‌هزار و ۲۰۱ نفر افزایش پیدا کرد و به رقم بیش از ۶۶هزار نفر رشد یافت و در زمینه افزایش تعهد اشتغال استان‌ها در سال جاری، فارس بعد از سیستان و بلوچستان در جایگاه دوم کشور قرار دارد. وی با تأکید بر اینکه افزایش تعهد اشتغال‌زایی فارس در سال پیش رو باید به افزایش اعتبارات استان نیز منجر و در تخصیص اعتبارات ملی فارس به‌صورت خاص دیده شود، گفت: توجه به حفظ مشاغل موجود نیز یکی از مهم‌ترین مسائل است که باید به آن توجه شود. خداپرست در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه بخش خدمات فارس بیش از ۵۰ درصد مشاغل این استان را به خود اختصاص داده است، افزود: در سال گذشته سهم بخش صنعت در اشتغال اغلب استان‌های کشور کاهشی بوده، اما در فارس روند افزایشی است؛ البته سهم اشتغال در بخش کشاورزی فارس روند کاهشی داشته است. وی اظهار کرد: سهم اشتغال بخش کشاورزی فارس در سال گذشته از ۱۹ به حدود ۱۵ درصد تقلیل پیدا کرده که امیدواریم این مسئله در سال جاری جبران شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس خاطرنشان کرد: سال گذشته در حوزه اشتغال‌زایی راهکارهایی در کاهش نرخ بیکاری استان داشتیم که امسال در جهت افزایش تعهد اشتغال‌زایی سهم شهرستان‌ها، بخش خصوصی، دولتی و تعاون مشخص شده است.
 تدوین سند فرهنگ کار و تعاون فارس
وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه رشته‌های شغلی نیاز استان باید احصا شود، گفت: بعضی فرصت‌های شغلی در سال گذشته در این استان وجود داشت که موردقبول کارجویان قرار نگرفت. او ادامه داد: فرهنگ کار در جامعه ما نیازمند ارتقاست و گویا هنوز اهمیت مسئله تولید برای بعضی کارجویان تبیین نشده و در این راستا سند فرهنگ کار و تعاون فارس با کمک اساتید دانشگاهی، نخبگان و... با توجه به اسناد و قوانین بالادستی مانند قوانین کار و تعاون و بیانیه گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتی در حال تدوین است. این مقام مسئول اضافه کرد: بعضی کارجوها حاضر به انجام مشاغل کاذب هستند، اما زیر بار کارهای تولیدی نمی‌روند که باید اهمیت تولید برای نسل جدید تبیین شود.
 مهارت‌آموزی از شاهراه آموزش عالی
خداپرست تأکید کرد: مهارت‌آموزی نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود که با رایزنی با مسئولان بعضی مراکز آموزش عالی استان این موضوع پیش‌بینی و مهارت‌آموزی کارجویان توسط دانشگاه‌هایی ازجمله دانشگاه علمی‌کاربردی با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در حال انجام است. خداپرست ضمن تأکید بر اینکه تولید نباید فدای نگاه‌های اشتباه شود، نبود تخصص و مهارت‌آموزی را از دلایل پاسخ‌نگرفتن متقاضیان موجود بازار کار فارس ذکر و اضافه کرد: مهارت‌آموزی کارجویان به‌صورت رایگان یا با حداقل هزینه در دستور کار قرار گرفته است. وی عنوان کرد: در سال گذشته پیش‌بینی شده بود که ۱۷هزار و ۵۰۰ نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند و در مجموع ۱۱هزار و دویست نفر در این استان از کار بیکار شده و مقرری بیمه بیکاری گرفتند که این آمار حدود شش‌هزار نفر از پیش‌بینی انجام‌شده کمتر بود که نشان می‌دهد فارس در پایداری از مشاغل و پیشگیری از بیکاری شاغلان عملکرد مناسبی را تجربه کرد.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس افزود: رسانه‌ها در حوزه برجسته‌کردن فعالیت کارفرمایان برتر‌، تعاونی‌های موفق و معرفی این الگوها به جامعه می‌توانند مؤثر باشند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در ادامه بر لزوم معرفی الگوهای موفق در حوزه‌های صنعت، گردشگری، خدمات و تعاون تأکید و اضافه کرد: رویکرد امیدآفرینی باید در بخش‌های مختلف استان با جدیت دنبال و از بیان مشکلات کهنه‌ که دردی از جامعه دوا نمی‌کند، جلوگیری شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی